منطقه5 نمونه‌ای از یک جامعه مطلوب

شهردار اصفهان و مدیران ارشد شهری در ادامه برنامه بازدید از مناطق شهرداری اصفهان، برای بررسی وضعیت پروژه‌های در دست اجرا و شناسایی ظرفیت‌های موجود محله‌ها، از منطقه5 شهرداری اصفهان بازدید کردند. در این جلسه مدیر منطقه، پروژه‌ها، مشکلات و ظرفیت‌های این منطقه را با شهردار اصفهان به اشتراک گذاشت تا شهردار رهنمودهای لازم را برای بهبود وضعیت مطرح کند.

تاریخ انتشار: 10:25 - شنبه 1400/10/11
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

شهردار اصفهان با بیان اینکه منطقه5 رودخانه و کوه دارد، گفت: در موضوع شهرسازی این منطقه، بافت تاریخی و مدرن با هم وجود دارد و ادیان مختلف مانند مسیحیت، مسلمان و زرتشتی سال‌هاست در کنار یکدیگر هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی دارند. علی قاسم‌زاده با اشاره به اینکه منطقه5 نمونه‌ای از یک جامعه مطلوب است، افزود: همه موضوع‌های شهری در این منطقه به استانداردها نزدیک است و اگر بخواهیم الگویی از پیشرفت درست شهری مثال بزنیم، باید به این منطقه اشاره کنیم؛ چراکه در این منطقه همه عوامل زیست‌محیطی و اجتماعی در کنار هم به درستی ایجاد شده و شاهد یک فضای مطلوب هستیم. او اظهار کرد: به مناسبت سال جدید میلادی در کنار همشهریان مسیحی حاضر شدیم و کار را با دیدار اسقف شروع و در ادامه در محله ارامنه قدم زدیم و با مردم گفت‌وگو کردیم؛ احساس زندگی اجتماعی پرشور و احساس همدلی مسلمانان و مسیحیان در یک بخش از شهر، نشان‌دهنده این است که جامعه به بلوغی رسیده که می‌توانیم در کنار هم روزهای خوبی را در شهر تجربه کنیم.

مساحت منطقه5 شهرداری اصفهان6,002 هکتار است

مدیر منطقه5 شهرداری اصفهان در این برنامه گفت: مساحت منطقه5 شهرداری اصفهان6,002 هکتار است که1702هکتار آن محدوده قانونی است و این عدد 10.9درصد مساحت شهر اصفهان را در برمی‌گیرد که از این لحاظ در بین مناطق شهر اصفهان رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین جمعیت این منطقه در سال گذشته 141 هزار و 643 نفر بوده و این منطقه توانسته 7درصد از جمعیت شهر را به خود اختصاص دهد.
احمد رضایی با اشاره به جایگاه منطقه5 در شهر اصفهان تصریح کرد: این منطقه از نظر مساحت محدوده قانونی رتبه سوم، از نظر معابر رتبه دوم، از نظر طول معابر رتبه چهارم، از نظر تولید و جذب سفر رتبه دوم، از نظر ظرفیت پارکینگ‌ها رتبه اول، از نظر تعداد پارکینگ رتبه دوم، از نظر تولید زباله رتبه اول، از نظر مساحـت رتبه دوم و از نظر فرسوده‌نـبـودن رتـــبــه اول را از آن خــود کــرده است.
او ادامه داد: دســتـرســـی لازم بـه بـزرگراه‌های شهید خرازی، دستجردی و اقارب‌پرست، وجود مراکز اداری متعدد، مهم‌ترین دروازه ورودی شهر اصفهان از سمت جنوب، وجود شهرک سپاهان‌شهر و گسترش آن، وجود کوه صفه با بهره‌برداری عـمـومـی، وجود مـسـیـر رودخانه زاینده‌رود و پارک‌های حاشیه و وجود بیش از 50درصد تخت‌های بیمارستانی از ویـژگـی‌هــای مـهـم منطقه5 است.
مدیر منطقه5 شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های این منطقه می‌توان به وجود نقاط جاذب سفرهای درون‌شهری، وجود ادیان مختلف، وجود 51 مسجد، 2 امامزاده، 13 کلیسا، یک آتشکــده، وجود محله جلفـا، مجاورت بــا پـل‌هــای تـاریــخـی سی‌وسه‌پـل، مارنان و منطقه ناژوان، 2 مدرســـــه علمـیـه خـواهــران، 4 دانـشـگــــاه دولتی، 4 مؤسـســه آموزش عـالــی غیرانتفاعی، 4 مــؤســـســه آموزش عالی جامع علمی کاربردی و وجود 11 هتل و یک مهمان‌پذیر اشاره کرد.

 چالش‌های منطقه5

رضایی با اشاره به چالش‌های منطقه خاطرنشان کرد: وجود مراکز جاذب سفر، بالا بودن قیمت زمین و مـشکـل‌بـودن آزادسازی املاک موردنیاز، کمبود پارکینگ در مجاورت مراکز تجاری، ترافیک سنگین در مراکز جاذب سفر، وجود مراکز نظامی ارتش و سپاه در منطقه، تأمین امنیت کوهنوردان کوه صفه و عدم توزیع مناسب فضای سبز در مراکز محله‌ها از جمله چالش‌هایی است که در منطقه5 با آن مواجه هستیم. او با بیان اینکه سپاهان‌شهر بیشترین مساحت و کوی سپاهان کمترین مساحت را در بین محله‌های منطقه دارند، افزود: حضور نخبگان علمی، زیرساخت‌های پزشکی، افزایش نرخ خانواده سالمند، وجود خانه‌های مسکونی خالی و افزایش نرخ اشتغال بانوان از مشخصات و ویژگی‌های کلیدی محله باغ زرشک است؛ احداث پارکینگ زیرسطحـــی خـیـابـان تـوحــیـد، ســـامــان‌دهـــی پیاده‌رو مجاور رودخانه پارک‌های ملت 1 و 2، اجرای پوشش تارتان مسیر سی‌وسه‌پل تا پل فلزی و زیباسازی فضای سبز میدان شورا از جمله پروژه‌های این محله است؛ البته سامان‌دهی کوچه خورشید و کوچه‌باغ زرشک از پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در سال آتی برای این محله است.
مدیر منطقه5 شهرداری اصفهان با اشاره به محله سیچان گفت: انباشت فرهنگی، میل به تجرد جوانان، تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان و نرخ باسوادی بالا از ویژگی‌ها و مشخصات محله سیچان است. مرمت و زیباسازی دیوار واقع در تقاطع چهارراه امین و مناسب‌سازی و اصلاح پیاده‌روی خیابان شهید قندی از جمله پروژه‌های این محله است؛ البته پروژه احداث حسینیه و مجموعه فرهنگی اجتماعی سیچان از پروژه‌هایی است که برای سال آینده پیش‌بینی شده است.
رضایی بیان کرد: انباشت فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، تمرکز چند مرکز مهم خرید، حضور زنان جویای شغل و آمار زیاد خانواده‌های مسن از جمله مشخصات و ویژگی‌های محله جلفاست. تکمیل پروژه مجموعه ورزشی مادر و کودک آیلین ملکیان، سامان‌دهی و تعریض پیاده‌روهای خیابان نظر، پروژه سامان‌دهی گذر استیفن و کوچه تلگراف‌خانه، پروژه سامان‌دهی گذر فرانسوی‌ها، سامان‌دهی گذر هوانس شیرازی، اجرای عـمــلـیـات سنـگ‌فـرش و پیاده‌روسازی گذر تبریزی‌ها، اجرای عملیات سنگ‌فرش و پیاده‌روسازی گذر چهارسوق و سامان‌دهی گذر نمازخانه از پروژه‌های شاخص این محله است.
او با اشاره به محله بهار آزادی گـفـت: حضور نخبگان علمی، افـزایـش نرخ خانواده‌های سالمند و ازدیـاد نرخ باسوادی از جمله مشخصـات و ویژگی‌های این محله اســت. پـروژه‌هـــای شـــاخـص آن شــامــــل  پیاده‌روسازی، مرمت و زیباسازی دیوارهای ضلع جنوبی خیابان شهید موحدی‌نیا، سامان‌دهی و پیاده‌روسازی خیابان سلمان، اصلاح پیاده و کانال دفع آب‌های سطحی خیابان شهید موحدی‌نیا و تکمیل و احداث سرویس بهداشتی جنب مسجد امام عـسـکـری(ع) می‌شود.

جمعیت نسبتا جوان و تراکم زیاد جمعیت در منطقه

مدیر منطقه5 شهرداری اصــفـــهــــان تـصــریــــح کــــرد: مـــهـاجــــرپـــذیـــری، حاشیه‌نشینی درون‌شهری، جمــعیت نسبتا جوان و تراکم زیاد جمعیــت از جمله مشخـصـــات و ویــژگــــی‌هـــــای مـحـلــه وحــیــد اســــت؛ همچنــیـــــن پروژه پــیــاده‌روسازی خیابان علامه جعفری، محوطه‌سازی و مـبـلـمــان شهری روی پارکینگ وحید، تکمیل و ادامه خیابان‌سازی علامه جعفری، تکمیل پیاده‌روسازی خیابان وحید و سامان‌دهی مادی شایج از برنامه‌های این منطقه است؛ البته سامان‌دهی فضای سبز خیابان علامه جعفری از پروژه‌های سال آینده این منطقه به شمار می‌رود.
رضایی با اشاره به محله باغ دریاچه افزود: جوان‌بودن محله، نرخ بالای باسوادی و دسترسی آسان به رینگ دوم از جمله مشخصات و ویژگی‌های مهم محله باغ دریاچه است. تملک شنبه‌بازار جهت ارتقای سیمای شهر و ایجاد پارکینگ، سامان‌دهی و پیاده‌روسازی ضلع شمالی باغ دریاچه و تملک مجموعه تجاری و پارکینگ وحید از جمله پروژه‌های پیش‌بینی‌شده برای سال آینده این محله است. او خاطرنشان کرد: مهاجرنشینی، طلاق، شهـرسازی مدرن، زیرساخت‌های تفریحی و افزایش رده سنی جوانان از جمله مشخصات و ویژگی‌های کلیدی محله سپاهان‌شهر است. تعریض باند جنوبی و احداث باند شمالی بلوار نظام، سازه فضاکار و پوشش سقف روی مخازن ذخیره فاضلاب، تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر، انعقاد و لخته‌سازی تصفیه‌خانه، احداث سالن مطالعه، اصلاح جداول خیابان الوند و کوی سپاهان، نرده‌گذاری فرهنگ‌سرای سبحان، تکمیل پارک بزرگ سپاهان‌شهر و سامان‌دهی پیاده‌روها و سکوهای نشیمن پارک بزرگ سپاهان از جمله پروژه‌های مهم محله سپاهان‌شهر بوده است.
مدیر منطقه5 شهرداری اصفهان با اشاره به محله حسین‌آباد اضافه کرد: افزایش دوره میان‌سالی در محله، انباشت فرهنگی، آمار بالای زنان تحصیل‌کرده و زنان سرپرست خانوار از مشخصات و ویژگی‌های محله حسین‌آباد است. بازسازی موتورخانه استخر سلمان، ایجاد پاتوق گنجینه زندگی حسین‌آباد، احداث مــجـــمــوعــه فـرهنـگــی حسین‌آباد، تکمیل پیاده‌روسازی ضلع جنوبی مـحـتشـم کاشانی، پیاده‌روسازی ضلع شرقی خیابان مسجد اعظم و سامان‌دهی خیابان جوشقانی از پروژه‌های مهم این محله است.
رضایی ادامه داد: عملیات تعریض پل شهید ستاری، بازسازی ایستگاه اتوبوس «بی‌آرتی» بلوار کشاورز، احداث مخزن و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال در پارکینگ زاگرس، احداث سالن ملاقات پادگان غدیر، احداث خط انتقال پساب از سپاهان‌شهر به صفه، بهسازی کامل ساختمان اداری باغ نور، سامان‌دهی و بهسازی سالن آمفی‌تئاتر روباز باغ نور و احداث معابر کلکسیون گیاهان دارویی پارک کوهستانی صفه از جمله پروژه‌های مهم عمرانی منطقه5 از سال 97 تا به امروز بوده است.
او اظهار کرد: مجموعه فرهنگی و پردیس موسیقی گل نرگس، احداث پارک 22 هکتاری گل نرگس، احداث درایگاه نظر و فضای سبز بیشه خزایی و سامان‌دهی پیاده‌روها و رفیوژ میانی خیابان چهارباغ بالا از جمله پروژه‌هایی است که عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.
مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های مشارکتی منطقه بیان کرد: قطعه 12، 26،31،34 مجموعه مسکـونی گل نرگس، مجتمع مسکونی و تجاری رودکی، مجموعه مسکونی توتیا، مجموعه تجاری اداری سپنتا و مجموعه ورزشی تنیس سپاهان‌شهر به روش بولت از پروژه‌های کلان مشارکتی در منطقه5 است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمدمهدی هادیان

برچسب‌های خبر