ذبح واقعیت!

تجربه سال‌های اخیر نشریات وابسته به جریان‌های سیاسی، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی وابسته به دولت نه‌تنها در ارائه تصویر حقیقی از جامعه ایران امروز موفق نبوده است، بلکه با تفکر استراتژیک مبتنی بر دفاع از تمامیت کنش‌های نهاد متبوع مشغول نادیده گرفتن واقعیت شده‌اند. نشریات سازمانی و وابسته به بودجه سازمان‌ها، بولتن‌هایی داخلی هستند که حال سر از کیوسک مطبوعات درآورده‌اند. 

تاریخ انتشار: 12:44 - پنجشنبه 1399/05/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
مدیرمسئول که معمولا بالاترین مقام همان سازمان را عهده‌دار است، سردبیر، دبیران صفحات و همه کارکنان نشریه دقیقا در راستای دفاع از عملکرد نهاد مربوط قلم‌فرسایی می‌کنند. به عبارتی ما با یک نشریه که بخشی از وظیفه ذاتی آن تولید محتوا برای مخاطبان است روبه‌رو نیستیم. خبری از نیازسنجی و ارائه محتوا بر اساس نیازها نیست، بلکه با صفحاتی سروکار داریم که بیش از هر خبر و یادداشتی دغدغه دفاع از سازمان موردنظر را هدف اصلی خویش تعریف کرده‌اند. معمولا تیتر نخست و دوم نشریات سازمان‌ها به سخنان مدیر ارشد سازمان، تصاویر بازدید، جلسات و برنامه‌های آینده همان سازمان اختصاص دارد. بدون‌شک همین روزنامه در صفحات میانی از دستاوردهای بنیادین، برنامه‌های آینده و شکوه و عظمت همان سازمان گزارش‌های متعدد منتشر می‌کند. احتمالا همین کار را با استفاده از قالب‌های متفاوت و طراحی چشم‌گیر انجام می‌دهند؛ ولی خروجی این همه تلاش و کوشش خبری چیزی به‌غیراز چاپ یک نشریه سراسر تعریف و تمجید از کارهای مدیران ارشد نخواهد بود. در میان صفحات این‌گونه رسانه‌ها خبری از وضعیت اقتصادی کشور نیست. آماری از تورم و گرانی کالاها نیست و این‌همه درنهایت ما را به‌عنوان مخاطب با تصویری کاذب و غیرواقعی از دنیای پیرامون روبه‌رو می‌کند، جهانی خوب، زیبا، بدون نیاز و سراسر موفقیت و پیروزی. نشریات متعلق به جریان‌های سیاسی نیز رویه‌ای دیگر را انتخاب کرده‌اند. معمولا در این‌گونه نشریات، مطلبی در نقد و تحلیل جریان سیاسی متبوع نمی‌یابیم. سخنی از بازخوانی عملکرد نیروهای ارشد هم‌حزبی و مدیران سابق و امروز یافت نمی‌شود و چنانچه گفت‌وگویی با چهره‌های سیاسی صورت گرفته باشد، متن منتشرشده کمتر شباهتی با یک «گفت‌وگو» دارد و بدون «پرسشگری» است. درواقع مصاحبه‌کننده به دلیل شناختی که از محدودیت رسمی و غیررسمی نشریه جناحی دارد، سراغ ایجاد چالش با مصاحبه‌شونده نمی‌رود؛ چراکه خوب می‌داند فرجام چنین پرسش‌هایی با دستان دبیر صفحه سیاست و گفت‌وگو سلاخی خواهد شد.  درنهایت اینکه در این نشریات نیز با تصاویری سراسر پیروزی، شکوه و موفقیت‌های دنباله‌دار چهره‌های سیاسی روبه‌رو هستیم. نشریات سازمانی و روزنامه‌های وام‌دار جریان‌های سیاسی، دقیقا آنچه را که خود قبول دارند و می‌پسندند به مخاطبان نشان می‌دهند. برای آنان مسئله پاسخ دادن به نیاز مخاطبان اهمیت ندارد، بلکه با دو رویکرد کلی فعالیت می‌کنند. نخست: از عملکرد خویش در تمام حوزه‌ها دفاع می‌کنند. دوم: ما را با تصویری از آینده‌ای همراه با آرامش، مرتب، خوب و دل‌نشین روبه‌رو می‌کنند. سرانجام این‌گونه تصویرسازی‌های نادرست از سوی رسانه‌های مواجب‌بگیر نه‌تنها دستاوردی نداشته و ندارد، بلکه مخاطب نشریه را پس از مدتی به منتقد و منکر آن رسانه تبدیل خواهد کرد.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    رضا صادقیان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط