نحوه نگهداری گل و گیاه در فصول گرم

اگر شما یکی از دوستداران گل و گیاه هستید و در خانه تعدادی گیاه دارید، حتماً در فصول مختلف در گیاهان‌تان مشکلاتی را چون کاهش میزان رشد و شادابی مشاهده کرده‌اید.

این مشکلات می‌تواند به‌خاطر رعایت نکردن اصول نگهداری گیاهان در هر فصل باشد. مثلا گاهی ممکن است سرما یا گرمای شدید هوا به گیاه آسیب وارد کند یا آبیاری به اندازه لازم نداشته باشند و یا اینکه دچار آفات شده باشند. به هرحال برای پیشگیری از این آسیب‌ها باید اصولی را با توجه به نوع گیاه‌، جنس، خاک‌، دما و… بر روی گیاه رعایت کنید. بدین منظور جهت نگهداری هر‌چه بهتر از گیاهان در فصل گرم اشاره می‌کنیم.

 

تاریخ انتشار: 12:59 - دوشنبه 1401/04/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

میزان آبیاری

 از آبیاری گیاهان در بین روز خودداری کنید؛ چراکه این امر علاوه بر اتلاف آب، موجب آفتاب‌سوختگی و ایجاد لکه‌های زرد‌رنگ بر روی گیاه می‌شود.

 طبق نظر کارشناسان، بهترین زمان برای آبیاری گل و گیاه هنگام شب است. البته شما می‌توانید این کار را در صبح و در هنگام غروب نیز انجام دهید. از نظر نحوه آبیاری بهتر است که آب روی گیاه ریخته نشود، زیرا این امر موجب آفتاب‌سوختگی و ایجاد لک می‌شود.

 فاصله هر آبیاری با آبیاری بعدی با توجه به نوع خاک باغچه یا گلدان متفاوت است، برای تشخیص زمان هر آبیاری بهتر است رطوبت اعماق خاک بررسی شود نه سطح خاک. زیرا در تابستان به دلیل خشکی هوا و شدت نور زیاد سطح خاک سریع خشک می‌شود‌، در هنگام آبیاری آب را به‌طور مساوی در همه نقاط خاک گلدان یا باغچه بریزید تا خاک گلدان به خوبی مرطوب شود.

برای صرفه‌جویی در مصرف آب، شما می‌توانید گیاه‌تان را با آب خروجی از اسپلیتر آبیاری کنید. آبیاری پی در پی و غیر‌اصولی یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های خاکی در گیاه است.

 

تعذیه

 گیاهان در بهار و تابستان بیشترین رشد را از خود نشان می‌دهد، از این رو کوددهی هرساله در اوایل بهار و نیز تعویض خاک گلدان، یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود.

نکته قابل توجه در کودهی، استفاده کردن از کودهای پوسیده و خوب مخلوط کردن کود با خاک گلدان یا باغچه است.

استفاده از کودهای نپوسیده در باغچه یا گلدان موجب شیوع بیماری‌های قارچی و از بین رفتن گیاه شما می‌شود. اگر به مراکز فروش گل و گیاه مراجعه کنید، می‌توانید کود مایع بخرید، کود مایع برای تغذیه گیاهان آپارتمانی و باغچه‌های کوچک خانگی بسیار مناسب هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، کود مایع، بهترین شیوه تغذیه گیاه است. زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد.

همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد گیاه در تابستان تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از آن، مطابق معمول گیاه‌تان را آبیاری کنید.

از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاهتان در این فصل رشد و نمو خوبی ندارد و چندان سرزنده نیست، تغذیه مناسب بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

 

نور

 در تابستان، شدت نور بر روی برخی از گیاهان باعث آسیب جدی به آن‌ها می‌شود، از این رو بهتر است با کشیدن توری یا پاشیدن رنگ روی گلخانه یا پاسیو از مقدار نوری که به گیاه می‌رسد، بکاهد، این امر باعث رشد بهتر گیاه می‌شود.

گیاهان آپارتمانی که داخل خانه نگهداری می‌شوند، حساسیت بیشتری نسبت به نور زیاد دارند این درحالی است که گیاهان زینتی چون آهار، اطلسی، همیشه بهار و… به نور زیادی نیازمند هستند.

 

دما

 گرمای زیاد هوا می‌تواند به گیاه شما آسیب برساند. قرار‌دادن گیاهان آپارتمانی در محلی که دمای متناسب با گیاه دارد، یکی از کارهایی است که می‌تواند به سلامت گیاه کمک کند.

نکته قابل توجه در دمای نگهداری گیاهان این است که ما باید از قرار‌دادن گیاهان روبه‌روی منابع حرارتی گرمایی یا سرمایی خودداری کنیم. چراکه این کار می‌تواند به گیاه ما آسیب برساند.

دمای بالا موجب افزایش تبخیر و تعرق از سطح گیاه شده که در صورت ازدیاد این حالت، ممکن است موجب آسیب و حتی مرگ گیاه و خشکیدن آن شود. به‌طور کلی دمای ایده‌آل گیاهان آپارتمانی دمایی حدود 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است.

 

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهندس محسن اسماعیلیان مسئول فضای سبز منطقه یک