مدیر نمونه‌شدن به چه قیمتی؟

حمید‌رضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد، از اصلی‌ترین موانع کسب‌وکار و فرار سرمایه‌ها از اصفهان می‌گوید

موانع کسب‌وکار در اصفهان سرمایه‌های استان را فراری می‌دهد. این در حالی است که اصفهان به دلیل پتانسیل‌ها و ظــرفــیــت‌هــایـی که دارد مــستــعد سرمایه‌گذاری و بستری مناسب برای پرورش کسب‌وکارهاست. بخشی از موانع کسب‌وکار اصفهان به متغیرهای کلان اقتصادی ارتباط پیدا می‌کند؛ اما بخشی از این موانع به خاطر رفتار مدیران اجرایی استان است که هنوز اصلاح نشده و صاحبان کسب‌وکار استان نیز همواره از این سخت‌گیری‌ها گلایه می‌کنند.

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

به‌گفته مشاور وزیر اقتصاد مدیران اجرایی استان به خاطر اینکه مدیر نمونه شوند و در عملکردشان ذکر کنند تا چه میزان اعتبار جذب کرده‌اند، به فعالان اقتصادی استان سخت می‌گیرند و با این رفتارهای سخت‌گیرانه بخش زیادی از سرمایه‌ها را از استان فراری می‌دهند.
محدودیت منابع آبی مؤلفه دیگری است که سرمایه‌های استان را فراری داده و از سوی دیگر نداشتن راهبرد برای بخش‌های مختلف کسب‌وکار اصفهان از بنگاه‌های بزرگ گرفته تا استارتاپ‌ها و مشاغل خانگی منجر شده تا کسب‌وکارهای اصفهان آن‌طور که باید و شاید سروسامان نگیرند.
 تأثیر فضای کسب‌وکار مساعد بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌ها چه داخلی و چه خارجی مشهود است. وقتی فضای کسب‌وکار مناسب باشد اشتغال‌زایی نیز افزایش پیدا کند و در ادامه تأثیراتش را در رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نیز خواهیم دید. رفع موانع کسب‌وکار در اصفهان نیازمند اصلاح رویکرد مدیران اجرایی استان است که باید درعمل با فعالان اقتصادی استانمان همراه باشند. مؤلفه‌های دیگری هم در نامناسب‌بودن فضای کسب‌وکار اصفهان و فرار سرمایه‌ها از استان دخیل هستند که حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به آن‌ها اشاره می‌کند.

برای کسب‌و‌کارها راهبرد نداریم

مشاور وزیر اقتصاد به اصفهان‌زیبا می‌گوید: بخشی از موانع کسب‌وکار در اصفهان به متغیرهای کلان اقتصادی ارتباط پیدا می‌کنند؛ مانند حوزه تأمین مالی، نقدینگی، مسائل بانکی، بازار سرمایه، مالیاتی، بیمه‌ای، گمرکی و مسائل ارزی و از سوی دیگر برخی موانع کسب‌وکار در اصفهان نیز به ساختارها ارتباط پیدا می‌کند؛ مانند دریافت مجوزهای کسب‌وکار.
حمیدرضا فولادگر ادامه می‌دهد: مسئله دیگر این است که راهبرد و استراتژی برای حوزه‌های مختلف کسب‌وکار نداشته‌ایم. درواقع تــمــامی بـــخــش‌هــای کســـب‌وکــار از بنگاه‌های بزرگ تا صنایع پایین‌دستی و شــرکــت‌هــای کــوچک و مــتوسط، کســب‌وکــارهــای خرد مــانــند مشاغل خانگی، مشاغل صنفی و استارتاپ‌ها باید راهبرد و استراتژی داشته باشند.

محدودیت‌های آبی و جذابیت سرمایه‌گذاری در مناطق محروم

فولادگر عنوان می‌کند: طی پژوهشی که چند سال گذشته انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که موانع سرمایه‌گذاری در اصفهان بیشتر است و همین موانع منجر به سرمایه‌گریزی شده است. در استان با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم و شورای عالی آب نیز تصمیم گرفته صنایع نباید از آب زاینده‌رود استفاده کنند. درواقع صنایع مصرف آب را باید کاهش داده و از سایر روش‌ها مانند پساب و بازچرخانی استفاده کنند. حتی برای تأسیس صنایع جدید که آب‌بر باشند نیز مجوز داده نمی‌شود؛ بنابراین بخشی از سرمایه‌گذاران به دلیل محدودیت منابع آبی در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. مشاور وزیر اقتصاد می‌افزاید: برخی نیز به دلیل جاذبه‌های مناطق محروم سرمایه‌های خود را از استان خارج می‌کنند. در این بین بخشی از سرمایه‌ها نیز به دلیل رفتار مدیران اجرایی از استان خارج می‌شود؛ چون سخت‌گیری مدیران اجرایی اصفهان به نسبت سایر استان‌ها بیشتر است؛ حتی ضرب‌المثلی هست که می‌گوید قانون در اصفهان 120درصد اجرایی می‌شود.

رفتارهای سخت‌گیرانه سرمایه‌ها را فراری می‌دهد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اذعان می‌کند: برخی مدیران استان در گزارش عملکردشان به دنبال این هستند که ذکر کنند چه میزان منابع را برای استان جذب کرده‌اند تا مدیر نمونه شناخته شوند؛ ولی غافل از اینکه در ازای این منابعی که برای استان جذب کرده‌اند، با سخت‌گیری‌هایی که انجام داده‌اند، چندین برابر منابع سرمایه‌گذاری را فراری داده‌اند. مسلم است زمانی که سرمایه‌گذار رفتارهای سخت‌گیرانه یا غیرعادلانه آن‌ها را مشاهده می‌کند، ترجیح می‌دهد سرمایه‌های خود را در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری کند. فولادگر تأکید می‌کند: بنده به چشم خودم دیدم که سرمایه‌گذار اصفهانی طرح توسعه‌اش را در سایر استان‌ها اجرا کرده است. حتی برخی سرمایه‌گذاران نیز به دلیل این رفتارها سرمایه‌هایشان را به خارج از کشور می‌برند.

 مدیران استان از اختیاراتشان استفاده مطلوب کنند

مشاور وزیر اقتصاد بیان می‌کند: در قانون حوزه اختیاراتی برای مدیران وجود دارد که می‌توانند با استفاده از این اختیارات به سرمایه‌گذاران راحت‌تر بگیرند. ولی مدیران با استفاده از این اختیارات رویه‌های سخت‌گیرانه را در حوزه‌های مختلف مالیاتی، بیمه‌ای، محیط زیستی و صدور مجوزها در پیش گرفته‌اند و این رویه‌های سخت‌گیرانه سرمایه‌گذاران اصفهانی را فراری می‌دهد. به عنوان مثال سازمان محیط‌زیست دامنه اختیاراتی دارد که می‌تواند با استفاده از این اختیارات روش‌هایی را جلوی سرمایه‌گذار بگذارد که با رعایت شروطی بتواند مجوز راه‌اندازی کسب‌وکارش را بگیرد یا اینکه می‌تواند از همان ابتدای کار به سرمایه‌گذار نه بگوید و از دادن مجوز خودداری کند که متأسفانه بسیاری از مدیران همان روش سخت‌گیرانه خود را در پیش می‌گیرند.
فولادگر ادامه می‌دهد: هیئت‌مدیره بانک‌های استان نیز اختیاراتی دارند که می‌توانند در حوزه تخصیص منابع بانکی با سرمایه‌گذار راه یایند. همچنین در بخش مالیاتی و تخفیف در جرائم مالیاتی نیز مدیران این بخش اختیاراتی دارند؛ ولی در مجموع مدیران اجرایی استان به سرمایه‌گذاران سخت گرفته‌اند و این رفتارهایشان سرمایه‌گذاران استان را فراری داده است.

بخش خصوصی اصفهان ضعیف عمل کرد

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از موانع کسب‌وکار در اصفهان به محدودیت اعتبارات دولتی ارتباط پیدا می‌کند. چون اعتبارات دولتی محدود بوده، سرمایه‌گذاری بزرگ با این اعتبارات در استان انجام نشده است و اعتبار پروژه‌های عمرانی کاهش یافته است. این محدودیت‌ها باید در بخش‌های غیردولتی جبران می‌شد؛ ولی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اصفهان نیز به نسبت انتظاراتی که از آن‌ها می‌رفت، به خوبی عمل نکردند و اقدامات بزرگی برای سرمایه‌گذاری در اصفهان انجام نشد.

سرمایه‌گذاران در بانک‌های سایر استان‌ها حساب باز می‌کنند

فولادگر می‌گوید: بسیاری از مؤسسات اعتباری که در خراسان راه اندازی شدند سرمایه‌هایشان را از سرمایه‌گذاران اصفهانی جذب کردند؛ همچنین فعالان اقتصادی استان در بانک‌های بزرگ کشور حساب دارند؛ ولی این منابع باید در استان خودمان جذب شود. از سوی دیگر پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ نیز در تهران است و مالیات این شرکت‌های بزرگ به حساب خزانه وارد می‌شود؛ ولی به همین نسبت به استان برنمی‌گردد. اگر درصدی از این مالیات شرکت‌های بزرگ استان به اصفهان برمی‌گشت، شرایط بهتر می‌شد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: با وجود اینکه مالیات شرکت‌های بزرگ استان به حساب خزانه واریز می‌شود، اصفهان را جزو استان‌های برخوردار حساب می‌کنند و اعتبارات کمتری به استان ما اختصاص می‌دهند. سهم اعتبارات عمرانی استان از درآمدهای استانی به نسبت درامدی که ایجاد می‌کند نیست.
حتی در بخش درآمدی، اصفهان دومین استان بعد از تهران است؛ ولی در بخش اعتباراتی که به استان‌ها اختصاص داده می‌شود اصفهان در رتبه دهم قرار دارد.

منفعت سرمایه‌گذاری در اصفهان به سایر استان‌ها می‌رسد

مشاور وزیر اقتصاد عنوان می‌کند: اگر امکان سرمایه‌گذاری در اصفهان فراهم شود، منفعتش به سایر استان‌ها نیز می‌رسد.  ما به توزیع عادلانه امکانات در استان‌ها معتقدیم؛ ولی وقتی اصفهان از لحاظ سرمایه‌گذاری استانی مستعد است و پتانسیل‌هایش را دارد، باید سرمایه‌گذاری در این استان انجام شود و نتیجه‌اش عاید استان‌های دیگر هم می‌شود. به عنوان مثال منفعت ایجاد مسیرهای استراتژیک و کنارگذرها برای کل کشور است. همچنین از آنجایی که باراندازی بسیاری از حمل‌ونقل‌ها چه در بخش جاده‌ای و چه در بخش ریلی در اصفهان انجام می‌شود، سایر استان‌ها نیز منفعت می‌برند.
فولادگر بیان می‌کند: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر نیز نتیجه‌اش عاید کل کشور می‌شود؛ این قطار فقط برای آسان‌کردن مسیر رفت‌و‌برگشت اصفهان به تهران نیست؛ بلکه از این فناوری سایر استان‌ها و پایتخت می‌توانند بهره‌مند شوند. بیمارستان‌های اصفهان، بیماران سایر استان‌ها را نیز پذیرش می‌کند و این درحالی است که اعتبارات علوم پزشکی استان ما کمتر از سایر استان‌هاست. تمامی این موارد را باید در تخصیص اعتبارات لحاظ کرد و باید دید فرا‌استانی داشت.
 مشاور وزیر اقتصاد می‌گوید: در یکی دو سال گذشته با تلاش‌های مدیران و برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو جایگاه استان در بین استان‌های کشور در بخش شاخص‌های محیطی کسب‌وکار بهتر شده است.
امیدواریم مدیران بخش دولتی و بخش خصوص فعال‌تر برای رفع موانع کسب‌وکار در اصفهان اقدام کنند تا فرار سرمایه‌ها از استان کاهش یابد.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.