خودرو بر دنده گرانی

«ستاد تنظیم بازار طرح ساماندهی بازار خودرو را ارائه داد»، «شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو، شرایط بازار را بهبود می‌دهد»، «فروش فوری خودرو با قرعه‌کشی بین مشتریان، کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد را به دنبال دارد» و… دولت هر بار با یک راهکار سعی در سامان دادن شرایط بازار خودرو را دارد؛ ولی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو از سال 97 تاکنون یک اتفاق عادی محسوب می‌شود و هیچ‌یک از اقدامات دولت مانع رشد قیمت‌ها نشده است. 

تاریخ انتشار: 22:59 - جمعه 1399/05/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
هفته گذشته قیمت انواع اتومبیل‌ها دوباره در مسیر گرانی قرارگرفت و بعضی از خودروها مانند پژو پارس تا 16 میلیون تومان گران شدند. روند صعودی قیمت‌ها در بازار آزاد همچنان ادامه دارد و مسئولان این بار ارز را عامل آن می‌دانند. در مقابل قطعه‌سازان معتقدند اگر نرخ خودرو بر اساس ارز تعیین شود، پراید نباید کمتر از 138 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

معمولی‌های 100 میلیون تومانی

قیمت خودرو در هفته گذشته با نوسان‌های نرخ ارز، افزایش یافت که این افزایش در خودروهای معمولی و میان‌رده بیشتر به چشم می‌خورد. در بازار خودروی اصفهان پراید 111 با نرخی معادل 94 میلیون تومان، پراید 132 با نرخ 82 میلیون تومان و پراید 131، 81 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شوند؛ همچنین تیبا معمولی در بازار 97 میلیون تومان، ساینا 109 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک 110 میلیون تومان و کوییک دنده‌ای حدود 124 میلیون تومان قیمت خورده‌اند. بدین ترتیب در مردادماه شاهد رشد نرخ خودروهای معمولی و درعین حال پرطرفدار بازار هستیم.

 میان رده‌ها بیش از 100 میلیون

خودروهای دیگر از قافله گرانی عقب نمادند و در روزهای اخیر پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 به ترتیب با نرخ 166 و 205 میلیون تومان به فروش ‌رسیدند. قیمت پژو 206 صندوق‌دار نزدیک به 200 میلیون تومان، یعنی 196 میلیون و 500 هزار تومان است. پژو 207 دستی نیز در بازار اصفهان 236 میلیون تومان قیمت دارد. در بین خودروهای جدید کوییک دستی و کوییک R رشد قیمت بالایی معادل 9 میلیون تومان را تجربه کردند و برای خرید نمونه دستی آن باید 123 میلیون تومان و مدل اتوماتیک آن 127 میلیون و 200 هزارتومان هزینه کرد. قیمت پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در هفته قبل ۱۲ میلیون تومان بالا رفت و اکنون با نرخ 144 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
رانا با قیمت 164 میلیون تومان، دنا تیپ یک 226 میلیون تومان و دنا پلاس با هشت میلیون افزایش 270 میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند. رکورد بیشترین رشد قیمت‌ها در بین خودروهای داخلی به پژو پارس اختصاص دارد که با نرخ جدید 179 میلیون تومان، یعنی 16 میلیون تومان بیشتر از قبل، عرضه می‌شود. درآخر باید به نرخ خودروهای اتوماتیک داخلی اشاره کرد که نرخ پژو ۲۰۷ اتوماتیک 330 میلیون تومان و کوییک اتوماتیک 129 میلیون تومان در بازار آزاد بود.

 مونتاژی‌ها و وارداتی‌های میلیاردی

محصولات مونتاژی و وارداتی موجود در بازار هفته گذشته با نرخ بالایی معامله ‌شدند و قیمت بعضی مدل‌ها به حدود یک میلیارد تومان و حتی بیشتر رسید. دانگ‌فنگ با نرخ 300 میلیون تومان، ساندرو استپ‌وی 390 میلیون تومان، سراتو 530 میلیون تومان و هایما S۷ توربو با قیمت 577 میلیون تومان در شمار خودروهای مونتاژی قرار می‌گیرند. پس از آن باید به پژو ۲۰۰۸ با قیمت 750 میلیون تومان و مزدا 3 با نرخ 820 میلیون تومان اشاره کرد. هفته گذشته قیمت خودروهای پرفروشی مانند هیوندای سانتافه به یک میلیارد و 790 میلیون تومان، کیا اسپورتیج یک میلیارد و 800 میلیون تومان و تویوتا راوفورد به دو میلیارد و 120 میلیون تومان رسید.

 فروشندگان بیشتر شده اند!

هفته قبل قیمت خودروها به طرز عجیبی تا چند میلیون تومان بالا رفت و این امر منجر به افزایش شمار فروشندگان خودرو شد. به عبارتی، مالکان خودرو به‌ویژه خودروهای گران به‌دنبال فروش اتومبیل‌های خود با نرخ بالایی هستند. درمقابل مشتری زیادی در بازار خودرو به چشم نمی‌خورد. مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، درباره دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد گفت: «شرایطی که امروز در بازار خودرو مشاهده می‌شود، ناشی از افزایش نرخ ارز است و همه خودروهای داخلی و خارجی از این قضیه متأثر شده‌اند.» ولی محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، معتقد است که قیمت خودرو بر اثر نوسان‌های نرخ ارز، روند صعودی ملایم‌تری داشته است. این مسئول توضیح داد: «اگر قرار بود خودرو همپای ارز بالا برود، بنابراین حالا که نرخ دلار به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده و ارزش پراید نیز تقریبا شش هزار دلار شده، باید این خودرو با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان در بازار فروخته شود.» درمجموع خودرو در سال جاری روند صعودی بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است و ارزان‌ترین محصول بازار با قیمت 80 میلیون تومان به فروش می‌رسد. هرچند وزارت سمت و ستاد تنظیم بازار در ابتدای سال 99 قرعه‌کشی فروش محصولات فوری را دوای بازار خودرو می‌دانستند، ولی قرعه‌کشی تأثیری بر وضعیت بازار خودرو نداشت و اکنون شکاف قیمت‌ها از کارخانه تا بازار مدام افزایش پیدا می‌کند که با رشد مجدد نرخ ارز باید شاهد گران‌شدن دوباره خودرو باشیم.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط