مدیریت مخاطرات شهری ازجمله اهداف سند پدافند شهری است

جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با حضور رئیس و معاونان سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان، شهردار و معاونان شهردار اصفهان، مدیرکل حراست و بازرسی شهرداری و مدیر بحران  و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان برگزار شد. در این جلسه طرح جامع مطالعات غیرعامل شهر اصفهان که توسط مشاور در حال انجام است، بررسی و توضیح داده شد. همچنین در خصوص ضرورت رعایت الزامات پدافند غیرعامل در طرح‌های عمرانی و توسعه شهــری به‌مـنـظـور مـصــون‌سـازی و کـاهــش خسارت‌های محتمل صحبت شد.

تاریخ انتشار: 08:20 - پنجشنبه 1400/10/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست با بیان اینکه کشور ما در یک تقابل راهبردی با دشمن است، گفت: در این شرایط تهدیدها ترکیبی و چندوجهی شده است و آن‌ها به دنبال فشار همه‌جانبه و حداکثری هستند. قدرت نظامی و اراده فرماندهی برای پاسخ به تهدیدها سبب شده است دشمن از این عرصه ناامید شود و به سمت جنگ در عرصه گمنامی و ابهام برود. سردار غلامرضا جلالی تصریح کرد: دشمنان تلاش دارند در بخش مادون جنگ نظامی از تمام مؤلفه‌های قدرت خود علیه نقاطی که احتمال می‌دهند کشور ما دارای ضعف است، استفاده کنند؛ هرچند اکنون تمام برنامه‌های آن‌ها با شکست مواجه شده است.
او خاطرنشان کرد: تسلط بر مدیریت فضای سایبری و اجرای زیرساخت‌های سایبری جهانی، یکی از مؤلفه‌های قدرت دشمن است، به همین دلیل شاهد هستیم بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و سناریوهای دشمن از طریق جنگ سایبری در لایه‌های مختلف مانند جنگ سایبری علیه زیرساخت‌ها و جنگ شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حمله سایبری انجام‌شده به سامانه هوشمند توزیع سوخت اشاره کرد و گفت: بر این مبنا موضوع تقویت رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل به‌ویژه در حوزه سایبری، موضوعی فوری و ضروری برای زیرساخت‌ها و دارایی‌های کشور است؛ همچنین در هر حوزه با برنامه خاص پدافندی باید آسیب‌پذیری‌های احتمالی شناسایی و برطرف شود. باید برنامه‌های واکنش اضطراری و تضمین کارکرد خدمات برای هر یک از زیرساخت‌ها تهیه و به‌طور عملیاتی اجرا شود.سردار جلالی با اشاره به تاکتیک‌های روانی و شناختی دشمن در حوزه حملات سایبری بیان کرد: بخشی از مدیریت چنین چالش‌هایی از طریق ظرفیت‌های رسانه‌ای صورت می‌گیرد.  البته مدیریت مخاطرات شهری نیز از جمله اهداف سند پدافند شهری است و باید زیرساخت‌ها و مراکز صنعتی که دارای خطر هستند در اسرع وقت سامان‌دهی و در صورت امکان به خارج از محیط شهری منتقل شوند.

 نیروهای آتش‌نشانی باید تقویت شوند

او با بیان اینکه نیروهای عملیات پدافند شهری از جمله نیروهای آتش‌نشانی باید تقویت شوند و زیرساخت‌های خود را توسعه دهند، اضافه کرد: احصای نقاط وابستگی متقابل زیرساخت‌ها به هم از دیگر موضوع‌های موردتوجه در سند پدافند شهری است که باید به آن توجه شود؛ همچنین  توسعه زیرساخت‌ها باید به نحوی باشد که در عین کارکرد سیستمی بتوانند به صورت منفرد نیز کارکرد خود را ادامه دهند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به وظایف و مأموریت‌های پدافند غیرعامل در زمینه ارتقای آمـادگــی‌هــــا در برابر مـخـاطره‌ها و تهدیدها تصریح کرد: الگوی واحد پدافند غیرعامل در سطح شهر برای ارتقای آمادگی‌ها در زمینه حفاظت از مردم و صیانت از زیرساخت‌ها در چند سال اخیر مدنظر قرار گرفته و اکنون این موضوع در سند پدافند شهری تجمیع شده است. در این سند مسئله طبقه‌بندی دارایی‌ها و تضمین تداوم کارکرد زیرساخت‌ها در برابر انواع تهدیدها مدنظر است.
سردار جلالی اظهار کرد: با توجه به هوشمندسازی شهرها ضرورت دارد الگوی پدافند سایبری برای صیانت از زیرساخت‌های شهری بیش از گذشته پیگیری شود.
در پایان سردار جلالی، حکم ریاست شورای پدافند غیرعامل را  به دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفـهـان، تقدیم کرد؛ همـچـنـیـن احکــام عضویت معاونان شهردار، مدیرکــل بازرسی و حـراســت و مدیر بحران  و پدافند غیرعامل شـهــرداری  تـوســط شهردار اصفهان و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به آن‌ها اهدا شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمدمهدی هادیان