سامسونگ اول، اپل آخر

سهم هر برند موبایل در بازار ایران چند درصد است؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از به‌هم‌خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای موبایل به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلات ارزی کشور خبر می‌دهد و آمارها از واردات ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل طی ۱۲ ماه اخیر می‌گوید. درمقابل، در این مدت ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار موبایل در کشور مصرف شده است. در بین موبایل‌های فروخته شده، بیشترین سهم به برند سامسونگ و کمترین آن به اپل تعلق می‌گیرد. برند شیائومی هم با کسب رتبه دوم در بازار موبایل کشور جایگزین برند نوکیا شده است. موبایل‌های مونتاژ داخلی نیز کمترین سهم را در بازار ایران دارند.

پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹

درشرایطی که قیمت اسمارت‌فون‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز بسیار بالاست، اپل موفق به فروش چندصدهزار از پرچمداران2020 خود در بازار ایران شده است.  باوجود اسمارت‌فون‌های ارزان‌تر، Galaxy A10s  میان‌رده سامسونگ پرفروش‌ترین موبایل هوشمند بازار تا به امروز است.

سهم هر برند در بازار موبایل

گزارش‌های دریافتی از سامانه همتا و گفته‌های امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد سهم برندها در بازار موبایل ایران به غیر از یک جابه‌جایی، تغییرات محسوس دیگری نداشته است. همانطور که در نمودار زیر مشخص شده، نیمی از بازار موبایل کشور در اختیار برند سامسونگ است و سهم 52درصدی از بازار به این برند کره‌ای تعلق می‌گیرد. رتبه دوم موبایل‌های پرفروش تا مردادماه به برند نوکیا تعلق داشت، ولی به تازگی  شیائومی با سهم ۱۵درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است و برند نوکیا با سهم 13درصدی در جایگاه ســــوم قرار می‌گیرد. سهم برند هوآوی و اپل در بازار موبایل به ترتیب 10 و 5 درصد است. مابقی برندها مانند برندهای مونتاژ داخل چون GLX فقط 5درصد از بازار موبایل ایران را در اختیار دارند.

سامسونگ

موبایل‌های سامسونگ در بین ایرانی‌ها محبوبیت بالایی دارد که این محبوبیت بی‌ارتباط با سابقه طولانی این شرکت کره‌ای در تولید اسمــــارت‌فون‌ها نیســــــت. براساس گزارش‌هـــای دریافتی از سامانه همتا، سامسونگ مدل Galaxy A10s پرمصرف‌ترین موبایل هوشمند در بین کاربران ایرانی است. این موبایل میان رده با قیمت 4میلیون و 300هزار تومان از سری تولیدات مقرون ‌به ‌صرفه‌ سامسونگ محسوب می‌شود و از امکانات مطلوبی مانند اندازه 6.2 اینچی، دوربین اصلی 13مگاپیکسلی با یک سنسور عمق 2 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 8مگاپیکسلی، رم 2گیگابایتی و... برخوردار است. همچنین مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بیشتر افرادی که تمایل به خرید موبایل پرچمدار دارند، برند سامسونگ را به برندهای دیگر مانند هوآوی و شیائومی ترجیح می‌دهند.

شیائومی

تنوع بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه دو دلیل افزایش فروش موبایل‌های شیائومی و کسب رتبه دوم فروش در بازار کشور محسوب می‌شود. این شرکت چینی اسمارت‌فون‌هایی را با طراحی ظاهری و امکانات اسمی مشابه محصولات قیمت بالای برندهای دیگر مانند اپل و سامسونگ  تولید و روانه بازار می‌کند که این موضوع در افزایش فروش موبایل‌های شیائومی در بین ایرانی‌ها بی‌تاثیر نیست. درحال حاضر، تعداد مدل اسمارت‌فون‌های شیائومی در بازار به بیش  از 20 عدد می‌رسد و قیمت آن‌ها بین 4 تا 20 میلیون تومان متغیر است. شیائومی نه‌تنها در ایران بلکه در بازارهای جهانی آمار فروش بالایی دارد.

نوکیا

سهم 13درصدی در بازار موبایل کشور توسط نوکیا شاید عجیب به نظر برسد، زیرا تعداد اسمارت‌فون‌های فعلی این برند در بازار کمتر از تعداد انگشتان دست است، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد نوکیا هر سال تعداد زیادی موبایل معمولی تولید می‌کند؛ درواقع این موبایل‌ها از خانواده 1200 هستند؛ با این تفاوت که هوشمند بوده و از نمایشگر رنگی بهره می‌برند. همچنین نوکیا در بین برندهای نام‌برده تنها تولیدکننده موبایل‌های قدیمی و دکمه‌دار است و شاید بتوان دلیل فروش بالای این برند در بازار موبایل را عرضه چنین محصولاتی دانست. درمجموع نوکیا با وجود کسب ۱۳درصد از سهم بازار،  تنها 2درصد ارزش مصرف کشور را به خود اختصاص داده است. درحال حاضر، موبایل‌های هوشمند نوکیا بیش از 4میلیون تومان قیمت دارند و موبایل‌های غیر لمسی آن 400هزار تا 2میلیون و 600هزار تومان قیمت خورده‌اند.

هوآوی

سامسونگ تا سه و چهار سال قبل سهمی بیش از 52 درصد در بازار موبایل ایران داشت و یکی از دلایل کاهش سهم فروش این برند را می‌توان عرضه موبایل‌های چینی مانند هوآوی دانست؛ برای نمونه موبایل‌های میان‌رده هوآوی مانند خانواده nova به‌راحتی با میان‌رده‌های سامسونگ رقابت می‌کنند و در موارد زیادی برتری‌هایی دارند.اکنون قیمت اسمارت‌فون‌های هوآوی بین 3میلیون و 500هزار تا 30میلیون تومان متغیر است.

اپل

سهم فروش محصولات اپل در بازار 5درصد محاسبه شده است، ولی به لحاظ ارزش مالی، اپل با سهم ۱۹درصدی پس از سامسونگ قرار می‌‌گیرد. همچنین آیفون ۱۱ با قیمت 31 تا 46میلیون تومان با تعداد ۱۴۸ هزار دستگاه، پرمصرف‌ترین اسمارت‌فون در بین محصولات این برند آمریکایی طی 12 ماه اخیر در بازار بوده است. آیفون SE2020  نیز به عنوان ارزان‌ترین محصول اپل 17 تا 19 میلیون تومان قیمت دارد.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.