فاتح اورست بر قله ورزش اصفهان

در نظرسنجی که روزهای پایانی سال گذشته به همت روزنامه اصفهان‌زیبا اجرا شد، امین دهقان موفق شد با کسب بیشترین آرا، این عنوان را از آن خود کند و طی مراسمی یادمان برترین ورزشکار سال 1400 اصفهان به این کوهنورد اهدا شد.در این مراسم، احسان تیموری، مدیرعامل روزنامه اصفهان‌زیبا، با اشاره به کار بزرگ دهقان […]

تاریخ انتشار: 02:42 - سه شنبه 1401/02/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
در نظرسنجی که روزهای پایانی سال گذشته به همت روزنامه اصفهان‌زیبا اجرا شد، امین دهقان موفق شد با کسب بیشترین آرا، این عنوان را از آن خود کند و طی مراسمی یادمان برترین ورزشکار سال 1400 اصفهان به این کوهنورد اهدا شد.در این مراسم، احسان تیموری، مدیرعامل روزنامه اصفهان‌زیبا، با اشاره به کار بزرگ دهقان در صعود به اورست که برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش استان انجام‌شده است، او را ورزشکاری بااراده معرفی کرد که باوجود تمام مشکلاتی که پیش رو داشت، توانست به این مهم دست پیدا کند.تیموری هزینه در ورزش را سرمایه‌گذاری عنوان کرد و خواستار حمایت مسئولان از امین دهقان و دیگر ورزشکارانی شد که پرچم سه رنگ ایران را در سراسر دنیا به اهتزاز درمی‌آورند.
سید مرتضی سیف‌زاده، پیش‌کسوت وزنه‌برداری کشور هم که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، اظهار کرد: امام‌خمینی(ره) به تقویت ورزشکاران تأکید داشت و آن‌ها را بلندگوی انقلاب و کشور در دنیا می‌دانست.او با اشاره به فتح قله اورست توسط امین دهقان بیان داشت: کار بزرگی که این کوهنورد انجام داد، در دنیا بازتاب زیادی داشت؛ اما برای حمایت از این ورزشکار چه کرده‌ایم؟ وقتی می‌خواهند کنار یک ورزشکار عکس بگیرند، از او تعریف می‌کنند؛ اما بعد حمایتی نداشته و آن‌ها را به حال خود رها می‌کنند و وقتی ما قدر داشته‌های خودمان را نمی‌دانیم، کشورهای دیگر به سراغ آن‌ها می‌آیند.تنها فاتح اصفهانی اورست نیز در این مراسم به سختی‌هایی که برای صعود به بلندترین قله دنیا داشت، اشاره کرد و گفت: برای صعود به قله هشت‌هزارمتری ماشین سانتافه‌اش را فروخته و برای صعود به اورست نیز مجبور به فروش ملک پدری شده و بخشی از آن‌را نیز با کمک اسپانسرها تأمین کرده است.
امین دهقان افزود: زمانی که راهی اورست شدم، واکسن کرونا نزده بودم و به دلیل شرایط خاص جوی دچار بیماری شدم و خلط خونی بالا می‌آوردم؛ تا جایی که دیگر هم‌نوردان می‌گفتند این کوهنورد ایرانی یا می‌میرد یا نمی‌تواند به قله صعود کند؛ اما من به هر سختی و دشواری بود، به قله اورست صعود کردم و 25 دقیقه روی بلندترین قله جهان نشستم و از آن لحظه‌ها عکس و فیلم‌های زیادی ضبط کردم.
او افزود: زمانی که توانستم به قله اورست صعود کنم، دیگر هم‌نوردان که از ملیت‌های دیگر دنیا بودند، می‌گفتند Iranians very strong و صعود موفقیت‌آمیز من بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف دنیا داشت؛ مسئولان کشور ما چقدر باید برای دیپلماسی هزینه می‌کردند تا به این نتیجه برسند؛ اما من با هزینه شخصی این کار را انجام دادم؛ اما در قبال هزینه‌ای که کرده بودم، دو سکه از طرف فدراسیون کوهنوردی و نظام‌مهندسی به من اهدا کردند.
کوه وینسون به‌عنوان بلندترین نقطه قطب جنوب، ایستگاه آخر کوهنوردان برای رسیدن به چالش هفت قله مرتفع هفت قاره است. این مدرس کوهنوردی در سودای فتح این قله است که هزینه 45هزار دلاری نیاز دارد.
او افزود: با یک شرکت استرالیایی برای صعود به این قله قرارداد بسته‌ام. پنج‌هزار دلار مبلغ اولیه را واریز کردم؛ اما در مدت مقرر نتوانستم مابقی هزینه را تأمین کنم. این شرکت از رقمی که پرداخت کردم، 10درصد آن را بابت هزینه‌ها کسر کرده و 90درصد آن را نیز برای یک سال حفظ کرده‌اند که در صورت عدم صعود از بین خواهد رفت.
دهقان با اشاره به تلاش‌هایی که برای جذب اسپانسر داشته و تاکنون نتیجه نداشته است، یادآور شد: در استان اصفهان باوجود شرکت‌های صنعتی بزرگ و باشگاه‌های ورزشی که سالانه چند صد میلیارد هزینه می‌کنند، تأمین رقم حدود یک‌میلیاردی کار چندان سختی نباید باشد؛ اما به هرکجا مراجعه کرده‌ام، جواب درستی نداده‌اند. او تأکید دارد: به استاندار اصفهان پیام دادم؛ اما جوابم را نداد؛ به وزیر ورزش و جوانان هم در واتساپ پیام دادم که آن‌را دید؛ اما جواب نداد؛ درصورتی‌که از دولت انقلابی انتظار دیگری داشتم. تنها اصفهانی فاتح اورست بیان داشت: بسیاری از افراد، به‌ویژه جوانان از صعود من به اورست انگیزه گرفته‌اند و تأثیرات مثبتی برای آن‌ها به همراه داشته است؛ اما حالا چطور می‌توانم به آن‌ها بگویم که برای پیدا کردن اسپانسر هرکجا رفتم، به در بسته خوردم. او افزود: پیش از صعود به اورست، یک شبکه ترکیه‌ای پیشنهاد کرد در ازای پرداخت هزینه، به نام آن‌ها این صعود را انجام دهم و برایشان در طول مسیر عکس و فیلم بفرستم؛ اما من سر سفره این کشور و این انقلاب بزرگ شده‌ام؛ نمی‌توانستم چنین درخواستی را قبول کنم. دوست داشتم پرچم کشورم را روی این قله به اهتزاز دربیاورم. زمان صعود به کوه وینسون بهمن‌ماه بوده و دهقان امیدوار است تا آن زمان به همت اسپانسرها، هزینه صعود او فراهم شود تا نام اصفهان و ایران بر این قله ثبت شود.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور