نساجی اصفهان نونوار می‌شود

وعده تأسیس و راه‌اندازی شهرک تخصصی پوشاک اصفهان از سال‌ها پیش در جلسات مسئولان به‌صورت مکرر داده می‌شد؛ ولی رنگ واقعیت به خود نگرفت. هر بار اجرای این پروژه به تعویق افتاد. حالا مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان درباره آخرین وضعیت پروژه شهرک اعلام می‌کند که اولین واگذاری‌های شهرک پوشاک امسال انجام می‌شود و مسئولان استانی منتظر مصوبه هیئت دولت هستند. زمین شهرک نساجی اصفهان به صورت رایگان تأمین شده و هزینه 85 درصد زیرساخت‌های این شهرک را دولتی‌ها قبول کرده‌اند.اسفندماه 94 بود که مسئولان استانی اعلام کردند با توجه به نقش اصفهان در صنعت نساجی به زودی کلنگ شهرک پوشاک بر زمین می‌خورد. پس از آن بخشدار جرقویه سفلی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به ظرفیت بالا در جرقویه و فعالیت شهروندان این منطقه در حوزه تولید پوشاک با مصوبه کمیته زیربنایی استانداری شهرک پوشاک در این منطقه راه‌اندازی می‌شود. به تدریج زمزمه‌هایی نیز از جانمایی احداث شهرک در زمین‌های بین پالایشگاه و نیروگاه شهید منتظری اصفهان مطرح شد؛ اما این پیشنهادات برای جانمایی شهرک پوشاک به بن بست رسید. از سال 94 تا کنون مسئولان در اظهارنظرهایشان اعلام می‌کردند پس از اصفهان، شهرک نساجی و پوشاک در کاشان نیز احداث خواهد شد و وعده رونق نساجی همزمان با احداث شهرک پوشاک به طور مکرر در جلسات داده می‌شد. با این حال این وعده‌ها عملیاتی نشدند.
 
تاریخ انتشار: 01:31 - چهارشنبه 1401/03/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
کدام واحدها در شهرک مستقر هستند؟
استقرار واحدهای تولید نساجی در اصفهان این استان را به قطب تولید نساجی تبدیل کرد تا جایی که لقب منچستر شرق را به اصفهان دادند. رفته رفته به دلیل فرازو‌نشیب‌های بسیار تولید نساجی در استان افت کرد و واردات بی‌رویه جای تولیدات داخلی را گرفت. تار‌و‌پود نساجی اصفهان ازهم تنیده شد؛ به طوری که نفس کارخانه‌های آن به شماره افتاد. قدیمی بودن فناوری، فعالیت واحدها به صورت سنتی، همکاری‌نکردن آن‌ها با واحدهای طراحی و ضعف عملکردشان در حوزه فروش و صادرات از مشکلات صنعت نساجی اصفهان است. حالا مسئولان استانی و متولیان نساجی اصفهان اعلام می‌کنند که با راه‌اندازی شهرک تخصصی پوشاک، صنعت نساجی اصفهان نونوار می‌شود. پیش‌تر قرار براین بود واحدهای تولیدی کفش اصفهان نیز در شهرک کفش درکنار یکدیگر فعالیت داشته باشند که بعضا کارگاه‌های تولید کفش با این تصمیم مخالفت می‌کردند. ولی الان قرار براین است که صنایع کفش، پوشاک و کیف در کنار یکدیگر در یک شهرک تخصصی فعالیت کنند.
دو مانع در مسیر احداث شهرک
این‌طور که مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید، «دو مشکل زیربنایی مانع از این شده که طی این سال‌ها شهرک پوشاک تأسیس شود؛ نخست اینکه تصمیم‌گیری‌ها مبنی بر این بود که شهرک را در خارج از شعاع 50کیلومتری تأسیس کنند؛ به عنوان مثال در 65 کیلومتری جنوب شرق اصفهان یعنی درمنطقه جرقویه قرار بود تأسیس شود که این تصمیم درستی نبود، شهرک صنعتی جی نزدیک‌ترین شهرک صنعتی به اصفهان است؛ ولی کارخانه‌های پوشاک مستقر در آنجا برای تأمین نیروی کار مشکل وجود دارد. با وجود این شهرک پوشاک اگر در مسافت دورتری از شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شد، به طور قطع برای تأمین نیروی کارش مشکلاتی پیش می‌آمد.
سید آرش‌ امامی تصریح می‌کند: شهرک پوشاک باید نزدیک شهر اصفهان راه‌اندازی شود، در تمام کشورها نیز شهرک‌های تخصصی یا داخل شهر یا نزدیک به شهر راه‌اندازی می‌شود؛ از آنجایی که تعداد نیروی کار خانم در کارگاه‌های تولید پوشاک و کفش و کیف بیشتر هستند، این افراد برای طی‌کردن مسافتشان مشکل دارند و مسلم است اگر شهرک مسافت دوری با شهر اصفهان داشته باشد، کارگران برای کا‌رکردن مسافت‌های نزدیک‌تر را ترجیح دهند.امامی خاطرنشان می‌کند: دومین مانع در مسیر راه‌اندازی شهرک پوشاک اصفهان این بود که دولتی‌ها طبق روال تصمیم داشتند مانند سایر شهرک‌های تخصصی پول زمین و.. را با قیمت واقعی دریافت کند این در حالی است که در سایر کشورها زمین رایگان در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد؛ ما موفق شدیم یک میلیون متر زمین به صورت رایگان با همکاری مسئولان و نمایندگان مجلس استان و همراهی انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط از دولت دریافت کنیم و تحقق این مهم و متقاعدکردن مسئولان برای اختصاص زمین شهرک پوشاک دو سال طول کشید.مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان می‌افزاید: متقاعد‌کردن مسئولان استان برای پرداخت هزینه‌های زیرساخت نیز به طول انجامید و بالاخره مسئولان 85 درصد هزینه زیرساخت شهرک پوشاک را متقبل شدند. این اولین باری است که شهرک تخصصی راه اندازی می‌شودو دولت برای زمین پولی دریافت نمی‌کند و 85 درصد هزینه زیرساختش را خودش متقبل شده است.
تأسیس دفاتر تخصصی در شهرک
امامی اذعان می‌کند: شهرک پوشاک از میدان امام تا شهر اصفهان 30 کیلومتر و از زینبیه تا شهر اصفهان 20 کیلومتر فاصله دارد. این شهرک در کمشچه راه‌اندازی می‌شود و در امتداد خط دومترو قرار دارد؛ به ازدحام جمعیت و نیروی کار کارگران در منطقه زینبیه و میدان لاله و شمال شهر در تأمین نیروی کار شهرک ظرفیت قابل توجهی دارد.مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان می‌گوید: دفاتر طراحی مد، سالن‌های مد لــباس، مــراکز دانـشگاهی و فنــی‌وحرفــه‌ای، دفــاتر بــازرگــانی، نمایندگی فروش کشورهای همسایه و هم‌جوار در این شهرک راه‌اندازی شده است و امکان تأسیس هتل پنج ستاره برای افرادی که از خارج در شهرک حضور پیدا می‌کنند وجود دارد.امامی بیان می‌کند: مصرف کل منسوجات کشور شامل پوشیدنی‌ها، روفرشی، پرده و مبل و منسوجات فنی که در سدها و جاده‌ها استفاده می‌شود، حدود 15 تا 20 میلیارد دلار است. در این بین میزان مصرف بخش پوشیدنی‌ها 12 میلیارد دلار است و 30 درصد منسوجات کشور از خارج تأمین می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها حدود پنج میلیارد دلار پوشاک کشوردر شهرک تخصصی پوشاک اصفهان تولید می‌شود.  به این ترتیب یک‌سوم پوشاک داخل توسط شهرک پوشاک اصفهان تأمین خواهد شد؛ ولی اینکه تا چه میزان پوشاک صادر شود، به توانایی صادراتی و شرایط ارتباط پیدا می‌کند.
 
ایجاد 120 هزار شغل برای اصفهانی‌ها
مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان خاطرنشان می‌کند: شهرک پوشاک اصفهان بزرگ‌ترین پروژه اشتغال‌زایی برای کشور به شمار می‌آید؛ با راه‌اندازی این شهرک برای 120 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود و این شهرک اسب کشنده اقتصاد استان و اقتصاد کشور خواهد شد. ضمن اینکه توسعه نساجی اصفهان باعث می‌شود سایر بخش‌ها مانند بخش حمل‌و‌نقل استان، واحدهای ریسندگی، بافندگی، کشت پنبه و… رونق پیدا کنند.امامی ادامه می‌دهد: در اصفهان 13 قطب نساجی وجود دارد؛ قطب گردباف خورزوق که بیش از نیمی از گردباف کشور را تولید می‌کند. قطب کردآباد، درچه، خمینی‌شهر و دهق که قطب‌های تولید پارچه هستند، از جمله این قطب‌ها هستند. از این رو مکان شهرک پوشاک به گونه‌ای تعبیه شده که فاصه کوتاهی با این تولیدی‌ها داشته باشد.مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان بیان می‌کند: در شهرک پوشاک اصفهان، دفاتر شرکت‌های خارجی فعال در حوزه تولید و فروش تجهیزات و ماشین‌آلات نیز وجود دارد که به‌طور قطع فعالیت این واحدها در کنار تولیدکنندگان اصفهانی روی به‌روزرسانی واحدها تأثیر دارد. علاوه بر آن هم‌زمان با مستقر‌شدن واحدهای تولیدی در شهرک پوشاک، دفاتر طراحی مد نیز با این تولیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کنند و از تجارب دفاتر خارجی استفاده خواهند کرد.امــامی مــی‌گویــد: شــهرک پــوشــاک اصفهان فقط مختص تولید نیست؛ بلکه منظومه‌ای از تولید پوشاک شامل برندسازی، تولید شبکه‌ای، طراحی مد و آموزش، رویدادها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و… در این شهرک مستقر می‌شوند.
اولین واگذاری‌های شهرک در سال جاری
مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان اذعان می‌کند: مشکل واحدهای تولید کفش این است که نیاز به طراحی‌های مدرن دارند و ماشین‌آلاتشان به روز نیست. این واحدها در شهرک پوشاک در کنار دفاتر خارجی و دفاتر دانشگاهی و طراحی فعالیت خواهند داشت و به تدریج فرایند تولیدشان به روز خواهد شد. ضمن اینکه باشگاه ورزشی و مهد‌کودک نیز برای خدمت‌رسانی به نیروی کارگری در این شهرک راه‌اندازی خواهد شد.امامی عنوان می‌کند: در بیست سال اخیر این چندمین بار است که برای راه‌اندازی شهرک پوشاک در کشور اقدام می‌شود. در کمال تأسف پروژه‌های پیــشین بــرای راه‌انــدازی شــهـــرک تخصصی پوشاک در چندین استان شکست خورد؛ مانند پروژه شهرک پوشاک در نزدیک مرقدامام(ره)، کرج و سایر شهرها. مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان تاکید می‌کند: شهرک پوشاک در فاصله 30 کیلومتری شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود. مسئولان استان باید اجازه رئیس‌جمهور را برای راه‌اندازی شهرک بگیرند، ما تمامی استعلامات را دریافت کردیم و منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم تا این شهرک بتواند در شعاع زیر 50 کیلومتر تا شهر تأسیس شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اولین واگذاری‌های شهرک امسال انجام خواهد شد.
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی