اقبال بورسی به فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی از ابتدای سال تابه‌حال یکی از پربیننده‌ترین گروه‌های بورسی بوده است. روز گذشته نیز اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا و صف خرید همراه شدند. اگرچه شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی مس دو شرکت بزرگی هستند که بیشترین تأثیرگذاری را در این گروه دارند، اما شرکت‌های دیگری همانند فولاد کاوه جنوب کیش نیز در این گروه با استقبال خوب سهامداران روبه‌رو شده و حتی در دوران اصلاح شاخص کل نیز با افت چندانی روبه‌رو نشدند. در این گزارش به تحلیل این شرکت فولادی پرداختیم.

تاریخ انتشار: 12:48 - دوشنبه 1399/07/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به‌صورت شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۸۵ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. در سال ۱۳۹۳ نوع شرکت سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته و این شرکت در سال ۱۳۹۵ نزد سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. 5درصد از سهام شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان در مهرماه سال ۱۳۹۶ در تالار دوم بورس به عموم مردم عرضه شد. فاز یک پروژه فولادسازی در بهمن ۱۳۹۴ به‌طور آزمایشی به بهره‌برداری رسیده و جهت تولید انواع شمش فولادی به ظرفیت سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن و آهن اسفنجی سالانه یک‌میلیون و 8۵۶ هزار تن در سال ۹۵ پروانه بهره‌برداری گرفته است. شایان ذکر است شرکت در نامه مورخ 5/7/1399 اعلام کرده است که پروژه فولادسازی فاز دو، تأسیسات زیرساخت و آب‌شیرین‌کن با بهای تمام‌شده 60،141،952 میلیون ریال با ظرفیت اسمی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی افتتاح شد. روند افزایش تولید فاز دو به این صورت است که در سال 1399 معادل 25درصد ظرفیت اسمی، سال 1400 معادل 60درصد ظرفیت اسمی و سال 1401 معادل 100درصد ظرفیت اسمی خواهد بود که بدین ترتیب افزایش فروش سال 1399 حدودا معادل 25.000 میلیون ریال برآورد می‌شود.

نگاهی به روند تولید و فروش شرکت

مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت، آهن اسفنجی و شمش بیلت است. در نمودار شماره یک آمار تولید شش‌ماهه نخست به تفکیک هرماه قابل‌مشاهده است. بر اساس نمودار شماره یک، بیشترین میزان تولید مربوط به شهریورماه است که نسبت به ماه گذشته در حدود 14 درصد افزایش داشته است. به‌طورکلی شرکت موفق شده است که از ابتدای سال جاری درمجموع 761،669 تن آهن اسفنجی و 590،515 تن شمش بیلت تولید کند.

مقدار فروش

اصلی‌ترین و مهم‌ترین محصول شرکت بیلت است که در نمودار شماره2 می‌توانید مقدار فروش ماهانه را در شش‌ماهه نخست سال مشاهده کنید. شرکت عمده آهن اسفنجی تولیدی را جهت تولید بیلت مورداستفاده قرار می‌دهد. بر اساس نمودار شماره2، شرکت موفق شده است در شهریورماه به میزان 127،704 تن شمش بیلت بفروشد که نسبت به مردادماه شاهد رشد 30 درصدی هستیم و این موضوع می‌توان تأثیر بسزایی در ادامه روند سود سازی شرکت در سال جاری داشته باشد. به‌طورکلی شرکت در شش ماهه نخست سال به میزان 660،307 تن‌ فروش داشته است که از این میزان 74 درصد را به سایر کشورها صادر کرده و 26 درصد را در داخل کشور فروخته است.

مبلغ فروش

با توجه به آنکه محصول اصلی شرکت شمش بیلت است، روند تغییرات مبلغ فروش شمش بیلت به‌صورت ماهانه در نمودار شماره 3 قابل‌مشاهده است. همان‌طور که در نمودار شماره 3 مشاهده می‌کنید، مبلغ فروش شمش بیلت در شهریورماه نزدیک به 12 هزار میلیارد ریال است که شاهد رشد 47 درصدی مبلغ فروش نسبت به ماه گذشـته هستیم.

نرخ فروش

در نمودار شماره 4 افزایش نرخ فروش محصول اصلی شرکت که شمش بیلت است محسوس است. نرخ شمش بیلت صادراتی در شهریورماه نسبت به فروردین‌ماه در حدود 87 درصد افزایش یافته است و به کیلویی 93،531 ریال رسیده است. همچنین تعداد 10 هزار تن از شمش بیلت مورخ 15 مهرماه سال جاری در بورس کالا کیلویی 94،279 ریال معامله شد.

نگاهی به‌صورت سودوزیان و نتیجه‌گیری

شرکت فولاد کاوه با سرمایه 15هزار میلیارد ریال موفق شده است در سال 98 به ازای هر سهم 839 ریال سود خالص محقق کند. کل مبلغ فروش شرکت در سال 98 معادل 53هزار میلیارد ریال است؛ این در حالی است که مبلغ فروش شرکت در شش‌ماهه نخست سال 99 معادل 43هزار میلیارد ریال است.  حاشیه سود ناخالص شرکت در سال 99 معادل 23 درصد و در سه‌ماهه نخست سال 99 معادل 30 درصد بوده است. شرکت در 3 ماهه نخست سال 99 به ازای هر سهم 172 ریال سود خالص محقق کرده است.

نتیجه‌گیری و پیش‌بینی سود سال 99

شرکت فولاد کاوه عمده مواد اولیه خود را از داخل تأمین می‌کند درنتیجه از این بابت ریسکی شرکت را تهدید نمی‌کند. محصول اصلی شرکت شمش بیلت است که در حدود 80 درصد آن بر اساس قیمت‌های جهانی صادر می‌شود. درنتیجه قیمت دلار و قیمت‌های جهانی به‌صورت اهرمی بر سود این شرکت تأثیر بسزایی دارد. قیمت جهانی بیلت در حال حاضر در محدوده 410دلار به ازای هر تن است که با توجه به روند رشد نرخ دلار فولاد کاوه می‌تواند شرایط مطلوبی ازنظر سود سازی داشته باشد. همچنین همان‌طور که در ابتدای گزارش گفتیم فاز دو تولید شمش بیلت شرکت در مهرماه راه‌اندازی شده که به ظرفیت تولید شرکت افزوده شده است.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مجتبی ابوالحسنی

برچسب‌های خبر