تربیت‌بدنی تک‌بعدی

این هفته را تربیت‌بدنی و ورزش همگانی خواندند و بار دیگر بهانه‌ای یافتیم تا مباحث معقول مانده‌ مبرهنی را بازگو کنیم. در این ایام فکر و یاد هر ورزش و ورزشکاری به ذهن متبادر می‌شود جز ورزش بانوان؛ قشری که همواره در تمام ابعاد اجتماع آسیب‌های فراوانی دیده است. آسیبی که ورزش تنها یکی از آن‌هاست.بااین‌حال در هر جای جهان عموما ورزش موجب شادی روح و جسم شده و ارزش جایگاه آن همواره امری شایسته و مشخص و معلوم است. اما این فرضیه اثباتی در ورزش زنان این‌گونه نبوده است.

تاریخ انتشار: 06:45 - چهارشنبه 1399/07/30
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
no image

 چراکه ورزش زنان در یک بعد با محرومیت‌های اجتماعی همراه بوده و در بعد دیگر شأنیت ورزشکاران قهرمانی است که هیچ‌گاه به‌صورت شایسته از آن تقدیر به عمل نیامده است. ابتدا در فرض مطروحه این‌گونه است که هنوز بانوان ایرانی محدودیت‌های زیادی برای ورزش‌کردن دارند. از فضای تمرینی و زمان تمرین گرفته تا نگاه‌های غلط اجتماعی و محدودیت‌های جنسیتی. این را نمی‌شود پنهان کرد که اگر یک بانوی ایرانی اگر در فضای باز، در پارک‌ها یا پیست‌های ورزشی به تمرین مشغول باشد، مصونیت و امنیت روانی او تضمین‌شده نیست. گاه با برخوردهای نامتعارف روبه‌رو است و اغلب استدلال و دلیل امر را فراهم کردن امنیت برای خود بانوان اذعان می‌کنند. بانوی ایرانی اگر قصد تمرین در باشگاه بدن‌سازی یا باشگاه ورزشی اعم از رزمی یا سایر را داشته باشد، تمام زمان او محدود به ساعت مشخصی است و آن ساعت در بهترین حالت ممکن طبق دستورالعمل هیئت‌ها تا 17 یا 13 خواهد بود و برای مصون ماندن از دیدگاه‌های اجتماعی بانوی ایرانی حق تمرین در ساعات غروب و شب را نخواهد داشت.
بانوی ایرانی سلامت خود را با کدام امنیت روانی معاوضه کند؟ سلامت جسمی را که باید با زحمت و هزینه خود فرد به دست آید با کدام امکانات ساده‌تر و سهل‌تر کرده‌ایم؟و اما بعد دیگر محدودیت بانوان ورزشکار، منع از اشتغال به برخی ورزش‌های قهرمانی است. ورزش‌هایی مثل بوکس، صخره‌نوردی، شنا و ژیمناستیک در یک‌سو با نبود در برخی شهرها و در سوی دیگر عدم مجوز برای تصدی و فعالیت در ورزش قهرمانی است. بانوی ورزشکار ایرانی حتی اگر بهترین بوکسور هم باشد، به مسابقات برون‌مرزی اعزام نمی‌شود. ورزشکارانی که حتی اگر سال‌ها تمرین و ممارست را سپری کرده باشند، به‌صورت رسمی نمی‌توانند توانمندی‌های خویش را به منصه ظهور بگذارند. امید که مسئولان لوازم و شرایط و امکانات ورزش آماتور و قهرمانی را برای بانوان هموار سازند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیدرضا آقاخانی