با یک دست دو هندوانه برندارید!

صبح شنبه است. دفترچه یادداشتتان را باز می‌‌کنید و با فهرستی بلندبالا از کارهای انجام‌‌نشده مواجه می‌‌شوید. چند دقیقه بعد، روی مرورگر اینترنتی‌‌تان ده‌‌ها صفحه باز کرده‌‌اید، پیش‌‌نویس ایمیلی که باید به رئیستان بفرستید به حال خود رها شده است، چند جمله درهم‌‌وبرهم به لیست کارهایتان اضافه کرده‌‌اید و شانه‌‌تان هم تیر می‌‌کشد!

 

پنجشنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۱

به نظر شما وقت آن نرسیده است که این سبک کار کردن را کنار بگذارید و رویه سالم‌‌تر و سازنده‌‌تری را جایگزین آن کنید؟

«کار عمیق» چیست؟

منظور از «کار عمیق» (deep work) این است که به‌‌طور کامل در وظیفه‌‌ای که در لحظه حال مشغول انجام دادن آن هستیم، غرق شویم و این یعنی باید تمام توجهمان را فقط به یک فعالیت معطوف کنیم.

پژوهش‌‌ها نشان داده است که کار عمیق با کیفیت عملکرد و سطح خلاقیت علمی و هنری رابطه مستقیم دارد. نکته دیگر این است که تنها 2 درصد از جمعیت واقعاً این توانایی را دارند که هم‌زمان دو فعالیت شناختی مختلف را انجام دهند؛ اما بقیه ما فقط زمانی می‌‌توانیم تجربه کار عمیق را داشته باشیم که «تک‌‌کاری» (monotasking) کنیم، یعنی درآن‌واحد تمام تمرکزمان را روی یک فعالیت بگذاریم. شاید بسیاری از ما به این آمار معترض شویم و ادعا کنیم که می‌‌توانیم هم‌زمان چند کار مختلف را انجام دهیم؛ اما این فقط تصور ماست و وقتی تلاش می‌‌کنیم چند کار را باهم انجام دهیم، درواقع فقط از کاری به کار دیگر می‌‌پریم. طبق پژوهش‌‌های انجام‌‌شده، ساختار عصب‌‌شناختی مغز انسان به‌گونه‌ای است که معمولاً نمی‌‌تواند دو وظیفه مختلف را هم‌زمان انجام دهد و وقتی می‌‌خواهیم چند کار را باهم انجام دهیم، احتمال اینکه اطلاعات نامرتبط توجه ما را جلب و حواسمان را پرت کنند، بیشتر می‌‌شود؛ پس عملکرد ما با اخلال مواجه می‌‌شود و تعداد خطاهایمان هم افزایش پیدا می‌‌کند. وقتی مدام از کاری به کار دیگر می‌‌پریم، دچار استرس و آشفتگی می‌‌شویم. به‌‌علاوه، شاید درنهایت تصور کنیم حجم بالایی از کار را به انجام رسانده‌‌ایم، اما در حقیقت از خلاقیت و بهره‌‌وری خودمان کاسته‌‌ایم.

راهکارهایی برای تجربه کار عمیق

اگر شما هم از آن دسته آدم‌‌هایی هستید که همیشه تلاش می‌‌کنند چندین کار را هم‌زمان به سرانجام برسانند، شاید کار عمیق برایتان ایده عجیب و دور از دسترسی باشد؛ اما نکات زیر می‌‌تواند به شما در آغاز این مسیر کمک کند.

عوامل حواس‌‌پرتی را حذف کنید

برخی عوامل محیطی باعث می‌‌شوند نتوانید روی وظیفه‌‌ای که در حال انجام آن هستید، تمرکز کنید؛ اما شما می‌‌توانید با اجرای یک سری اصلاحات ساده از اغلب این عوامل حواس‌‌پرتی اجتناب کنید. برای شروع کافی است صفحه ایمیلتان را ببندید تا به‌محض رسیدن هر پیام جدید، رشته کار از دستتان در نرود. به‌‌علاوه، می‌‌توانید گوشی‌‌تان را روی حالت پرواز قرار دهید و در کشوی میز بگذارید تا جلوی چشمتان نباشد. راهکار مفید دیگر این است که مؤدبانه از اطرافیان بخواهید حین کار مزاحمتان نشوند.

 پیاده‌‌روی کنید

یکی از بهترین روش‌‌هایی که می‌‌توان به کمک آن به‌‌طور کامل در لحظه حال غرق شد، به حرکت درآوردن بدن است، اما آگاهانه و هشیارانه؛ پس بهتر است گوشی‌تان را همراه خود نبرید یا حداقل در جیبتان بگذارید. به‌‌این‌‌ترتیب می‌‌توانید پس از یک پیاده‌‌روی کوتاه، ذهن خود را آرام کنید و با تمرکز کامل سر کارتان بروید.

 برنامه‌‌ریزی قبلی داشته باشید

به‌‌جای اینکه توان ذهنی خود را بین چند کار مختلف تقسیم کنید، یک گام به عقب بردارید و ابتدا برای کارهایتان برنامه‌‌ریزی کنید. تمام وظایفی را که باید در آن روز به انجام برسانید، یادداشت کنید و در مرحله بعد، آن‌‌ها را بر مبنای میزان اهمیت اولویت‌‌بندی کنید؛ سپس برای هر کار بازه زمانی مشخصی را در نظر بگیرید. به‌‌زودی متوجه می‌‌شوید که اگر برنامه‌‌ریزی درستی داشته باشید و کارهایتان را تک‌‌تک و با تمرکز کامل انجام دهید، می‌‌توانید زمانتان را به‌‌خوبی مدیریت کنید.

 ذهنتان را به تک‌‌کاری عادت دهید

تک‌‌کاری استرس ما را کم و بهره‌وری‌مان را بیشتر می‌‌کند. برای اینکه ذهن ما یاد بگیرد روی یک وظیفه متمرکز شود، باید تا می‌‌توانیم تمرین کنیم. امروزه تقریباً هر چیزی در جهان پیرامون ما به‌گونه‌ای طراحی شده است که توجه ما را به خود جلب کند: تبلیغات روزافزون، محتوای پرزرق‌‌وبرق فضای مجازی و ... . در چنین شرایطی، ما باید تلاش کنیم توانایی توجه و تمرکزمان را دوباره بازیابی کنیم. برای این منظور می‌‌توانید در آغاز روز چند دقیقه از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهید. البته راه‌‌های دیگری هم برای بازیابی تمرکز وجود دارد؛ مثلاً یوگا، مراقبه، جدول حل کردن، باغبانی، کارهای دستی و ... .

وقتی از کار عمیق حرف می‌‌زنیم، اغلب افراد تصور می‌‌کنند منظور ما فقط غرق شدن در یک پروژه مهم کاری یا یک فعالیت خلاقانه مثل نوشتن یا نقاشی کردن است؛ اما ما می‌‌توانیم در تمام ابعاد زندگی‌‌مان به این حالت غرقگی در زمان حال دست یابیم. یک نمونه آن وقتی است که در حال مکالمه با دیگران هستیم: می‌‌توانیم تمام عوامل حواس‌‌پرتی را از خود دور کنیم و با دقت و تمرکز کامل به حرف‌‌های طرف مقابل گوش دهیم. این یکی از ساده‌‌ترین کارها برای تجربه ذهن‌‌آگاهی و تعمق در زمان حال است.

منبع: healthline.com

 

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.