گرانی لبنیات پایانی ندارد!

قیمت لبنیات به فاصله کمتر از دو ماه در سال جاری چند مرتبه افزایش یافت؛ این در حالی است که بخش زیادی از مصرف‌کنندگان، قدرت خرید این محصولات با نرخ‌های قبلی را نیز نداشتند. قیمت لبنیات از ابتدای سال جاری بارها دستخوش گرانی شد و در آخرین مرتبه ستاد تنظیم بازار در تیرماه، اجازه افزایش 22 تا 28 درصدی نرخ لبنیات را داد. باوجوداین، برخی از صنایع لبنی کشور با درنظرگرفتن نرخ جدید نهاده‌های وارداتی و تورم، تصمیم به تغییر قیمت‌ها به‌طور غیررسمی گرفته‌اند و چند روز قبل قیمت لبنیات بسته به نوع آن بین 700 تومان تا بیش از چهار هزارتومان بالا رفت.

تاریخ انتشار: 09:35 - سه شنبه 1399/05/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

مشاهده‌های میدانی نیز از کاهش فروش محصولات لبنی در اصفهان حکایت دارد. اگرچه مشاهده‌های میدانی از افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی حکایت دارد؛ ولی این مسئله بیشتر در برندهای کشوری به چشم می‌خورد و تولیدکنندگان داخل استان پس از مصوبه تیرماه کمتر نرخ محصولات خود را تغییر داده‌اند. ستاد تنظیم بازار، چهارم تیر سال جاری تصمیم به افزایش رسمی قیمت لبنیات (۲۲ تا ۲۸ درصد) گرفت و قیمت شیر خام به ازای هرکیلوگرم، دو هزار و 900 تومان تعیین شد که بنابر شرایط، امکان فروش این محصول 7 درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ وجود دارد. به دنبال افزایش رسمی نرخ شیر خام، تمامی محصولات لبنی نیز با نرخ بالاتری عرضه می‌شدند؛ ولی رشد قیمت لبنیات در کشور فقط به تیرماه محدود نمی‌شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد انواع لبنیات از قبیل شیر، ماست، پنیر و… در فروشگاه‌های اصفهان با نرخ بالاتری به فروش می‌رسند؛ برای نمونه انواع شیر بطری با اختلاف بین 800 تومان تا یک هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب عرضه می‌شوند یا ماست‌های دبه‌ای به جای 24 هزار تومان با نرخ 27 هزار و 850 تومان فروخته می‌شوند. انواع پنیر بسته به کم‌چرب تا پرچرب بودن آن 700 تومان تا دو هزار تومان گران شده است. در جست‌وجوی علت افزایش قیمت لبنیات در چند روز گذشته مشخص شد این گرانی از سوی صنایع لبنی آب می‌خورد. قیمت نهاده‌های وارداتی در پی نوسان‌های اخیر نرخ ارز، بالا رفته است، ازاین‌رو صنایع لبنی برای جبران زیادشدن هزینه‌های تولید، نرخ تولیدات خود را بالا برده‌اند. همچنین 22 قلم از محصولات کارخانه‌های لبنی در شمار اقلام قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار قرار نمی‌گیرند و تولیدکنندگان با توجه به تورم قادر به تغییر قیمت‌های خود هستند؛ بنابراین صنایع لبنی، وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم را از دلایل دیگر بالا رفتن مجدد نرخ لبنیات می‌دانند.

افزایش قیمت، کاهش مصرف

افزایش رسمی قیمت لبنیات در تیرماه باعث کم‌شدن تقاضا برای این محصول شد و عده زیادی استفاده از لبنیات را به حداقل رساندند. در حال حاضر این گرانی منجر به کم‌شدن دوباره سرانه مصرف لبنیات در کشور می‌شـود. احمد یک فروشنده سوپـرمارکت دراین‌باره گفت: «قیمت‌ها که زیاد می‌شود، تقاضا برای محصولات کم می‌شود. اکنون مردم خیلی کمتر از گذشته محصولات لبنی می‌خرند.» همچنین علی یک فروشنده سوپرمارکت در اصفهان درباره رشد قیمت لبنیات در کشور و میزان تقاضای مردم توضیح داد: «سفارش محصولات لبنی از حدود دو ماه قبل پایین آمده؛ چراکه مردم توان خرید ندارند و میزان فروش لبنیات ما به حداقل رسیده است.» میزان سرانه مصرف لبنیات در کشور نیز گواهی بر کم‌شدن تقاضا برای خرید این محصولات است؛ زیرا سرانه مصرف جهانی لبنیات برای هر نفر در سال ۱۶۵ کیلوگرم است که به گفته سید احمد مقدسی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن گاوداران ایران، سرانه مصرف لبنیات در ایران برای هر نفر سالانه ۱۱۷ کیلوگرم است که حدود ۴۸ کیلوگرم کمتر از میانگین مصرف جهانی است. البته این سرانه قبل از گرانی لبنیات در سال جاری محاسبه‌شده و به گفته کارشناسان، سرانه مصرف لبنیات در کشور در سال 99 به حدود 80 کیلوگرم رسیده است. طبق مصاحبه میدانی با تعدادی از فروشندگان سوپرمارکت در اصفهان، بیشتر مشتریان قبل از تیرماه هرروز یا یک روز در میان یک بطری شیر می‌خریدند؛ ولی اکنون هر هفت روز فقط یک بطری شیر تهیه می‌کنند. باوجوداین، شرایط صنایع لبنی کشور نیز چندان جالب نیست؛ زیرا تا سال 98 دولت برای لبنیات یارانه در نظر گرفته بود؛ ولی در سال 99 این یارانه حذف شد تا قیمت لبنیات طبق شرایط بازار بالا و پایین شود. درنتیجه مشخص نیست پایانی برای رشد مداوم نرخ لبنیات وجود دارد یا تا انتهای سال جاری باید بازهم شاهد گرانی محصولات لبنی باشیم؟!

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر