با استرس جمعه‌ها چه کنیم؟!

آخر هفته فرصتی است برای تفریح، ملاقات با خانواده و دوستان و جبران کمبود خوابی که در طول هفته تجربه کرده‌ایم! اما جمعه‌ها معمولا یک بعد دیگر هم دارند؛ بعدی که می‌تواند بسیار تاریک باشد! بسیاری از ما با نزدیک‌شدن عصر جمعه، اضطراب و نگرانی شدیدی را احساس می‌کنیم و این حس ناخوشایند گاهی آن‌قدر شدت می‌گیرد که تحملش غیرممکن می‌شود.
 
پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
جای تعجب ندارد که استرس جمعه تا این اندازه بین مردم شایع است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ازنظر اغلب آدم‌ها، روز آخر هفته ناخوشایندترین روز هفته است و در مقابل، روز قبل از آن بهترین و شیرین‌ترین روز! اینکه آخر هفته‌تان را چطور بگذرانید، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ مثلا اینکه کل آخر هفته را جلوی لپ‌تاپ سپری کنید، ایده خیلی خوبی نیست؛ حتی اگر هدفتان سرگرمی و تفریح باشد! برای بسیاری از آدم‌ها، دلیل استرس روز جمعه، کارهای عقب‌افتاده‌ای است که در طول هفته روی‌هم تلنبار شده‌اند. فکرکردن به صبح شنبه و همه کارهایی که باید انجام دهید و همه ایمیل‌هایی که باید پاسخگویشان باشید، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و شما را نگران و مضطرب کند؛ اما اینکه بخواهید آخر هفته را به جبران کارهای عقب‌افتاده بگذرانید هم راه‌حل مناسبی نیست؛ چون می‌تواند حال روانی‌تان را بدتر هم بکند.اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که جمعه‌ها نگران و مضطرب می‌شوند، در ادامه برایتان چند راه‌حل داریم.
 
کارهایتان را قبل از آخر هفته سروسامان دهید
یکی از مؤثرترین روش‌ها برای رهایی از استرس روز جمعه این است که از ابتدا جلوی به‌وجودآمدنش را بگیرید و این یعنی باید تمام کارهایتان را قبل از آخر هفته انجام دهید؛ به‌جای اینکه به صبح شنبه موکولشان کنید. فکر کارهای تمام‌نشده‌ای که باید شنبه انجامشان بدهید، می‌تواند تأثیر بدی روی حال روانی‌تان داشته باشد. به‌علاوه، قبل از اینکه کامپیوتر را خاموش و آخر هفته‌تان را آغاز کنید، کمی زمان بگذارید و ابعاد منفی هفته‌ای را که گذشت، بررسی کنید. به این فکر کنید که برای هفته آینده چه تغییراتی می‌توانید در برنامه‌تان ایجاد کنید و تلاش کنید وظایف خرد و کارهای جزئی را همان موقع سروسامان دهید. حتی اگر در میانه یک پروژه درازمدت هستید، حداقل یک‌فصل مهمش را انجام دهید تا کمی آرامش بگیرید و بتوانید صبح شنبه را با یک‌فصل نو شروع کنید.
 
هفته پیش رو را با چشم‌اندازی مثبت آغاز کنید
احتمالا اصلی‌ترین دلیل اضطراب عصر جمعه، ترس از کارهایی است که قرار است هفته آینده انجام دهید؛ به‌خصوص آن‌هایی که از انجام دادنشان متنفرید؛ اما اگر برای هفته آینده برنامه‌های جالب و اشتیاق‌آوری بچینید، می‌توانید این احساسات منفی را تااندازه‌ای کنترل کنید و به روزهای پیش رو نگاه مثبتی داشته باشید.
 
افکارتان را روی کاغذ بیاورید
اگر روزهای جمعه نگران و مضطرب می‌شوید؛ اما از دلیل آن سر درنمی‌آورید، 20 دقیقه زمان بگذارید و عمیق‌ترین افکار و احساساتتان را روی کاغذ بیاورید. این تمرین ساده به شما در تشخیص دلیل استرس و نگرانی‌تان کمک می‌کند؛ پس شاید بتوانید برایش راه‌حلی هم پیدا کنید.از این‌ها گذشته، استرس جمعه می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. اگرچه برخی از این عوامل در کنترل ما هستند، شاید پرداختن به برخی دیگر از آن‌ها کمی دشوار باشد (مثلا شاید دلیل اضطرابتان همکارانی باشند که در محیط کار، با شما رفتار غیرمنصفانه‌ای دارند)؛ اما فارغ از همه این دلایل، یادتان باشد که ما آدم‌ها عادت داریم ترس‌هایمان را در ذهنمان بزرگ کنیم، درحالی‌که بعدا می‌فهمیم اغلب این نگرانی‌ها بی‌اساس بوده‌اند.منبع: theconversation.com
 
 
 
 
 
 
 

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.