دغدغه آپنه خواب

بی‌توجهی به خواب ناسالم عوارض قلبی به دنبال دارد

آپنه خواب، اختلالی مزمن است که هنگام خواب باعث مکث در تنفس می‌شود.اگر آپنه خواب دارید، تنفس شما صدها بار در طول شب متوقف و رسیدن به وضعیت خواب عمیق دشوار می‌شود؛ حتی ممکن است چندبار بیدار شوید. نتیجه این اختلال چیست؟ شما خواب کافی نخواهید داشت یا حداقل از خواب خوبی برخوردار نخواهید شد.آپنه خواب یک بیماری جدی است و در طول زمان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش می‌دهد.اما خبر خوب این  است که درمان‌هایی برای آن وجود  دارد. در  این باره دکتر زهرا یوسفیان، متخصص اعصاب و روان، توضیحات کاملی درباره این عارضه بیان می‌کند.
آپنه چند نوع است که در بین آن‌ها آپنه انسدادی خواب، شایع‌ترین نوع است و هنگامی رخ می‌دهد که عضلات گلو در هنگام خواب مسدود می‌شوند.

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹

نوع دیگری از آپنه خواب، آپنه خواب مرکزی است. این عارضه هنگامی اتفاق می‌افتد که ارتباط بین مغز و عضلات قطع می‌شود؛ در نتیجه، مغز شما سیگنال‌های صحیح را به عضلاتی که تنفس را کنترل می‌کنند، ارسال نمی‌کند. گاهی اوقات آپنه انسدادی و مرکزی در لحظه رخ می‌دهد. این عارضه به سندرم آپنه خواب پیچیده معروف است.

عوامل خطر

در حالی که آپنه مرکزی خواب ممکن است به علت بیماری‌ها (مانند اختلال‌های قلب) و داروهای خاص (مانند مواد مخدر) اتفاق بیفتد، آپنه انسدادی خواب بیشتر بر افرادی که اضافه وزن دارند، تأثیر می‌گذارد. درواقع، بررسی‌ها نشان داده است که نیمی از افراد مبتلا به آپنه خواب دارای اضافه وزن هستند.
بعضی کارشناسان معتقدند افرادی که اضافه وزن دارند، بافت اضافی در ناحیه دهان و گلو دارند که راه تنفسی را مسدود می‌کند. اگر چه تمام افراد مبتلا به آپنه خواب اضافه وزن ندارند، اما از دست‌ دادن وزن اضافی علائم را کاهش می‌دهد. عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به آپنه انسداد خواب را افزایش دهند، عبارت‌اند از: داشتن لوزه‌های بزرگ یا راه تنفسی باریک، داشتن یک عضو خانواده با آپنه خواب، سیگار کشیدن، مصرف الکل و گرفتگی بینی. در این بین، خروپف شدید ممکن است نشانه بارزی از آپنه خواب باشد؛ اما این نشانه، تنها نشانه آپنه خواب نیست؛ احساس خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز علائم رایج دیگر است.
بیشتر مردم خواب آلودگی خود را با آپنه خواب مرتبط نمی‌دانند؛ زیرا نمی‌دانند در طول شب بیدار بوده‌اند. خروپف یک نشانه خوب است؛ نه‌تنها صدای بلند آن، بلکه خروپف همراه با صدای خفه نیز مهم است. این خروپف تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بافت در پشت گلو ارتعاش دارد؛ البته تمام افرادی که خروپف می‌کنند، آپنه خواب ندارند.
سردرد صبحگاهی، خشک‌شدن دهان، نوسان‌های خلقی و سخت تمرکزکردن نیز نشانه‌های آپنه خواب است. گفتنی است،  آپنه خواب در مردان بیش از زنان است؛ به‌خصوص مردان میان‌سال بیشتر از خانم‌ها تحت تأثیر آپنه خواب قرار می‌گیرند؛ اما آپنه خواب در خانم‌ها نیز دیده می‌شود؛ در ضمن خطر این بیماری با رسیدن به یائسگی بیشتر می‌شود.

عوارض

بی توجهی به آپنه خواب منجر به عوارض خطرناکی مانند فشارخون بالا، دیابت، ضربان قلب نامنظم، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و غیره می‌شود. آپنه خواب به‌طور غیرمستقیم باعث افزایش وزن نیز می‌شود؛ زیرا بسیاری از مردم برای اینکه بتوانند بیدار بمانند، خوراکی‌های فراوان می‌خورند. افزایش وزن نیز باعث حمله قلبی می‌شود؛ همچنین احتمال ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک نیز افزایش پیدا می‌کند. در ضمن آپنه خواب خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد و ممکن است بر روابط شما در خانه (اگر همسرتان به خاطر خروپف شما نتواند بخوابد) و محل کار (اگر به‌طور مداوم احساس خستگی و ناتوانی کنید) تأثیر بگذارد.

راه‌های درمان آپنه خواب

آپنه خواب یک بیماری جدی است؛ اما خبر خوب این است که راه‌های درمانی نیز برای آن وجود دارد. تغییرات شیوه زندگی هوشمند ممکن است کمک کند. استفاده از ماسک CPAP (فشار مثبت جریان هوای پیوسته) در شب، درمان اصلی برای افرادی است که دارای آپنه متوسط و شدید خواب هستند.
این دستگاه کمک می‌کند مجراهای بالای هوا باز شود تا بتوانید در هنگام خواب راحت نفس بکشید؛ اما بسیاری از مردم دوست ندارند از یک ماسک CPAP استفاده کنند. البته عوارض جانبی مانند احتقان و خشکی دهان برای کاربران CPAP خسته‌کننده است.
اگر CPAP برای شما مناسب نباشد، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ مانند دستگاه داخلی دهانی که زبان را نگه می‌دارد یا فک را به‌سمت جلو می‌راند تا راه تنفسی بسته نشود. برای افرادی که با این درمان‌ها تسکین پیدا نمی‌کنند، جراحی برای بازکردن مجرای تنفسی (مانند جابه‌جایی مجدد یا حذف لوزه‌ها و بافت‌ها از پشت دهان) ممکن است گزینه مناسبی باشد. در ضمن افراد مبتلا به آپنه خواب باید از خوابیدن روی پشتشان (برای جلوگیری از خروج تنفس) جلوگیری کنند، نوشیدنی‌های ملایم بخورند، سیگار را ترک کنند و از مصرف قرص‌های خواب‌آور و الکل بپرهیزند (هر دو تنفس شما را کند می‌کند). نکته دیگر اینکه اتاق خواب را فقط برای خواب استفاده کنید. مطمئن شوید که درجه حرارت مناسب است؛ همچنین تمام چراغ‌ها را خاموش کنید. خاموش کردن تلویزیون نیز می‌تواند کمک کند.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.