متهمان و مقابله‌کنندگان چاقی موضعی

یکی از معضلاتی که امروزه بعضی از افراد در جهان با آن روبه‌رو هستند، چاقی است. این مشکل در افراد مختلف به دلایل متفاوتی ازجمله ژنتیک، مصرف بی‌رویه مواد غذایی، تغذیه نادرست و مصرف غذاهای فست‌فود، بیماری‌های مختلف ازجمله تیروئید، بیماری‌های عصبی، کم‌تحرکی و… بروز می‌کند که آن‌ها از روش‌های مختلفی برای مبارزه با این اختلال استفاده کرده‌اند.

تاریخ انتشار: 14:18 - سه شنبه 1400/10/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

از جمله روش‌های مورد استفاده که البته از دیدگاه پزشکی روش کاملا نادرست و مشکل‌سازی محسوب می‌شود، مصرف داروهای تقلبی شیمیایی است که تنها ممکن است برای مدت کوتاهی فرد به لاغری کاذب رسیده، ولی این در حالی است که عوارض نامطلوبی روی بدن آن‌ها به جای خواهد ماند.
چاقی موضعی نیز از دیگر اختلال‌های امروزی‌هاست، این بیماری در اثر تجمع توده‌های متشکل از چربی، آب و مواد زائد در زیر پوست قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص ران‌ها، باسن، شکم و پهلوها به‌وجود می‌آید.
عوامل هورمونی، ارث، تغذیه نامناسب، مصرف ناکافی آب، عدم تحرک و استرس در ایجاد چاقی موضعی مؤثر است. بنابراین برای درمان آن باید به رفع این عوامل پرداخت. درخصوص این عوامل دکتر بهمن محمدی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی توضیحاتی ارائه داده است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

محدودیت کالری

 اگرچه ارث در ایجاد چاقی نقش داشته و محل ایجاد چاقی موضعی الگوی ارثی دارد؛ اما تا زمانی که مازاد کالری نداشته باشیم، چربی در بدن ذخیره نشده و چاقی به وجود نمی‌آید. بنابراین با محدودکردن کالری دریافتی می‌توان تا حد زیادی از ایجاد چاقی موضعی جلوگیری کرد.

حذف هورمون‌های ناخواسته

 در صورت امکان باید مصرف داروهای ضدبارداری، ترکیبات حاوی استروژن و پروژسترون یا سایر ترکیبات هورمونی چاق‌کننده قطع یا کاهش داده شود.
کاهش وزن مسلم است که در شخصی که اضافه وزن دارد، کاهش وزن به رفع چاقی موضعی کمک می‌کند.

تغذیه سالم

 تغذیه سالم از تجمع مواد زائد در بدن پیشگیری و به دفع آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین باید از مصرف غذاهای حاضری و آماده، ساندویچ‌ها، اسنک، پیتزا، سس‌های چرب، ترشی‌جات، شیرینی‌جات، کاکائو، شکلات، چیپس، پفک، تنقلات شور خودداری کرده و در عوض از یک رژیم غذایی سالم حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده (نان، غلات سبوس‌دار و…) میوه و سبزیجات به مقدار زیاد، لبنیات و مواد پروتئینی و حبوبات در حد متوسط پیروی شود. چربی و روغن‌های غیر اشباع (روغن زیتون و آفتابگردان و…‌) به مقدار کم مصرف شود.

مصرف مایعات

 نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی، به دفع سموم و مواد زائد بدن کمک کرده و بدین ترتیب در رفع چاقی موضعی مؤثر است. لازم است روزانه حداقل هشت لیوان مایعات نوشیده شود که البته هر شخص با توجه به نیاز بدنی‌اش، این میزان کم و زیاد می‌شود.

تحرک کافی

تحرک و ورزش موجب افزایش جریان خون ناحیه مبتلا شده و به دفع مواد زائد از محل و رفع سلولیت کمک می‌کند. توصیه می‌شود روزانه پیاده‌روی پیوسته انجام شود و تا دو ساعت پس از آن فقط آب نوشیده شود. بهتر است در پایان پیاده‌روی، حرکات ورزشی موضعی مخصوص ناحیه مبتلا مانند دراز و نشست و…(با نظر متخصصان) انجام شود.

آرامش و انجام تنفس عمیق

دوری از شرایط تنش‌زا و خودداری از عصبانیت به رفع چاقی موضعی کمک می‌کند.
همچنین تنفس عمیق علاوه بر ایجاد آرامش، موجب رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های و دفع مواد زائد از بدن می‌شود و در درمان چاقی موضعی مؤثر است.
تنفس آرامش‌دهنده: ابتدا بدن خود را شل کنید، برای پنج ثانیه به آرامی هوا را به درون ریه‌ها بکشید، مدت دو سه ثانیه هوا را درون ریه‌ها نگاه دارید و درنهایت به آرامی در مدت پنج ثانیه هوا را از ریه‌ها خارج کنید.

استفاده از محصولات لاغری موضعی

انواع بسیاری از محصولات لاغری موضعی به شکل صابون، لوسیون، ژل، کرم و… در بازار موجود است که براساس تجربه تنها تعداد کمی از آن‌ها در رفع چاقی‌های موضعی مؤثرند و لازم است همین انواع معدود از محل معتبر خریداری شوند. استفاده از این ترکیبات با روش خاص، موجب رفع چربی‌های زائد بدن می‌شود.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر