اصفهان متفاوت در تهران

اصفهان با طراحی یک اکوسیستم مبتنی بر محتوا و تجربه، میزبانی متفاوتی را از مخاطبان پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران ارائه داده است؛ به این صورت که مخاطبان با ورود به پاویون اصفهان در قالب یک تور با حضور راهنمای گردشگری به دیدن و شنیدن داستان‌های ناگفته اصفهان دعوت می‌شوند. این پاویون با مشارکت اتاق بازرگانی، شهرداری و اداره کل میراث استان اصفهان راه‌اندازی شده است. معاون گردشگری وزیر میراث، معاون صنایع‌دستی وزارتخانه، مدیرکل میراث اصفهان و شماری از فعالان گردشگری و میراث در نخستین روز نمایشگاه از پاویون اصفهان دیدن کردند.

تاریخ انتشار: 10:33 - دوشنبه 1400/11/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

اولین روز از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گـردشــگـــری تهران روز پررونقی برای پاویون اصفهان محسوب شد. روند میزبانی از مخاطبان به این صورت است که همه در بدو ورود، به یکی از اعضای تیم راهنمایان گردشگری معرفی می‌شوند تا در تور گردشگری، داستان‌های ناگفته اصفهان را از زبان راهنما بشنوند. در بخش بعدی هر مخاطب می‌تواند با استفاده از هدفون‌های تعبیه‌شده در پاویون، یکی از دویست ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان را ببیند و بشنود. در قدم‌های بعدی ویترین‌هایی در سراسر پاویون قرار دارد که مخاطبان می‌توانند صنایع‌دستی فاخر اصفهان از جمله فیروزه‌کوبی، خــاتـــم، طـلاکـوبــی، لایــه‌چــیـنــی، اسطرلاب مسطح، مینا و قلمکار را در ویترین‌ها تماشا کنند و با اسکن کیوآرکد، ویدئوی داستان ناگفته مرتبط با آن صنایع‌دستی را ببینند. پنلی هم برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان تعبیه شده است. همچنین با حضور علی‌اصغر شالبافیان، از اثر شکارگاه با تکنیک سوخت معرق و منبت چرم اثر استاد علی خوشنویس‌زاده رونمایی شد.

معاون گردشگری کشور: تولید محتوا در پاویون اصفهان باید الگو قرار گیرد

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور در غرفه اصفهان گفت: از همه افرادی که در ایجاد پاویون گردشگری اصفهان نقش داشته‌اند تشکر می‌کنم. مفهوم گردشگری چیزی جز همکاری بین ذی‌نفعان نیست؛ نکته‌ای که در غرفه اصفهان بیش از غرفه‌های دیگر قابل‌مشاهده است.
شالبافیان اظهار کرد: دیگر نکته مثبت غرفه اصفهان، شیوه ارائه محتوا و طراحی تجربه‌های گردشگری است. لازم است همه استان‌ها در روش صحیح تولید محتوا اصفهان را الگوی خود قرار دهند؛ چراکه تلاش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در همین راستاست.
او تصریح کرد: یکی از ضعف‌های ما نداشتن تولید محتوای مناسب به زبان‌های خارجی است که در نمایشگاه به این موضوع توجه و ویدئوهای چندزبانه تولید شده است. اما خواهش ما این است که به همان جدیتی که به زبان فارسی در تولید محتوا توجه می‌شود، تولید محتوا به دیگر زبان‌های خارجی نیز ادامه پیدا کند.

معاون صنایع‌دستی کشور: تور پاویون اصفهان، تجربه منحصربه‌فردی بود

پویا محمودیان در بازدید از غرفه اصفهان اظهار کرد: بسیار خوشحالم که امروز در غرفه اصفهان شاهد اتفاق کم‌نظیری بودم که در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رقم‌خورده است.
او افزود: ظرفیت‌های این سه حوزه هم‌زمان با یک ارتباط بسیار زیبا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که کار منحصربه‌فردی است و امیدوارم بتوانیم به منظور هم‌افزایی در راستای ظرفیت‌های سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که شروع آن می‌تواند از غرفه اصفهان باشد اثرگذار باشیم تا تأثیرگذاری و برکات زیادی را برای کل ذی‌نفع‌های این وزارتخانه به همراه داشته باشد.
معاون صنایع‌دستی وزارت صنایع‌دستی گردشگری کشور گفت: زمانی که تصمیم بر این شد که اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت شود یکی از شرایط و خواسته‌های وزارتخانه این بود که تمام ذی‌نفع‌ها اعم از بخش خصوصی، بخش دولتی، تمام افراد تأثیرگذار در استان، مقام‌های دولتی و اجرایی و مدیران ارشد همه در کنار یکدیگر قرار گیرند که بتوانیم جایگاه صنایع‌دستی اصفهان را ارتقا داده و در حد اصفهان در معرض دید جهانیان قرار دهیم. امروز شاهد هم‌افزایی سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کنار یکدیگر قرار گرفتن ذی‌نفعان، بخش خصوصی، بخش دولتی، نهادهای سرمایه‌گذاری و تمام افرادی که در این اکوسیستم مشغول به فعالیت هستند، هستیم.
محمودیان با اشاره به ویدئوهای صنایع‌دستی و میراث ناملموس در غرفه اظهار کرد: توری که برگزار شد یک تور منحصربه فرد بود؛ البته در این زمان کم نتوانستم تمام ویدئوها را مشاهده کنم؛ اما آن‌هایی را که دیدم بسیار ارزشمند بودند که نشان‌دهنده کار کارشناسی با ساعت‌های زیاد و زمانی است که برای آن صرف شده است. امیدوارم در بازدید مجدد ازغرفه اصفهان فرصت داشته باشم ویدئوهای بیشتری را مشاهده کنم. قطعا مطمئنم این اتفاق در آینده می‌تواند شروعی خوب برای حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی رقم بزند.

مدیرکل میراث اصفهان: طراحی پاویون اصفهان چشمگیر بود

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث و صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا اظهار کرد: در دوره‌های گذشته هم از نمایشگاه‌ها بازدید کردم که برای گذراندن اوقات فراغت بود و متأسفانه خروجی مطلوبی نداشت که موضوعی بسیار آزاردهنده بود. خوشبختانه اتفاق خوب و مبارکی که در اصفهان رخ داد با توجه به زمان کوتاه، همراهی و همدلی که وجود داشت سبب شد از تکرار مکررات سال‌های گذشته دست بردارند و تولید محتوای مناسبی با توجه به در نظر گرفتن تمام سلایق و علایق داشته باشند. امروز پاویون اصفهان زیباترین پاویون بود که معنا و مفهوم داشت و فضای بی‌دلیل ساخته شده نبود. عنوان‌ها به صورت گام‌به‌گام درقالب داستان مطرح شده بود و موضوعی که برای فعالان این عرصه اهمیت دارد این است که بتوانیم با توجه به سلایق متفاوت گردشگران، مفهوم مناسب را در قالب یک پکیج به گردشگران ارائه دهیم.
ایزدی با اشاره به نقش دستگاه‌های دولتی و خصوصی گفت: خوشبختانه همراهـی، هـمـدلی و مشارکت بــیـــن دستگاه‌های دولــتــی و ارگــان‌هــای خصوصی سبب شد الگوی مناسب برای کشور ایجاد و دیدگاه‌های گذشته اصلاح شوند؛ زیرا برنامه‌ریزی گردشگری با توجه به توسعه پایدار است. در جلسات هماهنگی و تشریک‌مساعی که برای هدف مشخص برگزار شد، اتفاق مبارکی را در اصفهان رقم زد.
اتاق بازرگانی، شهرداری و میراث در این رویداد مشارکت کردند و به ادامه این راه امیدوار هستیم.
او ادامه داد: در بحث توسعه گردشگری در اصفهان اتفاق‌هایی که دوستان در نمایشگاه رقم زدند بیانگر این موضوع است که اصفهان صرفا آثار تاریخی نیست و زیبایی‌های دیگری هم دارد که به‌صورت داستان و ناشناخته باقی مانده که باید در قالب نمایشگاه معرفی شوند و کمک‌کننده است؛ همچنین سفر به شهرستان‌ها باید تعمیم داده شود. شهر اصفهان در حوزه گردشگری ظرفیت‌های خوبی دارد که می‌توانند به‌عنوان هدف برای مسافر تعریف شوند، به شرط اینکه معرفی ناشناخته‌ها اتفاق بیفتد و سلایق را پوشش دهد. این رویداد شروعی مناسب در حوزه فرهنگی و گردشگری است که محتوای پرباری برای تصمیم‌گیری گردشگری را القا می‌کند و بدون‌شک تأثیرگذار است.
مدیرکل میراث استان اصفهان افزود: پاویون اصفهان با دقت و ظرافت طراحی شده بود که علاوه بر زیبایی و ترکیب رنگ از حسن سلیقه طراح حکایت دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر