عرضه مستقیم روغن کامیون‌ها ازتولید به مصرف

دست دلالان ازچرخه توزیع کوتاه می‌شود
کمبود لاستیک، کمبود روغن و افزایش درصدی کرایه حمل‌ونقل، کامیون‌داران را تحت‌فشار گذاشته است. آن‌ها افزایش 35درصدی هزینه حمل‌ونقل را قبول ندارند و حرفشان این است که این افزایش درصدی، محاسباتی و فنی نیست؛ بلکه به‌صورت تکلیفی نرخ تعیین و ابلاغ‌شده است. از سوی دیگر، روغن در بازار باقیمت بالا به‌فروش می‌رسد و کمبود روغن در بازار آن‌ها را بلاتکلیف کرده است. مشکل لاستیک هم از خیلی وقت پیش کامیون‌داران را در مضیقه قرار داده بود که در شرایط فعلی، این مشکل مزید برعلت شده و فشارها را افزایش داده است. لاستیک موردنیاز آن‌ها در سامانه توزیع نمی‌شود و نرخ لاستیک به قیمت مصوب نیست.همین چند وقت پیش بود که «اصفهان‌زیبا» در گزارشی با عنوان «کامیون‌داران معترض، منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار» به بررسی مشکلات کامیـون‌داران در بخـش حمـل‌ونقــل و حاشیه‌های ایجادشده به‌واسطه تأخیر در حمل‌ونقل محصولات پرداخت. در این گزارش دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اعلام کرد که «مکاتباتی با معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری انجام دادیم و این معاونت نیز نامه‌ای با امضای وزیر نوشتند تا در ستاد تنظیم بازار بحث نرخ کرایه حل‌وفصل شود؛ پیش‌تر اعلام شد که کرایه حمل کالا براساس15 کیلومتر تعیین شود تا رانندگان بتوانند متناسب با نوسانات بازار، کار حمل را انجام دهند، ولی سال گذشته در این زمینه کوتاهی صورت گرفت. بااین‌حال به ما وعده‌هایی داده‌شده تا پایان فرودین ماه کرایه حمل‌ونقل حل‌وفصل شود.»
 
پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
نرخ تکلیفی را نمی‌پذیریم
بعد از گذشت یک ماه از این اظهارنظرها چنــدوچــون رسیــدگــی بــه مشکـــلات کامیون‌داران و سرانجام وعده‌ وعیدهایی که در این خصوص پیش‌تر داده شد را پیگیر شدیم. دراین‌باره دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «متأسفانه به‌جای اینکه کرایه حمل را برمبنای تناژ محاسبه کنند، به‌صورت درصدی حساب کرده‌اند که موردقبول ما نیست؛ بااین‌حال سازمان راهداری این موضوع را مدیریت کرد و همین درصد را تبدیل بر شاخص تن بر کیلومتر و ابلاغ کرد.»احمد کریمی ادامه می‌دهد: «متأسفانه نرخ اعلام‌شده تکلیفی بود و محاسباتی و فنی نیست. اعلام‌شده که در بخش کالا 35درصد، در بخش ریلی 30درصد و در بخش مسافری 25درصد کرایه‌ها افزایش یابد.» او عنوان می‌کند: «بنده اعلام کرده‌ام که از رئیس سازمان حمایت و معاون حمل‌ونقل وزیر راه سؤال شود که این نرخ را برچه اساسی تصویب و امضا کردند، ولی نه خودشان و نه تیمشان جوابی ندارند.»دبیــــر کـــانـــون انجمـــن‌هـــای صنـفـــی کامیون‌داران کشور، خاطرنشان می‌کند: «ما به مدت یک‌سال‌و‌نیم با مشکل کمبود روغن مواجه هستیم. روغن یک هفته در بازار هست و به ما اعلام می‌کنند باید قیمت افزایش یابد و بعد از افزایش قیمت، هفته بعد در بازار کمبود روغن داریم. متأسفانه نرخ روغن در یک سال اخیر چندبرابرشده و تعداد محدودی روغن توزیع می‌شود. وضعیت روغن اسف‌بار و توزیع لاستیک بلاتکلیف مانده است.»او اذعان می‌کند: «باکمبود لاستیک مواجه هستیم و در سامانه توزیع نمی‌شود و قیمت مشخصی ندارد. متأسفانه قیمت لاستیک را نمی‌توانند کنترل کنند و این موضوع که اعلام می‌شود براساس نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود، صحت ندارد.»
کریمی خاطرنشان می‌کند: «لاستیک سیمی موردمصرف ناوگان جدید ماست که در شرکت بارز تولید و به تعداد محدودی توزیع می‌شود، ولی در سامانه توزیع نمی‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گیرد. لاستیک‌های نخی نیز به خاطر کیفیتشان مورد اقبال عمومی قرار نگرفته است.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور می‌گوید:  «باوجود تمامی این مشکلات، حمل‌ونقل در سطح کشور روال عادی خودش را طیمی‌کند. از زمان روی‌کارآمدن محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور تا الان، قرار بوده جلسه‌هایی با رانندگان شورای صنفی برگزار شود و در جلسه کمیته پایش به جمع‌بندی برسند. ما بحث کرایه‌ها را دنبال می‌کنیم و معتقدیم کرایه‌ها باید به‌روزرسانی شود، نه اینکه نرخ کرایه تکلیف محاسبه شود؛ چون با تبعاتش روبه‌رو می‌شویم. بخش دولتی هم بابت نرخ تکلیفی ضرر می کند؛ چون تکلیف می‌کنند نرخ کرایه این میزان باید باشد که واقع‌بینانه نیست و دولت به‌حق قانونی خودش نمی‌رسد.»
پاس‌کاری برای پاسخ‌گویی
متولیان حمل‌ونقل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اما مشکل کمبود روغن و لاستیک را به سازمان صمت استان ارجاع می‌دهند. معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «لاستیک و روغن در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیست و صمت باید پاسخ‌گو باشد. بخشی از روغن موردنیاز کامیون‌داران تــأمین‌شــده اســت، ولــی همچنــان نیــاز کامیون‌داران به روغن زیاد است. سامانه لاستیک نیز در اختیار سازمان صمت است و از طریق این سامانه لاستیک تأمین می‌شود. پیشنهاد ما هم این بوده که در سطح کشور برای برطرف‌شدن مسائل حاشیه‌ای برای تأمین لاستیک موردنیاز کامیون‌داران اقدام شود.» محمدعلی صلواتی درباره کرایه‌های حمل‌ونقل عنوان می‌کند: «هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص کرایه‌های حمل‌ونقل در ستاد تنظیم بازار کشور انجام می‌شود و این تصمیم‌گیری خارج از اختیار استان بوده است. براساس تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده، 35درصد به کرایه‌های سال گذشته اضــافه شده است.»بــاتوجــه بـــه اظهـــارنظـــرهــای معــاون حمل‌ونقل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان این موضوع را از سوی سازمان صمت استان پیگیری کردیم. روابط‌عمومی صمت استان، پاسخ‌گویی درباره این مشکل را به سازمان جهاد کشاورزی ارجاع می‌دهد و می‌گوید، هرگونه اظهارنظر درباره بحث کمبود روغن و لاستیک باید از سمت متولیان این سازمان انجام شود. درمقابل اما  حسین ایران‌دوست، سخن‌گوی ستاد تنظیم بازار استان در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا اعلام می‌کند که هرگونه اظهارنظر درباره کمبود روغن و لاستیک باید از سوی سازمان صمت استان صورت بگیرد.
توزیع روغن از تولید به مصرف
برخی اظهارنظرها هم حاکی از این است که مشکل کمبود روغن قرار است با توزیع از تولید به مصرف در پایانه‌های اصفهان حل‌وفصل شود و قرار است مشکل لاستیک نیز ازطریق توزیع در سامانه حل‌وفصل شود؛ خبری که یک کارشناس حمل‌ونقل به اصفهان زیبا می‌دهد و در ادامه می‌گوید: «در کمال تــأسف فعـالیت دلالان و رانــت‌های شکل‌گرفته منجر به کمبود لاستیک شده است؛ در این‌بین صادرات نیز مزید برعلت شده و بر کمبود روغن در بازار دامن زده است؛ صادرات موادپایه روغن نیز باید محدود شود. شرکت نفت سپاهان 18درصد از موادپایه روغن تولید موتور را در داخل تولید و 82درصد از این موادپایه را صادر می‌کند که باید در بحران فعلی، این صادرات محدود شود.» حجت‌الله آذرنگ تصــریـح می‌کنـد: «زمانی که کرایه حمل‌ونقل افزایش پیدا می‌کند تولیدکنندگان این افزایش قیمت را بر محصولات تولیدی‌شان اعمال می‌کنند. نکته دیگر هم تأثیرگذاری صحبت‌هایی است که در سطح جامعه مطرح می‌شود و تا پیش از افزایش به‌صورت رسمی، روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و مصرف‌کنندگان دچار مشکل می‌شوند.»او ادامه می‌دهد: «برای تصمیم‌گیری جلسه‌هایی با مسئولان استانی داشتیم و راهکارهایی درباره توزیع روغن از تولید به‌مصرف ارائه شده است. قرار بر این شد در مبادی ترمینال‌ها، مراکزی در آینده نزدیک راه‌اندازی شود تا روغن از تولیدکننده به مصرف‌کننده عرضه شود. 
برخی از تولیدکننده‌ها اعلام آمادگی کردند؛ مانند شرکت آریا  شیمی و توانستیم نظر ایشان را جلب کنیم تا حداکثر تولیدشان را در اختیار صنعت حمل‌ونقل بگذارند.» این کارشناس حمل و نقل خاطرنشان می‌کند: «قرار براین شد روغن از دفتر نمایندگی در استان به‌طور مستقیم از کارخانه‌ها تأمین و در اسرع وقت بین شرکت‌ها و با قیمت عادلانه توزیع شود تا دست واسطه‌ها قطع شود.»
آذرنگ می‌گوید: «بخش زیادی از روغن مصرفی در سطح استان مربوط به شرکت‌های حمل‌ونقل نفت بری می‌شود.در 24ساعت شبانه‌روز بین 1200 تا1500دستگاه بارگیری به اقصی نقاط استان انجام می‌شود و به 11 استان دیگر سوخت‌رسانی می‌کنند که ما توانستیم روغن موردنیاز آن‌ها را از طریق تولید به مصرف تأمین کنیم.» این کارشناس حمل‌ونقل اذعان می‌کند: «دست واسطه‌ها و دلالانی که روغن را احتکار می‌کنند باید قطع شود. متأسفانه عده‌ای هم در فضای مجازی جملاتی را به کار می‌برند که رعب و وحشت ایجاد می‌کند و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.»
او عنوان می‌کند: «نمونه روغنی که براساس تصمیمی‌گیری ما قرار استاز تولید به مصرف برسد، تستش انجام شده و از لحاظ کمیت و کیفیت هیچ مشکلی ندارد. این روغن از لحاظ هزینه هم مقرون‌به‌صرفه است و برای 15هزار کیلومتر  قابلیت دارد و تست میدانی و آزمــایشگاهـــی را نیز جـــواب داده  است.» آذرنگ مطرح می‌کند: «قرار شده محلی معین شود که از پایانه‌ها روغن به کامیون‌داران با قیمت مناسب و کیفیت بالا توزیع شود؛ درخصوص لاستیک نیز راهکارهایی درنظر گرفتیم تا  لاستیک از سیستم انجمن با حمایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان توزیع شود که توزیع آن براساس پیمایش و کیلومتر است.»
 

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.