روز اصفهان؛ مجالی برای تکریم شهروندان

کریم و بزرگداشت شخصیت‌های بزرگی که شهروندان مناطق مختلف اصفهان هستند از جمله اموری است که مراکز مختلف شهرداری به مناسبت روز نکوداشت اصفهان مورد توجه قرار داده‌اند. رونمایی از فیلم «سرود جمشید» در ارتباط با زندگی و کار استاد جمشید مظاهری از نمونه‌های آن است. اهمیت قائل‌شدن برای دیگر شهروندان اصفهان به خصوص کودکان اصفهانی و مشارکت آن‌ها در ایده‌های مختلف شهری رویکرد دیگری است که برخی برنامه‌های روز نکوداشت اصفهان آن را مدنظر داشتند. از جمله این برنامه‌ها، برنامه «شهری که دوستش دارم» است که خانه کودک اصفهان آن را تدارک دیده است.

تاریخ انتشار: 08:35 - پنجشنبه 1399/08/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

سرود جمشید؛ فیلمی برای بزرگداشت استاد جمشید مظاهری

محمدرضا رهبری رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه‌4 درباره پروژه ساخت فیلم مستندی درباره استاد جمشید مظاهری می‌گوید: «جناب مرحوم استاد جمشید مظاهری (هوشیار) چهره‌ای ملی محسوب می‌شدند و برای بحث اصفهان و اصفهان‌شناسی هم چهره‌ای شاخص بودند و نظراتشان در این حوزه معیار به حساب می‌آمد. از این بابت صاحب جایگاه ویژه‌ای بودند و فکر می‌کنم عظمت کارهایی که انجام دادند و اهمیت دیدگاه‌های علمی ایشان بعد از این بیشتر از این هم خودش را نشان می‌دهد و برای محققان و پژوهشگران مکشوف می‌شود و شهرداری هم به عنوان بهره‌بردار از دانش و آثار علمی و پژوهشی ایشان بر خود می‌دید که از ایشان تقدیر کند. از طرف دیگر اگرچه ایشان چهره‌ای ملی به حساب می‌آمدند با این حال توفیقی که منطقه4 شهرداری اصفهان داشت این بود که ایشان شهروند این منطقه بودند و یکی از وظایفی که معمولا مناطق شهرداری برعهده دارند این است که از چهره‌های شاخص و برجسته علمی و هنری ساکن در منطقه خودشان تقدیر و تشکر کنند.» او محوریت این مستند را مقام استادی و معلمی مرحوم مظاهری و وجه کاریزماتیک ایشان می‌داند و می‌افزاید: «با توجه به جایگاهی که داشتند و حسن بزرگ ایشان که کلاس‌ها و مکتب آموزشی وسیع و غنی ایشان بود با یکی از دوستان فیلم‌ساز آقای سعیدمحسن صفوی‌فر که از استاد مظاهری شناخت داشتند و روی کارهای ایشان تسلط داشتند برای ساخت این فیلم صحبت شد تا ایشان مسئولیت ساخت مستند را برعهده بگیرند و در همین راستا مستندی تولید شد که در آن ویژگی مهم استاد مظاهری یعنی جایگاه استادی و معلمی ایشان که شاگردان بسیاری را در اصفهان تربیت کردند و آن‌ها را به مقام استادی رساند محوریت پیدا کرد. در واقع وجه کاریزماتیک استاد مظاهری در امر استادی و معلمی در مرکز توجه قرار گرفت.» رهبری در پایان از پیگیری برای پخش گسترده این فیلم مستند خبر می‌دهد: «امیدواریم بتوانیم فیلم را از طریق کانال‌های رسمی مانند گروه سینمایی هنر و تجربه یا صدا و سیما به صورت گسترده‌تر و ملی پخش کنیم.»

برنامه شهری که دوستش دارم؛ آموزش حفظ محیط زیست برای کودکان

زهرا کاظمی مدیر خانه کودک اصفهان درباره ویژه‌برنامه «شهری که دوستش دارم» که این مرکز برای روز نکوداشت اصفهان طراحی و اجرا کرده است می‌گوید: « شهری که دوستش دارم، برنامه‌ای در خصوص مراقبت از محیط زیست و مخصوص کودکان 8 تا 12 سال است. در این برنامه پک‌هایی شامل دو جلد کتاب و در بعضی مناطق دورتر و محروم تا سه جلد کتاب گذاشته شده است. یکی از کتاب‌ها با محوریت مدیریت پسماند با همکاری و مشارکت سازمان مدیریت پسماند تهیه شده است و یک کتاب هم در ارتباط با آموزش نگهداری گل‌های مربوط به خشک‌سالی با مشارکت اداره فرهنگ شهروندی تهیه شده است. یک سری دفترچه‌هایی را هم برای بچه‌ها آماده کردیم و از آن‌ها خواستیم اقداماتی را که طی سه روز در راستای حفظ محیط‌زیست برای خانه، محله و شهرشان خودشان انجام داده‌اند را بنویسند و عکس این کار را در واتساپ برای ما بفرستند یا حتی کسانی که علاقه دارند، دفترچه‌ها را به مراکز مشارکت‌کننده بازگشت دهند.» او می‌افزاید: «بخش دیگری هم در ارتباط با این دفترچه وجود دارد که از بچه‌ها خواسته شده شهر سبزی را که آرزو دارند و در رؤیا و خیالشان هست را به تصویر بکشند. قطعا آن تصویری که بچه‌ها از زیبایی شهر زندگی و محیط‌زیست و محیط‌های بازی در ذهن دارند با چیزی که در شهرسازی کنونی شکل گرفته است متفاوت است و ما در این طرح به دنبال شهر رؤیایی بچه‌ها هستیم و از آن‌ها خواستیم از شهر رؤیایی‌شان برای ما بنویسند و ما به بهترین آن‌ها جوایزی اهدا خواهیم کرد.» کاظمی بخش دیگر این برنامه که معرفی کتاب هست را این‌گونه توضیح می‌دهد: «بخش دیگر معرفی کتاب‌هایی است که بچه‌ها در زمینه حفظ محیط زیست و پسماند مطالعه کردند و از آن‌ها خواسته‌ایم اسم این کتاب‌ها را به ما اعلام کنند. هدف ما حساس‌کردن ذهن بچه‌ها به مسئله محیط زیست و همچنین تشویق بچه‌ها به خواندن کتاب‌هایی است که در این زمینه چاپ شده است وامیدواریم قدم‌های کوچکی برداریم برای اینکه به بچه‌ها یادآوری کنیم شهری که دوست می‌دارند را باید خودشان بسازند و همچنین مسئولیت‌پذیری در قبال حفظ محیط زیست و فضای شهر زندگی خود را بیاموزند.» گفتنی است بچه‌ها تا هفته اول آذرماه می‌توانند دفترچه‌هایشان را برای شماره واتساپ خانه کودک ارسال کنند و ما به بهترین‌ها جوایزی را اهدا خواهیم کرد.

تالار هنر؛ میزبان «نقشینه» و «پژواک»

دفتر تخصصی تئاتر (تالار هنر) به مناسبــت روز نـــکوداشــت اصــفهان دو برنامه نمایشی مختص فضای مجازی برگزار می‌کند. «نقشینه» یکی از این برنامه‌هاست. گروه تئاتر جلفا به سرپرستی اسماعیل موحدی به عنوان مجری این طرح آیتم‌های نمایشی در قالب‌های مختلف را برای پخش از رسانه‌های اجتماعی طراحی و اجرا می‌کند و این آیتم‌ها از طریق پیچ اینستاگرام تالار هنر و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و همچنین فرهنگ‌سرای مجازی اصفهان به نمایش در می‌آید وقرار است قسمت‌های تازه‌ای از این برنامه به مناسبت روز نکوداشت اصفهان پخش شود. دیگر برنامه تالار هنر پخش اجراهایی است که در فستیوال تک‌گویی نمایشی «پژواک» برگزیده شده‌اند. بعد از اعلام فراخوان فستیوال تک‌گویی «پژواک» آثار رسیده به دبیرخانه مورد داوری قرار گرفت و کارهای برگزیده به صورت حرفه‌ای ضبط شده و در صفحه اینستاگرام تالار هنر به نمایش درآمده است.»رادیو کرم آخرین تک‌گویی که این مرکز منتشر کرده است و محمد رادمهر در متنی از مصطفی جعفری خوزانی به اجرای تک‌گویی می‌پردازد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    احسان امینی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط