ضدپیری‌های غذایی

پیری فرایندی اجتناب‌ناپذیر است که در اثر تغییرات تدریجی در بدن ایجاد مـی‌شـود. در واقع پیر شـدن به علت تغییری ناگهانی در اعمال فیزیولوژیک بدن نیست، بلکه نتیجه تغییرات تدریجی است که طی سال‌های متمادی به وجود می‌آید. حالا برای اینکه بیشتر با این روند آشنا شوید و بدانید با چه رژیمی می‌توان روند پیری را به تأخیر انداخت، نظر دکتر زینب مختاری، متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات امنیت غـذایـی دانـشگـاه علوم‌پزشکی اصفهان را جویا شدیم که می‌توانید بخوانید.از دیرباز بشر به دنبال جاودانگی و عمر طولانی بوده است. امروزه نیز دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای به تأخیر انداختن پیری و افزایش طول عمر هستند. اما عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و عوامل محیطی و نیز وضعیت تغذیه می‌تواند بر فرایند پیری اثرگذار باشد.

تاریخ انتشار: 08:53 - یکشنبه 1399/06/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

کم‌خوری و کم‌کالری

در این بین کم خوردن و رژیم‌هایی با محدودیت کالری بدون سوءتغذیه از جمله راهکارهای تغذیه‌ای برای افزایش طول عمر است. در این زمینه مطالعات پژوهشی متعددی انجام شده است؛ به طوری که رژیم‌های کم‌کالری سبب افزایش طول عمر در موجودات با ساختار ساده‌تـر نظیر مخمرها، کرم‌ها و موش‌ها می‌شود. با وجود این، اثرات این رژیم‌ها در انسان هنوز به طور کامل شناخته‌شده نیست. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند که کم‌خوری یا رژیم‌های با کالری ‌کم می‌تواند تحلیل مغز را به تأخیر اندازد. علاوه بر آن می‌تواند مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان، آرتریت و نرمی استخوان را کاهش دهد. همچنین، این رژیم‌ها از طریق تأثیر بر ساعت زیستی بدن می‌توانند عوامل افزایش‌دهنده طول عمر تولید کنند. در ضمن منظور از رژیم‌های کم‌کالری، دریافت کافی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های لازم برای بدن همراه با دریافت کمتر مواد غذایی نشاسته‌ای و مواد غذایی پرچرب است. انواع مـختلف رژیم‌های کم‌کالری وجود دارد که با افزایش طول عمر در ارتباط هستند. رژیم‌های روزه‌داری و شبه‌روزه‌داری که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، نیز از جمله رژیم‌های با خواص ضدپیری محسوب می‌شوند.

عادت‌های غذایی سالم

عادت‌های غذایی سالم از جمله دریافت کافی آنتی‌اکسیدان‌ها و فـلاونـول‌هـا از طریق اثـرگذاری بر وضعیت کروموزوم‌های بدن نیز می‌توانند اثرات ضدپیری برای بدن داشته باشند. سیر، کورکومین‌(موجود در زردچوبه)، زنجبیل، انگور قرمز، چایی سبز و ویتامین‌های C و E از جمله منابع غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آلوسیاه، شکلات تیره، کاکائو، توت سیاه و تمشک سیاه نیز منابع غنی از فلاونول‌ها هستند که می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند. به طور کلی دریافت حدود سه تا چهار واحد میوه و دریافت کافی سبزی‌ها و انواع سالادها می‌تواند باعث افزایش دریافت کافی آنتی اکسیدان‌هـا شـود. در واقــع بـهـتـر است میوه و سبزی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان، در برنامه غذایی به اندازه لازم گنجانده شوند.

کم نمکی

یافته‌های پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که نمک می‌تواند سبب کاهش عـوامـل ضـدپیری در خون افراد شود. علاوه بر آن، از طریق مکانیسم‌های سلولی فرایند پیری را تسریع کند. مصرف غذاهای پرنمک و استفاده از نمکدان در وعده غذایی سبب افزایش دریافت نمک دریافتی روزانه می‌شود. بـنـابـرایـن تـوصـیـه می‌شود دریافت مواد غذایی پرنمک نظیر فست‌فودها، انواع غذاهای کنسروی و غذاهای دودی در زمان جوانی و میان‌سالی تا حد امکان به طور محدود مصرف شود.

آب کافی

پوست انسان از جمله بخش‌هایی از بدن است که تحت تأثیر افزایش سن و پیری قرار می‌گیرد و در این بین تغذیه ناصحیح در طول زندگی هر فرد یکی از عوامل اصلی پیری پوست محسوب می‌شود. بهتر است بدانید دریافت آب کافی در طول روز سبب حفظ سلامتی پوست می‌شود. علاوه بر این، پیروی از رژیم غـذایی متعادل و متنوع می‌تواند اثرات ضدپیری بر وضعیت پوست داشته باشد.

پروتئین کافی

دریافت کافی پروتئین از منابع غذایی گیاهی نظیر حبوبات و گوشت سفید می‌تواند در حفظ بافت‌های کلاژن پوست اثرگذار باشد. در مـقابـل مـصـرف سـیگـار، قـلـیـان، الکـل، دریـافـت شکـر و کـیـک و شیرینی‌ها می‌تواند از طریق افزایش التهاب، افــزایــش رنـگـدانـه‌هـای پـوســت، کـاهـش سفتی و شادابی پوست سبب تسریع اثرات پیری بر پوست شود.

پروبیوتیک‌ها و پره‌بیوتیک‌ها

میکروفلور روده از جمله عوامل تأثیرگذار در بدن انسان است. اگرچه ارتباط بین میکرب‌های روده و عوامل ضدپیری در بدن انسان هنوز به طور کامل شناخته نشده است، با وجود این، تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که میکرب‌های روده با ترشح عوامل مختلف می‌تـوانـنـد بر فــرایــنـدهـــای مرتبط با پیری نظیر التهاب و استرس اکسیداتیو اثرگذار باشند. علاوه بر آن، پیری سبب می‌شود ترکیب میکروفلور روده تغییر پیدا کند. لذا توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها نظیر ماست و پنیر پروبیوتیک، دوغ کفیر، مکمل پروبیوتیک‌(زیر نظر متخصص تغذیه)، موادغذایی با فیبر بالا نظیر میوه‌ها و سبزی‌ها و پره‌بیوتیک‌ها در برنامه غذایی هر فرد اضافه شود. پره‌بیوتیک‌ها که شامل مواد غذایی مقاوم به هضم و تخمیرپذیر در روده است، نیز سبب بهبود ترکیب فلور روده می‌شود. پیاز، مارچوبه، سیر، حبوبات و غلات کـامـل از جمله منابع غذایی پره‌بیوتیک محـسـوب می‌شـونـد. افزایش میکرب‌های مفید روده نظیر لاکتوباسیلوس‌ها و بیفیدوباکترها هم می‌تواند سبب افزایش سلامت روده و پیشگیری از مواد تسریع‌کننده پیری شود

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر