مراقب باشید اما وحشت نکنید

گائوتِنگ کوچک‌‌ترین استان در بین نُه استان آفریقای جنوبی است اما یک‌‌چهارم از جمعیت این کشور را در خود جای داده است. به‌‌علاوه، این استان قطب اقتصادی آفریقای جنوبی به‌حساب می‌‌آید. این عوامل باعث شده که گائوتنگ تبدیل به مرکز اصلی همه‌‌گیری کووید-19 در این کشور شود. پروژه پایش کووید-19 در گائوتنگ می‌‌کوشد ما را به درک بهتری از تجربه این استان برساند. به‌‌علاوه، این پروژه می‌‌تواند به‌‌عنوان سیستم هشدار زودهنگامی برای سایر بخش‌‌های کشور عمل کند. هارشا سومارو (Harsha Somaroo)، متخصص بهداشت و سلامت عمومی، از اعضای تیمی است که داده‌‌های کووید-19 را برای وزارت بهداشت آفریقای جنوبی تحلیل می‌‌کند و در مصاحبه‌‌ای که با کانورسیشن آفریقا (The Conversation Africa) داشت به ما از آنچه تاکنون مشخص شده گفت.

تاریخ انتشار: 15:12 - سه شنبه 1400/09/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

اطلاعات شما چه تصویری از وضعیت کووید-19 در گائوتنگ به دست می‌‌دهد؟

در چهار هفته اپیدمیولوژیک اخیر (از 13 نوامبر تا 4 دسامبر 2021)، شاهد افزایش تصاعدی و شدیدی در موارد جدید ابتلا به کووید-19 بوده‌‌ایم. استان گائوتنگ در تاریخ 1 دسامبر به‌‌طور رسمی وارد موج چهارم این همه‌‌گیری شد.
در طول این دوره، دانشمندان آفریقای جنوبی اعلام کردند که سویه جدیدی از ویروس سارس-کوو-2 را شناسایی کرده‌‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز این سویه را نگران‌‌کننده خواند و آن را امیکرون نامید. داده‌‌های فعلی نشان می‌‌دهد که امیکرون سویه غالب در موارد جدید ابتلا به کووید-19 در استان گائوتنگ است.
نرخ افزایش موارد جدید ابتلا به کووید-19 در گائوتنگ، در مقایسه با هر دوره دیگری در طول این همه‌‌گیری در این استان، به‌‌طور چشمگیری بالاتر بوده است. نرخ موارد جدید ابتلا برای هریک از چهار هفته اخیر در مقایسه با هفته پیش از آن، افزایش 71 درصدی، 341 درصدی، 379 درصدی و 272 درصدی را تجربه کرده است.
نرخ مثبت شدن تست کووید-19 برای چهار هفته گذشته 1.4 درصد، 5.0 درصد، 19.0 درصد و 33.9 درصد بوده است. این ارقام نشان‌‌دهنده افزایش سریعی است و در حال حاضر نیز شاهد سرایت گسترده ویروس سارس-کوو-2 در گائوتنگ هستیم.

داده‌‌های شما چه اطلاعاتی درباره سویه امیکرون به ما می‌‌دهد؟

افزایش تصاعدی و شدیدی که اخیراً در موارد جدید ابتلا به کووید-19 شاهد بوده‌‌ایم و با کشف و به دنبال آن نیز غالب شدن سویه امیکرون در استان گائوتنگ مرتبط است، نشان می‌‌دهد که این سویه نگران‌‌کننده سارس-کوو-2 به‌‌شدت سرایت‌‌پذیر است.
به‌‌علاوه، می‌‌توانیم با پایش مداوم روند کووید-19 و پیامدهای آن در بین بیماران بستری‌‌شده به درک بهتری از میزان جدیت این بیماری برسیم. دو دسته اطلاعات می‌‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری کند: نرخ بستری شدن در بیمارستان و نرخ مرگ‌‌ومیر مازاد. مرگ‌‌ومیر مازاد به مرگ‌‌ومیری گفته می‌‌شود که بالاتر از رقم مورد انتظار برای یک منطقه جغرافیایی در یک مقطع زمانی خاص باشد و بنابراین نشانه‌‌ای از مرگ‌‌ومیر مرتبط با کووید-19 در آن منطقه خواهد بود.
در مقایسه با دوره‌‌های قبلی که در آن‌‌ها این آمار و ارقام افزایش ناگهانی و شدیدی را تجربه کرده است، جدیدترین آمارها نشان می‌‌دهد که موارد روزانه و جدید بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید-19 و همچنین رقم مرگ‌‌ومیر مازاد، کمتر از نرخ افزایش موارد جدید ابتلا به این بیماری بوده است و این نشان می‌‌دهد که احتمالاً بیماری ناشی از سویه امیکرون جدیت و خطر کمتری دارد.
البته، نرخ هفتگی موارد جدید بستری شدن در بیمارستان به‌‌طور چشمگیری در سه هفته گذشته بالا بوده است (120 درصد، 166 درصد و 125 درصد)؛ اما این ارقام همچنان در مقایسه با دوره‌‌های قبلی افزایش آمار ابتلا، پایین‌‌تر بوده است. به‌‌علاوه، افزایش کنونی روی مبنای بسیار پایینی رخ داد چراکه آمار بستری شدن در بیمارستان به دنبال پایان یافتن آخرین موج‌‌های همه‌‌گیری در گائوتنگ به‌‌شدت کاهش یافته بود.
نکته مهم دیگری که باید مدنظر قرار داد این است که برخی بیماران بنا به مشکلات دیگری به بیمارستان مراجعه کرده‌‌اند و به دلیل پروتکل‌‌های آزمایشی معمول در بیمارستان‌‌ها، ابتلای آن‌‌ها به کووید-19 نیز تشخیص داده شده است، حال‌‌آنکه علائم این بیماری را نداشته‌‌اند. با توجه به اطلاعاتی که در دست است، نسبت چنین بیمارانی می‌‌تواند بین 7.4 درصد تا 52.1 درصد از کل موارد جدید پذیرش کووید-19 در بیمارستان‌‌ها باشد.
تفاوت دیگری که داده‌‌های موجود به آن اشاره دارد این است که شرایط سنی بستری کووید-19 در بیمارستان‌‌ها تغییر کرده است. در طول یک ماه اخیر و در مقایسه با دوره‌‌های پیش از آن، گروه‌‌های سنی جوان‌‌تر (0 تا 9، 10 تا 19 و 30 تا 39 سال) سهم بزرگ‌‌تری از کل موارد پذیرش در بیمارستان را به خود اختصاص داده‌‌اند.
البته، ممکن است بخش چشمگیری از این موارد مربوط به ابتلای بدون علامت به کووید-19 باشد که به‌‌طور تصادفی و به دلیل آزمایش‌‌های معمول کووید-19 به هنگام پذیرش افراد در بیمارستان برای مشکلات دیگر، تشخیص داده شده است (بین 7 تا 46 درصد).
متوسط طول دوره بستری در بیمارستان برای همه گروه‌‌های سنی در ماه گذشته نسبت به حالت معمول کوتاه‌‌تر بوده است. به‌‌علاوه، در طول چهار هفته گذشته و در مقایسه با سرجمع دوره‌‌های پیش از آن، بیماران کمتری به بخش مراقبت‌‌های ویژه رفته‌‌اند (5.6 درصد در مقابل 9 درصد) و تعداد کمتری از بیماران نیز به اکسیژن‌‌درمانی تکمیلی (19.4 درصد در مقابل 43.1 درصد) یا تنفس مصنوعی (1.4 درصد در مقابل 8.2 درصد) نیاز پیدا کرده‌‌اند.
به‌‌علاوه، نرخ مرگ‌‌ومیر بیماران در داخل بیمارستان در طول چهار هفته اخیر در مقایسه با کل دوره‌‌های قبلی کمتر بوده است (2.6 درصد در مقابل 22 درصد). بااین‌‌حال، آمار مرگ‌‌ومیر در بین افراد بالای 50 سال هنوز هم زیاد بوده است.
نتایج اولیه حاکی از حالت‌‌های خفیف‌‌تر این بیماری است؛ بااین‌‌حال، باید این یافته‌‌ها را در ارتباط نزدیک با شرایط بالینی بیماران سنجید و در طول هفته‌‌های پیشِ رو نیز به‌‌دقت مورد پایش قرار داد تا بتوانیم به درک بهتری از مظاهر بالینی و پیامدهای مرتبط با سویه امیکرون برسیم.

با توجه به این اطلاعات، مردم باید چه اقداماتی انجام دهند؟

این یافته‌‌های ابتدایی، درکی کلی از الگوهای سرایت و شدت بیماری‌‌زایی سویه امیکرون در گائوتنگ به دست می‌‌دهد؛ اما لازم است این روندها را در طول چند هفته آینده نیز به‌‌دقت مورد پایش قرار داد تا بتوانیم به فهم کاملی از تأثیرات این سویه جدید برسیم.
نرخ بالای سرایت کووید-19 در طول دوره اخیر و ادامه‌‌دار شدن آمار بالای مرگ‌‌ومیر بیماران مسن پیامدهای مهمی برای بهداشت و سلامت عمومی خواهد داشت. اقدامات زیر برای کاهش موارد ابتلای جدید به کووید-19 حیاتی است:
•    فاصله‌‌گذاری اجتماعی
•    اجتناب از دورهمی و حضور در فضاهایی که تهویه ضعیف دارند
•    ماسک زدن در تمام طول مدت نزدیک بودن به افراد دیگر
•    اطمینان یافتن از بهداشت مناسب دست‌‌ها و رعایت بهداشت تنفسی (مثلاً سرفه در دستمال‌کاغذی)
تمام افراد واجد شرایط، به‌‌خصوص کسانی که بالای 50 سال سن دارند، باید به‌‌طور کامل در برابر کووید-19 واکسینه شوند تا بتوانند از خود در برابر بیماری شدید و مرگ محافظت کنند. به‌‌علاوه، این افراد باید در صورت امکان از دوز تقویتی واکسن نیز بهره‌‌مند شوند.

منبع: theconversation.com

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مترجم افسانه صادقی

برچسب‌های خبر