شاید این آخرین فرصت باشد

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در نشستی مجازی با بیان اینکه در دو روز اخیر، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا با کاهش ملایمی همراه بوده است، بیان کرد: آن‌چنان که آمار بیماران بستری در روز گذشته به دوهزار نفر کاهش یافته است، به نظر می‌رسد این موضوع نتیجه محدودیت‌های اعمال‌شده در دو هفته اخیر و توجه ویژه عموم مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. طاهره چنگیز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار بالای فوتی‌های ناشی از کووید 19 در استان اصفهان، بیان کرد: بیمارانی که با وضعیت وخیم در بیمارستان بستری می‌شدند، در جدال با ویروس کرونا شکست خورده و فوت شدند.

تاریخ انتشار: 08:56 - دوشنبه 1399/09/3
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

او با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و 983 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان‌ها بستری هستند، افزود: متأسفانه آمار بیماران بدحال در حال افزایش است؛ به‌گونه‌ای که اکنون 120 بیمار در آی سی یو بیمارستان الزهرا بستری و 50 بیمار نیز منتظر خالی‌شدن تخت‌های مراقبت‌های ویژه هستند. این بیماران، درحال حاضر خدمات بخش آی سی یو را در خارج از این بخش دریافت می‌کنند. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در پاسخ به پرسش اصفهان زیبا در رابطه با هزینه‌های بیماران کرونایی گفت: خدماتی که تحت پوشش بیمه است به‌صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شود. بیمارانی که از لحاظ مالی دچار مشکل هستند، برای تأمین هزینه‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند، می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. چنگیز در پاسخ به پرسش دیگر اصفهان زیبا مبنی بر اینکه آیا اکنون مجبور به استفاده از تخت‌های «اکسترا» در بیمارستان الزهرا شده‌اید، تصریح کرد: خیر، این بیمارستان دارای ظرفیت 600 نفر است که اکنون تعداد 500 بیمار در آن بستری هستند.
او در ادامه سخنانش در پاسخ به این پرسش که آیا نیازی به اضافه ‌کردن بیمارستان جدید برای پذیرش بیماران کرونایی احساس می‌شود، بیان کرد: معاونت درمان دانشگاه در سه بازه شش‌ماهه برای فعالیت بـیمـارسـتـان‌هـا بـرنـامـه‌ریـزی کرده است که اکنون در بازه دوم که از شهریور ماه شروع شده و تا بهمن‌ماه نیز ادامه دارد، قرار داریم. با فرض اینکه تعداد بیماران به دو هزار و 500 بیمار بستری هم‌زمان نرسد، همین برنامه ادامه پیدا می‌کند؛ ولی اگر آمار بیماران بستری افزایش یابد، طبیعتا باید بیمارستان دیگری برای پذیرش بیماران کرونایی در نظر گرفته شود.رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه انتظار می‌رود صاحبان مشاغل طرح جدید اعمال محدودیت‌ها را به‌درستی و دقیق انجام دهند، افزود: شاید این آخرین فرصت برای ضربه‌رساندن به اپیدمی کرونا باشد تا بتوانیم تغییر چشمگیری را در منحنی‌ها مشاهده کنیم. او با اشاره به لزوم کاهش فعالیت مشاغل، افزود: این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر این، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی نیز باید کاهش یابند یا حذف شوند؛ چراکه در غیر این صورت، نتـیــجـه مـطلـوبـی را شاهد نخواهیم بود. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به برخی مشاغلی که درحال حاضر به‌صورت زیرزمینی فعال هستند (چایخانه‌ها و سفره‌خانه‌ها)، تصریح کرد: افراد باید به این مشاغل که می‌خواهند محدودیت‌ها را به صورت طمع‌کارانه دور بزنند، حساس باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی حتما آن را به سامانه 3113 یا نیروی انتظامی گزارش دهند و خودشان مراقب محله‌هایشان باشند. چنگیز در ادامه سخنانش با اشاره به وضعیت شهرستان‌های استان اصفهان، بیان کرد: درحال حاضر، تمامی شهرستان‌ها در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و شرایط خوبی ندارند. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا داروهای طب سنتی برای بهبود بیماران کرونایی در اصفهان توزیع شده است، تصریح کرد: چهار داروی گیاهی که مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند در داروخانه‌ها توزیع شده و برای بهبود شرایط بیماران در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در ادامه این نشست، کمال حیدری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان نیز با اشاره به طرح «حافظان سلامت» خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح، یک‌هزار و 20 پایگاه دایر و این طرح به‌صورت هم‌زمان در تمامی استان اجرا خواهد
شد. این طرح تا پایان سال اجرا می‌شود و در خلال آن، بیماران شناسایی و غربالگری و در صورت نیاز به مراکز درمانی هدایت می‌شوند. او در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، یک‌هزار و 200 مادر باردار به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌اند، افزود: همچنین 10 نفر از مادران باردار نیز به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. علاوه‌براین، 15 کودک در بیمارستان امام‌حسین(ع) بستری هستند که پنج نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط