آداب جنگ با آلودگی هوا

آلاینده‌ها قلب و ریه را نشانه گرفته‌اند

در گذشته عنوان می‌کردیم هر چند روز یک‌بار با آلودگی هوا مواجهیم؛ حالا قضیه برعکس شده است و می‌گوییم هر چند روز یک‌بار هوای پاک یا نسبتا پاک داریم.با این اوصاف باید فکر چاره بود؛ چرا که عوارض آلاینده‌ها بسیار زیاد است و صدمات زیادی به انسان وارد می‌کند.دکتر رؤیا صادقی، کارشناس محیط زیست، ضمن اشاره به این عوارض، راهکارهای مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا ارائه می‌دهد که خواندن و عمل به آن را توصیه می‌کنیم.

یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹

امروزه آلودگی هوا در بیشتر نقاط، به‌خصوص مناطق صنعتی، بیشتر شده است که می‌تواند به سلامت انسان و محیط آسیب برساند.باید بدانید این آلودگی‌ها مسبب بروز بسیاری از بیماری‌‌ها، به‌خصوص سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های ریوی است.ناگفته نماند که هر چند آلودگی هوا در شهرهای صنعتی، که کارخانه‌ها و ماشین آلات بیشتری دارند، بیشتر رخ می‌دهد، اما امروزه روستاها نیز از آلودگی‌ها در امان نیستند؛ چراکه گرد و غبار ناشی از تراکتورها، کامیون‌ها و اتومبیل و دود ناشی از آتش‌سوزی محصولات زراعی و سوختن چوب همه می‌توانند هوای پاک را آلوده کنند؛ البته نه در حد مناطق شهری.به هر حال گزارش‌های منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 نشان می‌دهد که تنفس در فضای باز آلوده می‌تواند خطرات جدی برای سلامت انسان داشته باشد.در کل آلودگی هوا آسم را تشدید کرده، سرفه‌ها را افزایش داده و عملکرد ریه‌ها را کاهش می‌دهد. افزایش خطر برونشیت، سردرد، نامنظم شدن ضربان قلب، سکته قلبی و مرگ زودرس افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی نیز از جمله آسیب‌های جدی مرتبط با آلودگی هواست.متأسفانه تمام افراد هم تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند؛ به‌خصوص مبتلایان به آسم، بیماران قلبی و تنفسی و دیابتی‌ها، کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که فعالیت زیادی در فضای باز دارند؛اما در روزهایی که شاخص‌های آلودگی هوا بالا می‌رود، توجه به برخی نکات بسیار اهمیت دارد و به شما کمک می‌کند تا آسیب‌های ممکن را به حداقل برسانید. به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

در صورت امکان ساعات رفت و آمدتان را تغییر دهید

آلودگی هوا در ساعات گرم روز اوج می‌گیرد؛ به همین خاطر ترجیحا در روزهای آلوده فعالیت‌های بیرون از خانه را به ساعات ابتدایی صبح یا اواخر شب اختصاص دهید و در کل سعی کنید کمتر از خانه بیرون بروید؛ به‌خصوص افراد حساس این مورد را جدی بگیرند.

در محیط‌های شلوغ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نکنید

از پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شلوغ در زمان آلودگی هوا بپرهیزید؛ چرا که در چنین محوطه‌هایی آلودگی هوا بیشتر است و آلاینده‌ها به راحتی وارد ریه و چشمان شما می‌شوند و به این اعضای مهم و حیاتی بدنتان آسیب می‌زنند. از طرفی هم باعث کاهش انرژی و زودتر خسته شدن شما می‌شوند.

از ورزش‌کردن در محوطه‌های باز بپرهیزید

در زمان آلودگی هوا، در خانه یا باشگاه ورزش کنید.

ماسک‌های فیلتردار بزنید

در صورت امکان زمان خروج از خانه، از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید تا از ورود گازهای آلوده به سیستم تنفسی خود پیشگیری کنید. استفاده از این ماسک‌ها از راه‌های مقابله با آلودگی هوا در این روزها است.

کمتر با وسیله شخصی بیرون بروید

استفاده کمتر از وسایل نقلیه تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود برای کاهش هرچه بیشتر آلودگی هوا تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنید و برای عبور و مرور از حمل و نقل عمومی کمک بگیرید. در حال حاضر به‌خاطر شرایط کرونایی، از وسایل حمل و نقل عمومی شلوغ استفاده نکنید.

از سوزاندن چوب و زباله خودداری کنید

سوزاندن چوب و زباله‌ها نیز تأثیر بسیار زیادی بر آلودگی هوا دارد. به همین خاطر لازم است از سوزاندن این مواد خودداری کنید.

غذاهای مناسب بخورید

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان‌ نظیر میوه و سبزی‌هارا بیشتر مصرف کنید. خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی و فست‌فودها را محدود یا حذف کنید.

سایر راهکارها

برای کاهش آلودگی در فضای خانه از راهکارهای زیر استفاده کنید:فیلترهای مربوط به دستگاه‌های تهویه هوا را تمیز نگه‌ دارید و از تمیزی آن اطمینان حاصل کنید.در روزهایی که هوا پاک است پنجره‌های خانه را باز بگذارید تا هوای ثابت و مانده در محیط خانه به گردش درآید.در محیط بسته خانه سیگار نکشید.
اسفند و کندر دود کنید و بدانید که این گیاهان در تصفیه هوای خانه بسیار مؤثرند.از گل و گیاهان تصفیه‌کننده هوا در محیط خانه و محل کار استفاده کنید.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.