چه کسانی بیشتر بیمار می‌شوند؟

اینکه چرا برخی افراد در مقایسه با دیگران بیشتر بیمار می‌شوند و چرا بعضی‌ها همیشه سر و کارشان با دارو و بیمارستان و بیماری است، سؤال مهمی است که پاسخ‌های مختلف و متنوعی برای آن‌ها می‌توان پیدا  کرد. علاوه بر علل مادی و جسمی، برخی عوامل روحی و روانی هم فرد را در مقابل عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر و ضعیف می‌کنند. توضیحات جالبی در این زمینــه وجـــود دارد کـــه بـــه آن‌هـــا دکتـــر محمدجعفر طالب‌پور، کارشناس طب ایرانی می‌پردازد.
 
تاریخ انتشار: 06:50 - پنجشنبه 1401/04/2
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
سیستم ایمنی بدن تحت‌تأثیر برخی عوامل مانند تغذیه مناسب، ورزش، بهداشت خواب و… تقویت می‌شود و افراد با سیستم ایمنی قوی در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت و پایداری بیشتری دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که یکی از عوامل مؤثر بر سیستم ایمنی افراد، سلامت روان آن‌هاست. آن‌هایی که روان سالم‌تری دارند، از استرس و اضطراب کمتری رنج می‌برند، تاب‌آوری روانی آن‌ها در مقابل تنش‌ها  بیشتر است، خلق و روحیه بالاتری دارند و در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند. در این مجال به برخی از این فاکتورهای مستعدکننده بیماری اشاره می‌کنیم.
 افراد مردد و دو‌دل
جالب است بدانیم افرادی که در تصمیم‌گیری دودل و مردد هستند، بیشتر دچار دلهره و اضطراب می‌شوند و این دودلـی و بــلا‌تکلیفــی باعــث انباشتــگی اضطراب و نــگرانی آن‌ها و در نتیجه بیماری می‌شود. در مقابل افرادی که اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و در تصمیم‌گیری سریع و قاطع عمل می‌کنند، روح و روان و بالطبع، جسم آرام‌تر و سالم‌تری دارند.بیماری‌های معده، دردهای روان‌تنی و عصبی و همچنین مشکلات پوستی در افراد دچار تردید و دودلی شایع‌تر است.
 افراد شکاک
آن‌هایی که به زمین و زمان شک دارند و نمـی‌تــوانـنــد بـه هیــچ‌کـس اعتماد کنند، در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران مهارت زیادی نداشته و ضعیف عمل می‌کنند. این ضعف و ناتوانی در برقراری رابطه پایدار و عمیق با دیگران، باعث می‌شود که آن‌ها معنی دوستی و همدلی واقعی را درک نکنند و به تعبیری، تنها بمانند. افراد تنهایی که نیازهای عاطفی و احساسی آن‌ها تأمین نمی‌شود، به‌شدت در مقابل بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر هستند.
 افرادی که واقع‌بین نیستند
انسان‌های سالم و موفق، واقعیت‌ها را می‌پذیرند. کسانی که از پذیرش واقعیت‌سرباز می‌زنند، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و از خود بیگانه می‌شوند؛زیرا با محیط پیرامون و حتی با خودشان روراست نیستند؛ همچنین حســادت، احســاس حقــارت، تقلــیـد کورکورانه، انتقادناپذیری، رقابت‌های مخرب و… در کمین این افراد است. در مقابل، انسان‌هایی که انتقادپذیر، واقع‌گرا و سازگارتر هستند، جسم و روان سالم‌تری دارند.
افرادی که در ابراز احساسات ناتوان اند
هیجانات سرکوب‌شده و احساساتی که پنهان مانده، روح و جسم فرد را می‌آزارد و ناخوش می‌کند. مشکلات معده مانند زخم‌معده، ورم‌معده مزمن و… و حتی کمردرد در افرادی که احساسات خود را به زبان نمی‌آورند و ابراز نمی‌کنند، شایع است. شاید تعجب کنید؛ احتمال ابتلای این افراد به انواع سرطان هم بیشتر است. گفت‌وگو، صحبت‌کردن، درددل و بیان احساسات درونی با یک دوست همدل، به روح فرد آرامش می‌دهد، سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند و او را در برابر بیماری‌ها مصون‌تر می‌کند.
افراد منفی
افرادی که منفی‌گرا هستند مشکلات را بـزرگ‌تـر می‌بینند و به‌همیـن‌دلیـل در پیداکردن راه‌حل‌ها عاجز می‌مانند.در این افراد غم و غصه، شایعه و بدبینی راه را برای غلبه بر مشکلات می‌بندد. افکار منفی، انرژی منفی تولید می‌کند و انرژی منفی یأس و سرخوردگی می‌زاید. به همان اندازه که انرژی مثبت سلامت جسم و روان را تقویت می‌کند، انرژی منفی مخل سلامت جسم و روان است.
 افراد متظاهر
اگر بخواهیم بیمار نشویم، باید در زندگی اهـل تظـاهر نبــاشیم. آن‌هــایی که از صداقت بویی نبرده‌اند و واقعیت را پنهان می‌کنند و به ناچار تظاهر می‌کنند و همیشه در تلاشند که خود را به دروغ خوب و کامل نشان دهند، مدام در تنش هستند. نگران از افشای حقیقت، نگران در برملاشدن واقعیت، نگران از اینکه چهره واقعیشان بر همه آشکار شود و.‌‌‌‌.. آن‌ها را زیر بار سنگینی از نگرانی و استرس خودساخته قرار می‌دهد. این افراد همچون ساختمان بلندی هستند که بر پایه و فنداسیون سستی ساخته شده است و دیر یا زود فرو خواهد ریخت.  آن‌هاعلی‌رغم زرق و برق ظاهریشان، توان و مقاومت کمی دارند و قطعا مقصدشان داروخانه و بیمارستان خواهد بود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی