100 روز جهادی برای دولت

حدود 100 روز از شروع ‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار ایران قوی، تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی و همچنین نگاه به ظرفیت‌های کشورهای همسایه روی کار آمد. اگرچه با توجه به مشکلاتی که از گذشته به دلیل برخی از مسائل ازجمله ناکارآمدی بعضی مسئولان روی‌هم جمع شده بود، نمی‌توان انتظار داشت طی صد روز اتفاق خیلی چشمگیری برای تحقق شعارهای دولت سیزدهم رخ دهد؛ ولی عملکرد رئیس‌جمهور و دولتمردان در دولت سیزدهم نشان داده، قطار دولت با سرعت در مسیر تحقق شعارها در حال حرکت است. البته در همین مدت کوتاه صدروزه هم اقدامات مهمی از سوی دولت صورت گرفته که این موضوع، مردم را به حل مشکلات کشور امیدوار کرده است.

تاریخ انتشار: 09:12 - یکشنبه 1400/09/14
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

حمله سایبری بنزینی

یکی از مسائلی که در 100 روز اول فعالیت دولت سیزدهم رخ داد، حمله سایبری دشمن به جایگاه‌های سوخت بود. این اتفاق اگر درست مدیریت نمی‌شد، می‌توانست مانند اتفاق‌های بنزینی که در دولت گذشته رخ داد، مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند. دشمنان در ماجرای بنزینی آبان 98 با سوءاستفاده از جای خالی که در مدیریت بحران وجود داشت و عملکرد نامناسب برخی مسئولان فضا را آشفته کرده بودند، احساس می‌کردند می‌توانند با اقدامی مشابه در آبان 1400، و در زمانی که دولت تازه کارش را آغاز کرده، مجددا کشور را به آشوب بکشند تا با این اقدام هم دولت سیزدهم را ناکارآمدنشان دهند و هم دولت را که در حال برنامه‌ریزی برای حل مشکلات کشور بود، درگیر بحران کنند؛ اما محاسباتشان اشتباه از کار درآمد و به در بسته خوردند. بر همین اساس هم دیدیم که هم‌زمان با حمله سایبری صورت گرفته، شایعات بسیاری در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت بنزین صورت گرفت. دشمنان سعی داشتند با این شایعات فضا را متشنج کنند؛ اما مدیریت خوب مسئولان دولت سیزدهم، گفت‌وگوی صادقانه آن‌ها با مردم و اطمینان‌دادن به آنان درباره اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد، همچنین حضور رئیس‌جمهور در یکی از جایگاه‌های ارائه سوخت ومقامات  وزارت نفت برای پیگیری موضوع و تلاش برای رفع سریع مشکل، مــوجب شــد فــرصت‌طلبان دســـت‌خـــالی بــه لانـــه‌هــــای خــــود بازگردند.

 نجات جان هزاران هم‌وطن در 100 روز گذشته با تأمین واکسن کرونا

به گزارش فارس، یکی از مطالبات مردم در دولت گذشته که همواره مطرح می‌شد، بحث تأمین واکسن کرونا بود، مطالبه‌ای که متأسفانه با آدرس‌های غلطی که توسط برخی مسئولان داده می‌شد، خیلی محقق نشد. بسیاری از مسئولان بحث FATF را سدی برای واردات واکسن می‌دانستند و برخی هم سعی داشتند با فرافکنی موضوع تأمین واکسن را سیاسی کنند؛ بااین‌حال یکی از وعده‌های آیت‌الله رئیسی بحث کنترل کرونا و تأمین واکسن بود که از همان ابتدای دولت این موضوع به صورت جدی پیگیری شد. خرید بیش از 100میلیون دز واکسن در کمتر از سه ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته 1000 درصد رشد داشت، نشان از پیگیری جدی دولت سیزدهم در این حوزه داشت!

 رفع مشکل قطعی‌های مکرر برق

قطعی‌های مکرر برق خانگی و برق صنعتی چندین ساعت در روز، حتی در تهران،  که منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت کالاهایی مانند سیمان شد، از مسائلی بود که در دولت گذشته مردم را آزار می‌داد و موجب اعتراض بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها شده بود. با آغاز کار دولت جدید این موضوع هم به‌صورت جدی پیگیری شد. در همین راستا، اعمال مدیریت در منابع موجود، شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که وضع گذشته احیا شود.

 پیگیری و تلاش برای حل مشکل کم‌آبی

افتتاح‌های نمایشی پروژه‌های آب‌رسانی (مانند سد مخزنی کنجانچم در ایلام)، تأخیرهای چندین‌ساله در سدسازی و آب‌کشی به روستاها و اراضی زراعی همچون تأخیر 25ساله در اجرای طرح 550 هزار هکتاری و بعضا سدهای خالی از آب ناشی از کاهش بارندگی یا سوءمدیریت و مطالبات انباشته کشاورزان که در برخی از مناطق مانند خوزستان (شادگان) تبدیل به چالش امنیتی و اعتراض‌ها و درگیری‌های خیابانی شده بود، از مسائلی بود که در کشور وجود داشت و دولت سیزدهم در زمان تحویل گرفتن کلید پاستور با آن مواجه بود. در همین راستا، دولت با مدیریت بهینه منابع موجود و گفت‌وگو با مردم و اطمینان‌بخشی به آن‌ها و آغاز اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب و فعال‌کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان، درصدد کنترل بحران موجود و حل مسئله در آینده است.

  تأمین کالاهای اساسی

متأسفانه در گذشته سوءمدیریت و کوتاهی در تأمین کالاهای اساسی به حدی بود که کمبود هشت‌میلیون تن گندم در ذخایر داشتیم و در صورت عدم تأمین گندم، تا پایان شهریور قحطی نان و صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها بروز می‌کرد؛ همچنین مردم در تأمین برخی از کالاهای اساسی مثل روغن خوراکی با مشکل مواجه بودند. این موضوع هم چالش دیگری در مقابل دولت سیزدهم بود که می‌توان گفت دولت در این مدت کوتاه توانست به خوبی از آن عبور کند.

 پرداخت حقوق و دستمزد بدون استقراض از بانک مرکزی

روزی که دولت سیزدهم کار را آغاز کرد، شاهد تجمع‌های متعدد اعتراضی در شهرهای مختلف کشور به دلیل عدم پرداخت حقوق و دستمزدها بودیم، اصناف مختلف اعم از کارگران و پیمانکاران و کارمندان به دلیل مطالبات معوق (بعضا شش‌ماهه) در برخی نقاط کشور دست به تجمع زده بودند؛ از طرفی خزانه دولت برای پرداخت حقوق مردادماه هم خالی بود و حسب ظاهر چاره‌ای جز چاپ پول وجود نداشت! دولت سیزدهم اما استقراض از بانک مرکزی را آخرین راه‌حل می‌دانست؛ برای همین برنامه‌ریزی برای پرداخت حقوق و دستمزدها آغاز شد و درنهایت دولت توانست بدون حتی یک ریال استقراض از بانک مرکزی تاکنون حقوق هرماه را به‌هنگام، پرداخت کند. بر همین اساس برخی اقشار ازجمله پرستاران مطالبات خود را با اولویت وصول کردند و روند پرداخت مطالبات معوق اصناف مختلف همچنان ادامه دارد.

 تأمین ارز ترجیحی دارو و کالاهای اساسی

در ابتدای دولت سیزدهم، اعضای دولت سابق اظهار می‌کردند حتی برای خرید واکسن، کمبود ارز وجود دارد. از سوی دیگر، همه هشت‌میلیارد دلار ارز ترجیحی دولت برای خرید دارو و کالاهای اساسی در سال 1400 از محل تنخواه بانک مرکزی تا مردادماه استفاده‌شده بود. در همین راستا با تلاش دولت سیزدهم ارز ترجیحی دارو و کالاهای اساسی با وجود گذشت بیش از سه ماه و اتمام سقف مقرر قانونی، تأمین و قیمت این کالاها در بازار کنترل شد و این روند همچنان ادامه دارد.

زلزله هرمزگان و اندیکا

در ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم، متأسفانه وقوع زلزله در برخی مناطق جنوبی کشور موجب شد مشکلاتی برای مردم این مناطق ایجاد شود؛ اما مدیریت خوب دولتی که تازه‌کارش را آغاز کرده بود، باعث شد مشکلات اساسی مردم این مناطق به‌سرعت مرتفع شود. مدیریت عوارض زلزله در هرمزگان و اندیکا در شرایطی که هم مردم تحت‌فشارهای شدید اقتصادی قرار دارند و دولت هم با کمبودها و محدودیت‌های فراوانی روبه‌روست، از دیگر جلوه‌های مدیریت بحران در 100 روز اول دولت سیزدهم است.

 سیاست خارجی فعال و منطقه پایه

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد تحولات مثبتی در حوزه سیاست خارجی بودیم. ارتباط خوب دولت با همسایگان و عضویت دائم در پیمان شانگهای، پیام امیدبخشی را برای مردم کشورمان مخابره کرد. حدود 100 ملاقات و گفت‌وگوی تلفنی با مقامات عالی خارجی در 100 روز (به‌طور متوسط هرروز یک ملاقات یا تماس)، حضور فعال در اجلاس سران اقتصادی اکو و ایجاد زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو، دیپلماسی موفق اقتصادی در خرید واکسن، فروش نفت و بهره‌برداری از منابع ارزی در خارج از کشور، بازسازی و ارتقای سطح روابط با همسایگان و ایجاد زمینه توسعه تعاملات اقتصادی و مناسبات سیاسی با همسایگان و کشورهای منطقه بخشی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در این حوزه است.

 ترمیم رابطه دولت‌مردم

وعده‌های محقق‌نشده مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم، اتخاذ تصمیم‌ها پشت درهای بسته و اجرای ناگهانی و شبانه این تصمیم‌ها، بی‌توجهی به توان داخلی و جوانان کشور، بی‌توجهی به مسائل و مشکلات مردم، روند صعودی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و نابسامانی بازار و… موجب شده بود امید مردم در سال‌های گذشته برای بهبود اوضاع بسیار کم شود و مطابق تمام نظرسنجی‌های داخلی و خارجی، مردم روزبه‌روز نسبت به آینده ناامیدتر می‌شدند و کشور را در اداره جامعه و حل مشکلات آن‌ها ناکارآمد می‌دانستند و عموما معتقد بودند در آینده وضعشان بدتر خواهد شد.
 در ادبیات نخبگان سیاسی، راجع به فروپاشی اقتصادی کشور و به صفر رسیدن درآمد کشور از محل فروش نفت، تورم 100 درصدی و ونزوئلایی شدن کشور از حیث کاهش ارزش پول ملی سخن گفته می‌شد؛ به‌نحوی‌که رکورد نرخ 32000 تومانی دلار نیز ثبت شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما اوضاع تغییر کرد. بر همین اساس، دولت به 10 استان کشور سفر داشته و رئیس‌جمهور هم به‌طور متوسط در هر 10 روز در یک استان حضور داشته و با مردم این استان‌ها از نزدیک گفت‌وگو کرده است.

 مبارزه با فساد، اشرافی‌گری و رانت‌خواری

اشرافی‌گری مسئولان و رانت‌خواری‌ها از مسائل دیگری است که مردم به آن به‌شدت انتقاد و گلایه‌ داشتند؛ این در حالی است که اقدامات دولت نشان می‌دهد در حال مقابله با چنین رویه‌ای است. ابلاغ راهبردهای دوازده‌گانه مبارزه با فساد، تدوین سند جامع اصلاح بسترهای تولید فساد در کشور، انتصاب بازرس و نماینده ویژه رئیس‌جمهور با اختیارات اصل 127 قانون اساسی برای مبارزه با فساد، برکناری برخی مدیران و افراد ناسالم اقتصادی از مناصب مدیریتی که همچنان ادامه دارد، با حفظ آبروی این افراد و انتصاب مدیران پاک‌دست و فسادستیز و حذف تشریفات زائد مرسوم اداری و کاهش هزینه‌های جاری در مراسم و سفرها و… اقداماتی بود که حتی موردتقدیر منتقدان دولت هم قرار گرفت.

 تلاش دولت برای حل مشکل اقتصاد، مسکن، تولید و اشتغال

اگر قرار باشد فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی عملکرد 100 روز اول فعالیت دولت را بررسی کنیم، بازهم نمی‌توان نمره چشمگیری به دولت سیزدهم نداد. رئیسی نشان داده عزم خود را متفاوت از روحانی برای حل مشکلات جزم کرده است و در این مسیر درگیر حاشیه‌ها نمی‌شود. کارنامه‌ای که مرور شد، بنا بر اظهارات بسیاری از کارشناسان، برای بیشتر مردم قابل‌لمس است؛ اما دولت سیزدهم تلاش‌های جدی‌ای هم برای حل مشکلات اقتصادی، تولید، اشتغال و مسکن داشته است. نتایج این تلاش‌ها در صد روز به‌واسطه هشت سال رویکرد خاص دولت یازدهم و دوازدهم در نگاه به خارج برای حل مشکلات، ملموس نخواهد بود؛ بااین‌حال شخص رئیس‌جمهور جلسات گوناگونی با طیف‌های مختلفی از کارشناسان، اقتصاددانان و دانشگاهیان برای حل این مشکلات داشته و اعضای هیئت دولت هم آن‌طور که گفته‌شده به‌صورت شبانه‌روزی برای رفع این مشکلات در تلاش هستند. صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسی متعددی پیش‌بینی می‌کنند دولت با ادامه این روند در آینده، می‌تواند کارنامه متمایزی از خود به‌جای بگذارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر