زحمت کشیدند، کلنگ زدند!

ایران از سوی کنفدراسیون بیس‌‌بال آسیا به عنوان کاندیدای اصلی میزبانی بازی‌های زون غرب آسیا معرفی شده و قرار است مسئولان اجرایی کنفدراسیون بیس‌بال در آذر ماه امسال طی سفری به ایران، در بازدید از ورزشگاه انقلاب کرج که صاحب بهترین و مدرن ترین ورزشگاه اختصاصی بیس‌بال غرب آسیاست، امکانات میزبانی مسابقات، گزارش نهایی خود را برای تأیید میزبانی ایران اعلام کنند.

تاریخ انتشار: 08:21 - چهارشنبه 1399/08/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

زمین بیس‌بال کرج در حالی برای میزبانی یک رویداد بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته که سال 94 و طی سفر رئیس فدراسیون جهانی بیس‌بال به ایران، توافقاتی برای ایجاد دو زمین اختصاصی بیس‌بال در اصفهان و کرج انجام شد و اینک زمین کرج به عنوان استانداردترین زمین این رشته مورد توجه است. سال 93 و پس از تغییراتی که در کمیته بیس‌بال فدراسیون انجمن‌های ورزشی انجام شد و علیرضا ادیب مسئولیت این کمیته را برعهده گرفت، از سوی اداره ورزش و جوانان استان اصفهان، زمینی با مساحت بالغ بر 22 هزار و 900 مترمربع در محل پروژه به سرانجام نرسیده، دهکده المپیک برای ایجاد مجموعه اختصاصی بیس‌بال و سافت‌بال در نظر گرفته شد. با توجه به اینکه کمیته بیس‌بال و فدراسیون انجمن‌های ورزشی و اداره ورزش و جوانان استان اصفهان بودجه‌ای برای احداث این پروژه در اختیار نداشتند، مکاتباتی با فدراسیون جهانی بیس‌بال انجام شد تا در چارچوب پروژه توسعه این رشته در کشورهای توسعه نیافته، بودجه ای برای احداث زمین بیس‌بال که به دلیل موقعیت جغرافیایی واقع شده به نام نقش‌جهان خوانده می‌شد، در نظر گرفته شود. در آن مقطع با توجه به بحث و گمانه‌زنی‌های انجام‌شده برای ورود رشته‌های بیس‌بال و سافت‌بال به المپیک، فدراسیون جهانی برای جلبنظر مثبت IOC  در راستای گسترش این رشته‌ها در سطح پنج قاره به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کرد که برنامه سفر او به ایران و حضور یک‌روزه اش در اصفهان نیز در سال94 برنامه‌ریزی شد. در جریان سفر ریکاردو فراچری به اصفهان، کلنگ احداث زمین اختصاصی بیس‌بال نقش‌جهان به زمین خورد و فراچری در نشستی خبری با خبرنگاران اصفهانی تأکید کرد فدراسیون جهانی بیس‌بال خود را ملزم به همکاری در مسیر ایجاد زمین اختصاصی بیس‌بال نقش‌جهان می‌داند.
رئیس فدراسیون جهانی در اصفهان دیدارهایی با مقامات استانی و شهری داشت و در این جلسات قول‌های مساعدی برای احداث این مجموعه ورزشی داده شد. بر اساس توافقات انجام شده، چندی بعد ساندرو مورونی، نماینده فدراسیون جهانی بیس‌بال و سافت‌بال به اصفهان سفر کرد تا بررسی‌های کارشناسی‌شده‌ای را از موقعیت جغرافیایی و شرایط محیطی زمین و جزئیات فنی زمین تعیین شده صورت دهد. در این سفر، مورونی از زمین بیس‌بال نقش‌جهان بازدید داشت و سپس در جلسه‌ای که با حضور مسئولان کمیته بیس‌بال و معاون اداره ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار شد، اعلام کرد نمونه‌برداری جهت آزمایش خاک در اعماق مختلف این زمین انجام شده و پس از ارائه نتایج اولیه آزمایشگاه طی روزهای آینده و تهیه و تکمیل چک‌لیست‌های مرتبط، برآورد هزینه ساخت آن اعلام می‌شود. نماینده فدراسیون جهانی بیس‌بال در جریان سفر به اصفهان اعلام کرد زمان کاشت و رشد چمن طبیعی این زمین یک تا سه ماه است؛ اما احداث سکوهای اطراف آن به زمان بیشتری نیاز دارد و خواستار افزایش 400 متر مربع زمین برای ایجاد ظرفیت چهارهزار نفری تماشاگر شد. مسئولان وقت کمیته بیس‌بال، نماینده فدراسیون جهانی را به بازدید از زمینی که در بهارستان برای ایجاد زمین بیس‌بال دیگری در نظر گرفته بودند، بردند که مورونی مساحت این زمین را مناسب برای بزرگ‌سالان ندانست و عنوان کرد که برای انجام تمرینات رده سنی نوجوانان و ایجاد آکادمی‌مناسب است. پس از این سفر مقرر شد گزارش بازدید ناظر فدراسیون جهانی بیس‌بال در اختیار مسئولان فدراسیون جهانی قرار بگیرد و پس از طراحی نقشه اولیه زمین، عملیات اجرایی ساخت زمین نقش‌جهان از ابتدای سال 95 به طور رسمی‌آغاز شود اما با گذشت بیش از چهار سال از سفر فراچری به اصفهان و کلنگی که به زمین خورد، خبری از شروع عملیات احداث این پروژه نیست. یکی دو سال پس از سفر رئیس فدراسیون جــهانی بیـــس‌بــال به کشورمان، با پیگیری‌های اصفهان‌زیبا معلوم شد فدراسیون جهانی در ایران برای یک مجموعه بیس‌بال تعهد داده و به دلیل آنچه بر ما مشخص نیست، زمین کرج به اصفهان ارجحیت پیدا کرده و تکمیل شده است. چندی قبل نیز در نشست خبری مدیر کل ورزش و جوانان استان، بحث پروژه‌های ورزشی واقع شده در دهکده المپیک مطرح شد و سید محمدطباطبایی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت فولاد مبارکه، مدعی شد در آینده اتفاقات مثبتی درباره این پروژه بزرگ رقم خواهد خورد، اما در بین پروژه‌هایی که به آن اشاره شد، نامی‌از زمین بیس‌بال نقش جهان نبود تا پرونده این پروژه با چند کلنگ و تعدادی عکس یادگاری و خروارها قول و قرار مختومه شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور