تصمیم‌های بهارستانی‌ها برای روزهای پاییزی بورس

افت دماسنج بازار سرمایه در طی یک ماه اخیر، درنهایت وزیر اقتصاد را به مجلس کشاند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، محرمانه‌های اقتصاد و بازار سرمایه را بازگو کنند و درنهایت با همفکری نمایندگان، راهی برای کنترل و مدیریت بازارهای ملتهب بیابند. این جلسه اگرچه بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید اما طبق نقل‌قول‌هایی که از این جلسه مطرح شده، تصمیمات مهم و تأثیرگذاری برای بهبود شرایط بورس گرفته شده است، حتی رئیس مجلس این نوید را داده است که به‌زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود!

تاریخ انتشار: 07:02 - دوشنبه 1399/06/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

در مدت‌زمانی که وضعیت اقتصادی کشور (خاصه بازار سرمایه) پشت درهای بسته مجلس بررسی می‌شد، معاملات بورس با نوسان سنگینی همراه بود. اگرچه شروع فعالیت بورس در معاملات روز گذشته با رشد شاخص کل و صف خرید برخی نمادهای لیدر بازار همراه بود، هر چه می‌گذشت و در سکوت خبری جلسه غیرعلنی، گمانه‌زنی‌ها به افزایش فشار فروش در بازار منجر شد؛ به‌نحوی‌که «رنج منفی» بازار را به‌شدت منفی کرد و بیش از 70 درصد نمادها به‌صف فروش رسیدند. اما با شروع جلسه علنی و گزارشی که رئیس مجلس ارائه کرد، روند بازار نیز بهبود یافت. اولین خبر از سمت قالیباف در خبرگزاری‌ها نشر پیدا کرد؛ جایی بود که از حمایت مجلس از بورس گفت.

به گفته قالیباف «مجلس مصمم است که حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازارهای بورس و سرمایه انجام دهد و تلاش کند هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود و پروژه‌های صنعتی در بخش تجاری، کارخانه‌ها و تولید در کشور رونق بگیرد.» البته رئیس‌مجلس شورای اسلامی به همین بسنده نکرد و ضمن تأکید به صیانت از سرمایه و پول مردم گفت: «ما کمک‌های لازم به دولت برای تثبیت بورس را انجام می‌دهیم. افزایش سرمایه هم از موضوعات جدی بود که در همین زمینه لایحه دوفوریتی دولت برای صرف سهام بدون حق تقدم آمد و در کمتر از 22 الی 23 روز تصویب و ابلاغ شد و می‌تواند به عمق‌بخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند.» هرچه نتایج بیشتری از جلسه غیرعلنی صبح روز گذشته اعلام می‌شد، تقاضا در بازار افزایش می‌یافت؛ چراکه به نظر می‌رسید برای دغدغه‌های اصلی سهام‌داران همانند چالش بازارگردانی هم ‌فکری شده است. قالیباف از این گفت که «در بحث بازارگردانی بخشی از شرکت‌هایی که در بورس هستند حقوقی و دولتی هستند که در زمان اوج بازار درآمدهایی پیدا شد و بعد به هر دلیل از بازار بورس کم شد. همه این‌ها شرکت‌هایی هستند که به‌نوعی دولتی محسوب می‌شوند و مدیریت دولتی دارند. این‌ها مکلف هستند وجوه را به بازار بورس برگردانند و بورس را تقویت کنند تا بازارگردانی درست پیش برود و کسی خارج از موضوع لیدری بورس را انجام ندهد.» تأکید چندین‌باره رئیس مجلس به حمایت از بورس و برگزاری جلسات هماهنگی و اطمینانی که به سهام‌داران می‌داد، فروشندگان را مردد و خریداران را مصمم‌تر می‌کرد.

قالیباف حتی برنامه زمان‌بندی هم ارائه کرد و گفت: «از دوشنبه 24 شهریور اولین جلسه را ساعت 9 صبح با حضور بنده، رؤسای کمیسیون‌های مربوطه، وزیر محترم و رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار می‌کنیم و از وزیر مربوطه و رئیس‌کل بانک مرکزی این مسائل را پیگیری خواهیم کرد تا ان شاءالله در این هفته شاهد تحول در حوزه بورس باشیم.» از سوی دیگر سهام‌داران که یک‌بار طعم «گشایش» دولتی‌ها را چشیده‌اند با تردید و نگرانی به «تحول» مجلسی‌ها نگاه می‌کنند. اما همان‌طور که نتیجه آن گشایش به‌سرعت اثر خود را در معاملات نشان داد، خیلی زود مشخص خواهد شد این تحول چقدر به واقعیت نزدیک است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرحسین واعظ

برچسب‌های خبر