گرمایش با سوخت قاچاق

رئیس اتحادیه چوب و فلز شاخه مبل برخوار گفت: واحدهای کارگاهی به علت حمایت‌نشدن دستگاه‌های مسئول، ناچار به قاچاق ماهیانـــــه 50هزار لیتر سوخت از استان‌های دیگر به‌منظور گرمایش واحدهای خود هستند. علی فتاحی در حاشیه جلسه بررسی مشکلات تولیدکنندگان صنایع‌دستی افزود: سال‌هاست ۲۵۰ کارگاه تولیدی مبل و منبت با ۷۰۰ تولیدکننده برای تأمین گرمایش واحدهای خود به قاچاق گازوئیل از استان‌های هم‌جوار استان اصفهان روی آورده‌اند.

تاریخ انتشار: 23:26 - شنبه 1399/07/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

گفتنی است در این شهرستان بیش از 23 رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فعال است که می‌توان به رشته‌هایی همچون قلمکار، منبت، فیروزه‌کوبی، دواتگری سنتی، کاشی سازی اشاره کرد. سال گذشته از بین رشته‌های صنایع‌دستی شهرستان، در رشته چاپ قلمکار، هنرمندان این رشته موفق به کسب سه نشان ملی مرغوبیت کالا شدند. با کسب این سه نشان ملی، هنرمندان این شهرستان تاریخی، موفق به کسب جمعا 10 نشان ملی و 3 نشان مهر اصالت یونسکو در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شده‌اند. نبود بازارچه فروش و عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست، باعث شده کمتر کسی نام برخوار را به‌عنوان کانون تولید صنایع‌دستی بشناسد. بزرگ‌ترین کارگاه فیروزه‌کوبی و خاتم‌کاری در منطقه صنعتی دولت‌آباد (مرکز شهرستان برخوار) فعالیت می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد پارچه‌های قلمکاری استان نیز در این منطقه تولید می‌شود. این شهرستان همچنین مرکز تولید صنایع‌دستی منبت‌کاری است.
رئیس اتحادیه چوب و فلز شاخه مبل برخوار به تولید ماهیانه ۳۵۰ دست مبلمان منبت‌کاری شده به ارزش تقریبی میلیاردها تومان در دولت‌آباد برخوار اشاره کرد و افزود: این مشکل واحدهای کارگاهی می‌تواند با تعامل ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، صنعت، معدن و تجارت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان اصفهان حل شود. این تولیدکننده صنایع چوبی با تأکید بر اینکه مشکل بیمه منبت‌کاران و صنعتگران این رشته صنایع‌دستی باید حل شود، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا مبل منبت دولت‌آباد بلندآوازه‌تر از همیشه در استان اصفهان و کشور شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: بر اساس قانون حمایت از هنرمندان مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند مجوز راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی را صادر کند. فریدون اللهیاری افزود: با استفاده از ظرفیت قانونی می‌توانیم به فروشگاه‌هایی که فقط صنایع‌دستی تولید می‌کنند، نشان اعتماد بدهیم و منبت‌کاران می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. او با بیان اینکه آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه‌گذارانی وجود دارد که در شهر دولت‌آباد، علاقه‌مند به ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی هستند، اظهار کرد: به کارگاه‌هایی که برای تولید منبت از دستگاه «سی ان سی» استفاده کنند، مجوز داده نشده و از مشوق‌های این سازمان برخوردار نمی‌شوند.
در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان صنایع‌دستی به میزبانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی دو شهرستان شاهین‌شهر و میمه و برخوار و معاون اداره‌کل صمت استان اصفهان حضور داشتند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ناصر حق‌شناس