این پرتغالی باهوش

آخرین دیدار دو تیم سپاهان و استقلال فصل گذشته در ورزشگاه آزادی برگزار شد که باوجود بازی ر خوب از سوی سپاهان و تسلط آن‌ها بر بازی؛ این استقلال و شاگردان فرهاد مجیدی بودند که پیروز مسابقه شدند و در اولین دیدار فصل جدید نیز به مصاف هم رفتند که سپاهانی‌ها انتقام باخت قبلی را گرفتند. فراتر از نتیجه، نکاتی در این بازی و در عملکرد مربیان نمایان بود که می‌تواند موضوع مختلفی را بیان کند.
 
تاریخ انتشار: 02:55 - چهارشنبه 1401/05/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
گل نخوردن، کلید پیروزی
با نگاهی به آمار تیم‌های قهرمان در فصول اخیر این موضوع کاملا واضح است که تیمی‌ موفق‌تر خواهد بود که گل کمتری دریافت کند. دوقهرمانی پایانی پرسپولیس و قهرمانی فصل گذشته استقلال نیز گواه این اصل است. شاید این تیم‌ها آن‌چنان جذاب و تهاجمی بازی نمی‌کردند و خط حمله آتشینی نداشتند؛ اما با عدم دریافت گل و به سرانجام‌رسیدن بازی‌ها با پیــروزی‌هــای مختـصــر و یا تســاوی توانستند به موفقیت دست یابند.سپاهان تحت هدایت ژوزه مورایس نیز در نخستین بازی خود در دیدار حساس با استقلال نشان داد به‌خوبی با این اصل آشناست. در این دیدار که کاملا برخلاف بازی فصل گذشته دوتیم که سپاهان مالک توپ و میدان بود؛ اما استقلال به‌واسطه زیرکی و رویکرد تدافعی‌اش پیروز شد. سپاهان در مسابقه‌ای که توپ کاملا در تملک آبی‌پوشان بود، توانست با دو ضدحمله حریف را شکست دهد.سپاهان با حضور دانشگر و داسیلویرا زوج بسیار خوبی را در قلب دفاع تشکیل داد. کیفیت مدافع برزیلی در کنار تجربه دانشگر از حضور در لیگ ایران باعث شد تا در توپ‌های هوایی و نیز زمینی کاملا مسلط عمل کنند. این زوج توانستند در برابر ارسال‌های استقلال و نیز نفوذ مهاجمانی همچون یامگا به‌خوبی ظاهر شده و بسیاری از موقعیت‌ها را دفع کنند.همان‌طور که دیده شد، نورافکن ایستا بوده و برخلاف دوران محرم نویدکیا که بسیار نفوذ می‌کرد، درحال‌حاضر بیشتر وظیفه تدافعی بر عهده او است. این موضوع باعث می‌شود تا از توانایی تهاجمی رامین رضاییان بهترین استفاده برده شده و نیز ضعف سابق مبنی بر ایجاد فضا در پشت مدافعان کناری کمی پوشش داده شود.یکی دیگر از نکات مثبت در امر تدافعی، پوشش منطقه 14 به‌وسیله ‌هافبک‌های سپاهان بود. نه‌تنها این منطقه به‌خوبی موردحمایت هافبک‌ها در زمان دفاع قرار گرفت، بلکه باید به عملکرد دفاعی ریگی و کریمی نمره قبولی داده شود.این دوبازیکن زوج خوبی را در میانه میدان در بعد تدافعی تشکیل دادند و با فضاشناسی خوبشان موقعیت‌های خطرناکی را دفع کردند. این ضعف در فصول اخیر به‌ویژه از سوی ریگی در فصل گذشته بسیار دیده می‌شد؛ اما با اینکه قضاوت درحال‌حاضر بسیار زود است، گویا می‌توانیم دیگر شاهد این ضعف نباشیم.
 
آشنایی با فوتبال ایران
ریکاردو ساپینتو زمانی که قرارداد خود را با استقــلال امضــا کــرد، در اقــدامـــی تماشاگرپسند بیان کرد از من چیزی بیشتر از شش‌قهرمانی نخواهید. کسی که فوتبال ایران را بداند و با آن آشنا باشد، می‌داند چنین وعده‌هایی همچون دوران وینفرد شفر تنها برای ماندگاری در قلب هواداران و نشانه عدم‌آشنایی با فوتبال ایران است.در بازی اول لیگ نیز این موضوع به‌وضوح مشخص بود. استقلال درطول  زمان بازی به‌دفعات تغییر تاکتیک داد و برنامه مشخصی نداشت؛ این درحالی بود که سپاهان از همان ابتدای بازی می‌دانست می‌خواهد چه‌کاری را انجام دهد. پرس‌های مقطعـی و جـابـه‌جـایی‌هــای گیــج‌کنـنـده، همــه نشانـگر ســردرگمــی استقــلال بود؛ اما در مقــابــل سپــاهان با رویکردی محافظه‌کارانه و چشم به استفاده از کانال‌های کناری توانست نتیجه دلخواهش را کسب کند. 
 
نقش تفاوت در فوتبال ایران
همین تفاوت نشان می‌دهد که آشنایی با فوتبال ایران به چه میزان می‌تواند تأثیرگذار باشد و آشنایی با بازیکنان و مهم‌تــر از آن، انتخــاب بهتریــن رویــکرد می‌تــواند بــاعــث موفقیـت شـود.در تــوالی پــاس‌های دو تیــم نیــز شاهــد دوره‌هایی با 15 یا 20 پاس متوالی توسط بازیکنان تیم استقلال بودیم که عموما در میانه زمین شکل می‌گرفت؛ اما بالعکس در تیم سپاهان بسیار اندک توالی‌هایی با بیش از پنج‌پاس مشاهده می‌شود و اکثر زمان‌هایی که توپ در اختیار سپاهان بود، با این تعداد پاس به سرانجام می‌رسید؛ به‌عنوان‌مثال در صحنه‌های هردو گل سپاهان، توپ با دو و یا سه پاس به دروازه تیم حریف رسید و تبدیل به گل شد.درنهــایــت بــایــد بیــان کــرد کــه بــرای نتیجه‌گیری درباره تیم‌ها و مربیان بسیار زود است؛ اما همین نکات اندک و مختصر می‌تواند آشنایی نسبتا خوبی را برای ما ایجاد کند تا بیشتر با تغییرات بسیار گسترده ایجادشده در تیم‌ها آشنا شویم؛ چیزی که مشخص است تطابق بسیار زودهنگام و آسان مورایس با فوتبال ایران و موفقیت او در تغییر نگرش و سبک بازی تیمش است که قطعا کمک شایانی به او خواهد کرد.
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرعباس شریفی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط