نسخه‌پیچی گیاهی برای فشارخونی‌ها

برای کاهش سریع فشارخون بالا پیشنهاد می‌شود به جای درمان با داروهای شیمیایی، با نظر متخصصان و کارشناسان گیاهان دارویی از گیاهان استفاده کنید تا عوارض کمتری به بدنتان تحمیل شود. دکتر بهنام یوسفیان، محقق طب سنتی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی از واحد گروه تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر، به نمونه‌هایی از این گیاهان اشاره می‌کند. پس ما را دنبال کنید.

تاریخ انتشار: 08:32 - پنجشنبه 1400/10/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

 ابتدا بهتر است توضیحی درباره فشارخون بدهم؛ فشارخون بالا که به‌عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود نوعی بیماری است که در آن فشارخون بیش از سطح طبیعی یعنی 120 / 80 میلی‌متر جیوه می‌شود. پرفشاری خون در بسیاری از موارد بدون علائم است؛ اما در مواقع خطرناک منجر به بروز علائمی مانند تاری دید، احساس زنگ در گوش، اشکال در تنفس، سردرد، تپش قلب، خواب‌آلودگی، خستگی، سرگیجه، گیجی، ضربان قلب نامنظم و در موارد نادر به‌کمارفتن فرد می‌شود؛ اما برای کاهش فشارخون بالا می‌توان به جای مصرف داروهای پرعارضه شیمیایی از گیاهان مناسب به‌عنوان متعادل‌کننده‌های فشارخون زیر نظر متخصصان استفاده کرد.

گیاهان دارویی مؤثر

چای ترش: یکی از گیاهان بسیار مؤثر بر کاهش فشارخون، چای ترش یا همان چای قرمز است. از این گیاه می‌توان به‌عنوان دمنوش استفاده کرد.
زیرفون: از گل و پوست درخت زیرفون برای کاهش فشارخون و ایجاد آرامش در بدن استفاده می‌شود. معمولا زیرفون در دزهای پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل بر فشارخون بالا تأثیرگذار است.
دارچین: یکی از گیاهانی که به کاهش فشارخون کمک می‌کند، دارچین است. این گیاه هم به‌صورت پودر در انواع غذاها قابل‌استفاده است، هم به‌صورت دمنوش مصرف می‌شود. البته برای تأثیر دارچین بر کاهش فشارخون آن را باید به‌صورت روزانه مصرف کرد.
زالزالک: درمان گیاهی مؤثر برای کاهش فشارخون، زالزالک است که هزاران سال در طب سنتی چین به‌کار رفته است. جوشانده این گیاه دارای تمام خواص مفید برای سلامت قلب‌وعروق، کاهش فشارخون، پیشگیری از لخته‌شدن خون در رگ‌ها و افزایش جریان خون است. مکمل‌های آن به‌صورت قرص، شربت و چای در بازار موجود است.
تخم کرفس: از تخم کرفس برای طعم‌دارکردن سوپ و غذاهای دیگر استفاده می‌شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشارخون استفاده می‌شود.
 مطالعات نیز این موضوع را تأیید می‌کند؛ همچنین از آب کرفس می‌توان برای پایین‌آوردن فشارخون استفاده کرد. کرفس با خاصیت ادرارآوری که دارد، موجب پایین‌آمدن فشارخون می‌شود.
بومادران: گیاه بومادران انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای خواص دارویی و درمانی متفاوتی است. نوعی از بومادران موجب اتساع عروق خونی محیطی می‌شود؛ درنتیجه فشارخون فرد را کاهش می‌دهد. نوع دیگری از بومادران در درمان فشارخون بالا مؤثر است و موجب کاهش میزان فشارخون دیاستولیک و سیستولیک می‌شود؛ البته از این گیاه، مادران باردار یا شیرده استفاده نکنند.
سیر: این گیاه دارای خواص بی‌شمار و سرشار از آنتی‌اکسیدان است که موجب کاهش چربی‌ خون می‌شود و با پایین‌آوردن گلوکز سرم خون، فشارخون را نیز در افراد مبتلا به فشارخون بالا کاهش می‌دهد. به همین دلیل مصرف سیر خشک یا تازه را نباید فراموش کرد.
هل: در مطالعه‌ای تحقیقی به‌طور روزانه به شرکت‌کنندگان پودر هل داده و اثرات مفید آن بر کاهش فشارخون تأیید شد. از دانه‌های هل یا پودر آن در سوپ و غذاهای دیگر، به‌ویژه کیک و نان، می‌توان استفاده کرد.
ریحان: این گیاه بسیار خوش‌مزه و خوش‌طعم است و در کنار انواع غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. عصاره ریحان دارای خاصیت کاهش‌دهنده فشارخون است. این گیاه را بدون نگرانی از عوارض جانبی می‌توان به رژیم غذایی اضافه کرد.
گیاه پنجه‌گربه‌ای: در طب سنتی چینی، از این گیاه برای درمان بیماری فشارخون و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود. گیاه پنجه‌گربه‌ای با تأثیر بر ورودی‌های کلسیم در سلول‌ها به پایین‌آمدن فشارخون کمک می‌کند. این گیاه به صورت مکمل نیز وجود دارد.
اسطوخودوس: از اسانس این گیاه معمولا برای ایجاد آرامش استفاده می‌شود. این اسانس در کاهش فشارخون نیز مؤثر است. می‌توان این گیاه را به‌همراه رزماری در تهیه نان و کیک استفاده کرد.
زیره سیاه: زیره معمولا به‌عنوان طعم‌دهنده و ادویه استفاده می‌شود؛ اما دارای خاصیت درمانی است. در طب سنتی مصرف مداوم زیره سیاه در دو ماه به‌طور چشمگیری می‌تواند در کاهش فشارخون بالا مؤثر باشد. علاوه بر آن، برای کاهش کلسترول بد خون نیز مفید است.
جوی دوسر: سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی است که در تنظیم فشارخون، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب، کاهش احتمال دیابت و کاهش خطر افزایش وزن به بدن کمک می‌کند. از جوی دوسر علاوه بر تهیه غذا می‌توان در وعده صبحانه نیز استفاده کرد.

سایر توصیه‌های خوراکی و طبیعی

پرتقال ضد فشارخون بالا است.
افزودن شنبلیله در غذاهایی مثل کوکو، آش و سوپ در پایین‌آوردن فشارخون مؤثر است.
دم‌کرده تخم خیار و مصرف روزانه یک مثقال از آن تا 10 روز به هنگام عصر مناسب است.
مصرف تخم شنبلیله به‌صورت روزانه (سه مثقال صبح و عصر و شب) توصیه می‌شود.
گریپ‌فروت به‌صورت ناشتا مصرف شود.
خوردن خیار تازه و بدون نمک روزی سه عدد (صبح ناشتا و عصر و شب قبل از خواب) توصیه می‌شود.
جوشاندن عناب و استفاده از آبِ حاصل از آن مفید است.
خوردن فندق برای پایین‌آوردن فشارخون مؤثر است.
خوردن زالزالک باعث کاهش فشارخون می‌شود.
مصرف مرتب گلابی فشارخون را تنظیم می‌کند.
انگور برطرف‌کننده فشارخون است. بهتر است ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود.
جوشانده ریشه و برگ توت‌فرنگی (سه گرم در ۱۰۰ سی سی آب) در سه نوبت میل شود.
خوردن میوه نارس خرمالو باعث کاهش فشارخون می‌شود.
افزودن نارنج به برنامه غذایی مفید است.
گریپ‌فروت به‌صورت ناشتا مصرف شود.
دم‌کرده قراقاط موجب کاهش فشارخون می‌شود.
دم‌کرده بیست‌دقیقه‌ای برگ درخت زیتون (سه گرم با 300 سی‌سی آب جوش) روزی سه فنجان میل شود.
مصرف والک موجب پایین‌آمدن فشارخون می‌شود.
جوشانده ریشه و برگ خشک توت‌فرنگی (30 گرم در یک لیتر آب) در طول روز میل شود.
دم‌کرده سرخ ولیک (40 گرم در یک لیتر آب) برای پایین‌آوردن فشارخون مفید است.
خوردن طالبی هنگام صبح و عصر فشارخون بالا را کاهش می‌دهد.
هسته هلو باعث کاهش فشارخون می‌شود؛ اما باید بااحتیاط مصرف شود (هر روز به مدت یک هفته یک عدد از هسته هلو میل شود).
زغال اخته 10 صبح و 5 عصر (هر دفعه 50 گرم) میل شود.
هندوانه 10 صبح و 5 عصر به فصل خود میل شود (دمای هندوانه نباید سرد باشد).
مامیران برای تنظیم فشارخون قابل‌استفاده است.
خیسانده 20 عدد عناب در شیر و خوردن آن هنگام صبح ناشتا (به مدت یک هفته) توصیه می‌شود.
بعد از هر غذا دو عدد عناب و یک قاشق چای‌خوی زرشک میل شود.
مغز هسته شلیل باعث کاهش فشارخون می‌شود (روزی یک عدد به مدت هفت روز میل شود؛ اما زیاد مصرف نشود؛ چراکه سمی است).

احتیاط

هنگام بالابودن فشارخون از خوردن بادمجان، خرما، نمک، اسفناج، شیرینی‌ها و مواد نفاخ و مایعات زیاد خودداری شود.
از عصبانیت باید پرهیز شود؛ چون استرس و عصبانی‌شدن فشارخون را بالا می‌برد.
قهوه را محدود کنید؛ چون برای مبــتــلایــان بــه فــشــارخــون بــالا مــضــر است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر