دربست تا قطر!

تیم‌های آلمان، دانمارک، برزیل، کرواسی، فرانسه، صربستان، اسپانیا، بلژیک و قطر به عنوان میزبان تاکنون حضورشان در جام جهانی 2022 قطعی شده و تیم ملی فوتبال کشورمان نیز با برتری مقابل سوریه می‌تواند بلیط قطر را نهایی کند. دور رفت مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در گروه A با صدرنشینی تیم ایران خاتمه یافت و میانگین امتیازی تیم ایران و نتایج به‌دست‌آمده در دیدارهای حریفان باعث شده تا فوتبال کشورمان در آستانه صعود زودهنگام به جام جهانی قرار بگیرد؛ اتفاقی که در فوتبال ایران بی‌سابقه است و در صورت وقوع، یک رکورد را ثبت خواهد کرد.

تاریخ انتشار: 09:43 - سه شنبه 1400/08/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

در گروه A در قاره کهن، دو تیم ایران و کره جنوبی دو شانس اصلی صعود از این گروه به جام جهانی بودند و با تحقق پیش‌بینی‌ها، در حال حاضر دو تیم برای کسب صدرنشینی گروه رقابت می‌کنند.
تیم کشورمان که در دور رفت به جز تساوی با کره جنوبی، سایر دیدارهایش را با پیروزی پشت سر گذاشت، از مجموع 15 امتیاز کامل دور‌رفت، 13 امتیاز کسب کرد و تیم کره جنوبی نیز با 11 امتیاز در رده دوم جای گرفته است؛ اما دیگر تیم‌های این گروه عملکرد امتیازی قابل توجهی نداشته‌اند تا بدین ترتیب کسب 6 امتیاز از دو بازی دور برگشت، به منزله قطعی‌شدن صعود تیم‌های ایران و کره جنوبی به جام جهانی خواهد بود، البته با پیروزی مقابل سوریه و باخل لبنان برابر امارات، بخش عمده مسیر راهیابی تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی طی خواهد شد.
تیم ملی در بازی رفت مقابل سوریه شرایط پیچیده‌ای داشت و فرصت کوتاه برای آماده‌سازی تیم ملی باعث شده بود تا کارشناسان بازی سختی را برای تیم ملی پیش‌بینی کنند؛ در مستطیل سبز نیز همین اتفاق به وقوع پیوست و تیم ایران به دشواری و با تک‌گل علیرضا جهانبخش از سد سوریه عبور کرد.
تیم سوریه در دور رفت دو امتیاز کسب کرده و روی کاغذ شانسی برای صعود ندارد، با این حال تیم‌هایی که چیزی برای از دست‌دادن ندارند، سخت‌تر از حریفی هستند که برای امتیاز گرفتن به میدان آمده است و کادر فنی تیم ملی باید تدابیر لازم را بیندیشند تا مبادا برابر سوریه غافلگیر شوند.
پیش از بازی با تیم ملی لبنان، واکنش‌های مربوط به عدم دعوت از مهدی طارمی حاشیه‌هایی را اطراف اردوی تیم ملی ایجاد کرده بود و در صورت باخت تیم ملی، ممکن بود این حواشی در کار تیم ملی خللی ایجاد کند که خوشبختانه دو گل دقایق پایانی به داد اسکوچیچ رسید، هرچند که استوری مشترک بازیکنان تیم ملی در اعتراض به عدم رسیدگی درست به تیم ملی، حاشیه‌های جدیدی را ایجاد کرد و پای وزیر ورزش نیز به موضوع اعتراض ملی‌پوشان باز شد.
دو تیم ایران و سوریه تاکنون 29 بار با یکدیگر  مصاف کرده‌اند که سوریه تنها یک بار موفق به شکست تیم ملی کشورمان شده و 17 پیروزی نیز سهم تیم ملی ایران شده است.
در 10 دیدار اخیر دو تیم، یوزهای ایرانی در شش مسابقه به برتری رسیده‌اند و چهار بازی دو تیم با تساوی به پایان رسیده است.
طی ادوار گذشته جام جهانی، به جز دوره گذشته همواره کار صعود تیم ملی به دقایق پایانی کشیده شده است تا جایی که تساوی تاریخی برابر استرالیا و راهیابی به جام جهانی 1998 فرانسه، یکی از اتفاقات ویژه ورزش ایران قلمداد می‌شود؛ با این حال در دوره اخیر این فرصت به وجود آمده که تیم ملی در اولین بازی برگشت، صعودش به جام جهانی را تقریبا نهایی کند تا دیدارهای بعدی تیم ملی نقش بازی تدارکاتی را داشته باشد.
صعود به جام جهانی علاوه بر اهمیت فوتبالی، از لحاظ مالی نیز به سود این تیم خواهد شد و فدراسیون فوتبال ایران در صورت صعود به جام جهانی مبلغی حدود ۳۲۴ میلیارد تومان دریافت خواهد کرد.
آن طوری که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند، فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا پاداش تیم‌ها را برای حضور در جام جهانی افزایش داده است و بر این اساس با توجه به افزایش ۲۲ درصدی پاداش تیم‌ها از سوی فیفا، ۱۲ میلیون دلار معادل تقریبا ۳۲۴ میلیارد تومان در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار می‌گیرد.
همچنین در صورتی که تیم ملی ایران موفق شود برای اولین‌بار از مرحله گروهی صعود کند، دو میلیون دلار دیگر نیز به دست خواهد آورد. فیفا پاداش تیم قهرمان جام جهانی را ۵۰ میلیون دلار، تیم دوم را ۴۰ و تیم سوم را ۳۰ میلیون دلار تصویب کرده است.
تیم ایران تاکنون سابقه صعود از مرحله گروهی را نداشته و با راهیابی زودهنگام به جام جهانی، می‌توان تمرکز تیم را بر روی اهداف بعدی متمرکز کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر