تحقق یک خواسته برای ورنامخواست

به گفته کارشناسان، گسترش روزافزون تعداد شهرها و افزایش تمایل مردم به شهرنشینی، لزوم برنامه‌ریزی برای شهرها را ضروری ساخته است؛ لذا ظهور برنامه‌هایی نظیر طرح هادی، طرح تفصیلی و طرح جامع ناشی از همین تقاضاست. طرح جامع شهری با هدف مشخص‌کردن جهت‌های توسعه و تدوین برنامه برای شهر و نیز تأمین نیازمندی‌های آن بر مبنای پیش‌بینی‌ها و اهداف توسعه شهری تهیه می‌شود. حال پس از گذشت 30 سال از تأسیس شهرداری ورنامخواست، خواسته دیرینه شهر تحقق یافت و سرانجام با پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار، طرح جامع شهر برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد.

تاریخ انتشار: 08:54 - یکشنبه 1399/07/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 ورنامخواست از جمله شهرهای ایران بود که به دلیل نداشتن طرح جامع در مباحث کالبدی و بهبود منظر شهری و همچنین رفاه اجتماعی شهروندان با چالش‌های متعددی مواجه بود. ازاین‌رو، مدیریت شهری نمی‌توانست به‌درستی نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، اداری، کشاورزی، تأسیسات و تسهیلات شهری را مدیریت کند. شهردار ورنامخواست با اشاره به اینکه ابلاغ طرح جامع این شهر یک فرصت طلایی برای آینده و زمینه توسعه شهر است، گفت: نکته مهم این اتفاق تثبیت مفاد توافق‌نامه فی‌مابین شهرداری و صنایع دفاع در طرح جامع است که به موجب آن 775 هکتار به حریم شهر جهت خدمات عمومی، جذب سرریز جمعیتی، توسعه و سایر نیازهای شهر و شهرستان افزوده شده و مالکیت چهار قطعه زمین جمعا به مساحت 53 هکتار از اراضی صنایع دفاع به شهرداری واگذار شد. گفتنی است شهرداری ورنامخواست از سالیان گذشته مشکلاتی با صنایع دفاع اصفهان بر سر تملک بخشی از اراضی منطقه داشت که این اختلافات با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که به تأیید دفتر رهبر معظم انقلاب نیز رسید، رفع شد. با امضای این توافقنامه علاوه بر رفع مشکلات شهر ورنامخواست با صنایع دفاع اصفهان، مشکلات شهرهای سده لنجان و زاینده‌رود و چند روستای هم‌جوار نیز با این سازمان رفع و ۷۵۷ هکتار از اراضی که قبلا خارج از حریم شهر ورنامخواست بود، به این شهر اضافه شد. به گفته اطهری‌فر،  طرح جامع، نقشه راه شهرداری است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، اداری و کشاورزی، بازرگانی، تأسیسات و تجهیزات و واگذاری تسهیلات برای نوسازی و بهسازی مناطق و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین شده و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

فرصت طلایی برای توسعه شهر

علیرضا اطهری‌فر،  این موفقیت بزرگ را باعث ایجاد شرایط استراتژیک ویژه‌ای جهت توسعه و عمران شهر عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، مدیریت‌شهری در دوره پنجم وارد میدان عمل شد تا بتواند این چالش بزرگ را مرتفع سازد و پس از گذشت ۳۰سال این خواسته مهم شهری محقق شد.  او نتیجه حاصل شده را مرهون تعامل و حمایت مدیران استانی و شهرستان و مدیران شهری عنوان کرد و گفت: باشد که آیندگان از این فرصت طلایی بهره لازم را برده و همه تلاش و مساعی خود را برای پیشرفت و آبادانی این شهر به کار گیرند.

 افتتاح 100 میلیارد پروژه عمرانی

شهردار ورنامخواست در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های عمرانی برای توسعه شهر با جدیت ادامه دارد، از افتتاح 100 میلیارد ریال پروژه هم‌زمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد. او با اشاره به اینکه هفته گذشته با حضور مسئولان استانی و مدیریت شهری، تعداد پنج پروژه عمرانی به بهره‌برداری رسیده و کلنگ پروژه احداث سالن ورزشی چندمنظوره در این شهر به زمین خورد، گفت: شهر ورنامخواست شهر کوچکی است، ولی مردان بزرگی در آن پرورش یافته‌اند. از جمله این مردان بزرگ می‌توان به سردار شهید محمدعلی شاهمرادی اشاره کرد که بزرگ مرد تاریخ دفاع مقدس است. اطهری‌فر با اشاره به پروژه‌های عمرانی شهر گفت: احداث پارک ساحلی با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد ریال، پیاده‌روسازی و اجرای روشنایی بلوار شهید شاهمرادی با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد ریال، احداث باند کندروی بلوار جانبازان با اعتباری بالغ بر 15میلیارد ریال، پروژه بازسازی و روکش آسفالت خیابان شریعتی با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال، اجرای بیلبورد تمثال مبارک سردار شهید محمدعلی شاهمرادی با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال وکلنگ‌زنی پروژه احداث سالن ورزشی چندمنظوره با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شود که در راستای توسعه و آبادانی شهر است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سید یوسف هاشمی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط