مِسترهای سپاهان

در تاریخ فعالیت تیم فوتبال سپاهان از ابتدا تاکنون، مربیان خارجی زیادی روی نیمکت این تیم نشسته‌اند و برای لیگ بیست‌و‌دوم نیز قرعه به نام یک مربی خارجی خورده که تیم اصفهانی را برای مصاف با حریفان آماده کند. به بهانه حضور ژوره مورایس در تیم سپاهان، مروری بر حضور سرمربیان این تیم در ادوار لیگ خواهیم داشت؛ البته برخی خارجی ها نیز بوده اند که در حین جابه‌جایی مربیان، عنوان نفر اول کادر فنی را یدک کشیده‌اند؛ اما در این گزارش، سرشناس‌ترین‌ها مدنظر هستند.

تاریخ انتشار: 00:04 - دوشنبه 1401/04/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

زدراکو رایکوف( یوگسلاوی)

این مربی که با تیم استقلال قهرمان جام باشگاه های آسیا شد و اسم و رسم زیادی برای خود در فوتبال ایران دست‌وپا کرد، نخستین سرمربی خارجی تیم سپاهان است که در سال 55 هدایت این تیم را برعهده گرفت؛ اما برخلاف حضورش در تهران، در اصفهان با تیمش عملکرد خاصی نداشت و فعالیتش یک سال نیز بیشتر دوام نیاورد.

ژوروان ویرا (برزیل)

قهـرمانی این مــربی بــرزیلی بـا تیـم ملــی عــراق در جــام ملت‌های آسیا باعث شد تا حضور او در سپاهان یک اتفاق مهم به‌نظر بیاید؛ اما در دوران حضورش در اصفهان در لیگ هفتم، مربی بزرگی نشان نداد و در جایی که انتظار می‌رفت، از توان فنی‌اش برای زردها استفاده کند، این کار را نکرد تا سپاهان در دوره حضور او در لیگ و جام‌حذفی، جامی کسب نکند. لیگ‌های عربی مقصد بعدی ویرا بود؛ اما با این تیم‌ها هم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد.

استانکو پوکله‌پوویچ( کرواسی)

سپاهان با استانکو درحالی لیگ حرفه‌ای فوتبال را شروع کرد که این مربی سابقه چندساله‌ای در فوتبال ایران داشت و مدیران تیم اصفهانی نیز به‌واسطه عملکردش به سراغ او رفتند؛ اما رتبه نهمی زردها با استانکو نتیجه مطلوبی نبود و رأی به قطع همکاری داده شد؛ هرچند که برخی کارشناسان بر این باورند نقش این مربی در ظهور نسل طلایی سپاهان را نباید نادیده گرفت. استانکو در لیگ چهارم نیز یک‌بار دیگر سرمربیگری تیم سپاهان را برعهده گرفت؛ اما این‌بار هم عملکرد خوبی نداشت و همکاری‌اش زودتر از مقطع قبلی پایان یافت.

انگین فیرات( آلمان)

این مربی دورگه ترک و آلمانی به‌عنوان دستیار علی دایی در تیم سایپا به مقام قهرمانی رسید و سپاهانی‌ها که تصور می‌کردند او در قهرمانی نارنجی‌های تهرانی نقش مهمی ایفا کرده، در ریسکی آشکار او را برای سرمربیگری در لیگ هشتم برگزیدند؛ اما حضور او روی نیمکت سپاهان یک نیم فصل هم دوام نیافت و پس از 11 بازی برکنار شد تا مشخص شود او برای نفر اول‌بودن مناسب نیست و در مقام نفر دوم کارایی بیشتری دارد.

ادسون تاوارس(برزیل)

اولین تجربه حضور مربی برزیلی بر روی نیمکت سپاهان در لیگ پنجم به وقوع پیوست و ادسون تاوارس سرمربیگری زردها را برعهده گرفت. سپاهان و تاوارس در لیگ برتر دستشان از کسب جام کوتاه ماند؛ اما در جام‌حذفی این تیم فینالیست شد. تاوارس که پیش از حضور در سپاهان سابقه مربیگری در تیم ملی ویتنام را داشت، بعد از خروج از ایران نیز مربیگری تیم ملی هائیتی را برعهده گرفت.

ایگور استیماچ( کرواسی)

این مربی کروات به ایران آمده بود تا با مدیران تیم استقلال مذاکره کند؛ اما پس از ناکام‌ماندن در این مذاکره، به لطف مدیر برنامه‌هایش، مقصد اصفهان را انتخاب کرد و برای لیگ پانزدهم هدایت تیم سپاهان را برعهده گرفت. استیماچ که در کارنامه‌اش بازی و مربیگری در تیم ملی کرواسی را داشت، تنها 11 هفته سرمربی تیم سپاهان بود که حتی 11 امتیاز هم از مجموع این دیدارها کسب نکرد. سپاهان با استیماچ در لیگ قهرمانان آسیا هم ضعیف‌ترین عملکرد را به‌ ثبت رساند.

ژوزه مورایس( پرتغال)

فوتبال سپاهان با پرتغالی‌ها ناآشنا نیست و میگوئل تکسیرا چندسال متوالی به‌عنوان مربی در کادر فنی این تیم حضور داشته و در چندمقطع نیز بعد از استعفای مربی قبلی، نفر اول نیمکت بوده است؛ با این حال مورایس اولین سرمربی پرتغالی این تیم به‌طور رسمی محسوب می شود. این مربی که به‌واسطه دستیاری ژوزه مــورینیو معروف شده، سابقــه قهــرمانی در لیــگ عربستان و کره‌جنوبی را دارد و به همراه مورینیو در تیم‌های رئال مادرید، چلسی و اینترمیلان حضور داشته است.

لوکا بوناچیچ( کرواسی)

لوکا با فولاد خوزستان به فوتبال ایران معرفی شد؛ اما افتخارات او با تیم سپاهان به‌دست آمد. اولین قهرمانی زردها در جام‌حذفی با هدایت لوکا رقم خورد و دومین قهرمانی نیز به فاصله یک سال بعد به‌دست آمد؛ اما اوج کار لوکا در فوتبال کشورمان را باید نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا دانست. لوکا در جام باشگاه‌های جهان نیز هدایت تیم سپاهان را برعهده داشت. او چندی بعد نیز یک‌بار دیگر هدایت سپاهان را برعهده گرفت؛ اما دیگر خاطرات خوش گذشته تکرار نشد. لوکا در دومقطع نیز سرمربیگری تیم ذوب‌آهن را عهده‌دار بوده تا مربی باسابقه‌ای در فوتبال ایران محسوب شود.

زلاتکو کرانچار  ( کرواسی)

کرانچار پس از یک دوره کوتاه حضور در تیم پرسپولیس، این بار به مقصد اصفهان به ایران آمد و خاطره خوشی از خود در فوتبال نصف جهان برجای گذاشت. کرانچار در لیگ یازدهم به سرمربیگری تیم سپاهان انتخاب شد و با این تیم به قهرمانی لیگ برتر رسید. قهرمانی در جام‌حذفی دومین موفقیت کرانچار با سپاهان بود؛ اما در فصل سوم همکاری به جامی دست نیافت و جایش را به مربی دیگری داد. کرانچار در مقطع دیگری هم هدایت تیم سپاهان را برعهده گرفت؛ اما او و سپاهان نشانی از آن تیم قبلی نداشتند.

 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور