در جست‌وجوی یک‌وجب روغن

«چو بیشه تهی ماند از نره شیر»؛ نره شیر در این مصراع حماسی به غیبت پهلوانان از میدان نبرد اشاره دارد؛ ولی در بازار این روزها وصف موادغذایی پرمصرفی است که تـوزیـع قـطـره‌چکـانـی آن‌ها دردسرساز شده تا به قول فردوسی: «چو بیشه تهی ماند از نره شیر، شغالان درآیند آن‌جا دلیر.» با کاهش فعالیت شرکت‌های پخش در زمینه توزیع موادغذایی مانند روغن، حالا دلال‌ها یا محتکران دلیر (!) وارد گود شده‌اند و این مواد را به اندازه نیاز مردم ولی با قیمتی بیشتر عرضه می‌کنند. نه شرکت‌های پخش و نه تولیدکنندگان روغن ندارند؛ ولی دلال‌های بازار مواد غذایی چرا!

تاریخ انتشار: 08:37 - سه شنبه 1399/10/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

رئیس پـلـیـس امـنـیـت اقـتـصـادی در گفت‌وگویی با جام‌جم از رشد 200درصدی پرونده‌های احتکار گفت. طی سال‌های گذشته احتکار کالاهایی مانند خودرو، سیمان، آهن‌آلات و امثال آن برای بازار دردسرساز شده بود و نیمه دوم امسال با آرام شدن نوسان‌های هیجانی در بازارهای مختلف، احتکار مواد غذایی مانند روغن آغاز شده‌است.

توقف خط تولید تکذیب دولت

عرضه روغن مایع از ابتدای امسال به مشکل بــرخـورد. اردیبـهـشت، تولیدکنندگان روغن و شرکت‌های سیمان هم‌زمان درخواست افزایش قیمت دادند و با درخواست هر دو گروه موافقت شد؛ ولی میزان افزایش قیمت باب میل آن‌ها نبود. تولیدکنندگان بنام روغن با ارسال نامه‌هایی به دولت خواستار افزایش مجدد قیمت‌ها شدند؛ البته در آن زمان هیاهوی مرغداران اجازه دیده‌شدن به درخواست تولیدکنندگان روغن را نداد. مرغداران نیز در اردیبهشت بارها هشدار دادند اگر آذوقه دام تأمین نشود، قیمت مرغ و تخم‌مرغ افزایشی خواهد شد و در واکنش به این نامه‌ها نه تنها آذوقه دام بلکه روغن خام نیز وارد نشد تا اینکه در یک صبح پاییزی یکی از تولیدکنندگان روغن‌مایع از توقف خط تولید خود خبر داد.
این شرکت سهامی عام با قراردادن نامه‌ای در سامانه کدال سازمان بورس همه را شوکه‌کرد؛ نامه‌ای که نشان می‌داد تولید روغن مایع به دلیل تأمین‌نشدن روغن خام متوقف شده است. مسئولان شرکت اعلام کردند کارگران را به خانه فرستاده‌اند. یک روز بعد دولتمردان از شروع به کار مجدد خطوط تولید روغن خبر دادند. آن‌ها مدعی شدند روغن خام مورد نیاز برای تولید روغن خوراکی به کشور وارد شده است و با سرعت توزیع خواهد شد. هنوز ظهر نشده بود که وزیر صمت هم از پهلوگرفتن کشتی روغن خام در بندرعباس خبر داد. گمرک نیز تسریع در فرایند ترخیص روغن از گمرک را نوید داد و اخبار آن‌قدر امیدوارکننده بود که همه منتظر توزیع روغن مایع در بازار بودند. فروشگاه‌ها موجودی خود را خیلی زود در میان متقاضیان با روش‌های مختلف توزیع کردند و کمبود روغن، نه به‌خاطر توزیع آن بلکه به خاطر نوسان‌های سنگین قیمت مرغ در بازار به فراموشی سپرده شد. هنوز مشکل روغن حل نشده‌بود که گوشت سفید در بازار اصفهان کمیاب شد. مرغداران به دلیل کمبود آذوقه در کشور جوجه‌ریزی را کاهش دادند. گویا به آن‌ها هم وعده داده شده‌بود آذوقه در کشتی‌ها پهلو گرفته است. وزارت صمت تقصیر را به گردن وزارت جهادکشاورزی انداخت و مسئولان باردیگر برای حل مشکل مرغ جلسه برگزار کردند؛ ولی هنوز این جلسات تمام نشده بود که خبر افزایش قیمت تخم‌مرغ منتشر شد. هیئت‌دولت برای کنترل قیمت تخم‌مرغ نیز جلسه تشکیل داد تا در روزهایی که مجلس تلاش می‌کرد طرح قیمت‌گذاری دستوری فولاد اجرا نشود، دولت قیمت‌گذاری دستوری تخم‌مرغ را تصویب کند.

توزیع روغن همچنان قطره‌چکانی است

شاید همه درگیر مرغ و تخم‌مرغ بودند که فراموش کردند کشتی‌های حامل روغن خام را پیاده کنند؛ زیرا با وجود گذشت چند ماه، هنوز توزیع روغن در بازار اصفهان به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود. تعاونی‌ها با دریافت شماره ملی یک عدد روغن به هر نفر می‌دهند، فروشگاه‌های بزرگ هم هر چند روز یک‌مرتبه روغن توزیع می‌کنند؛ ولی برای دریافت آن باید در صفوف طولانی منتظر بمانید و در مقابل دلال‌هایی هستند که به هر اندازه بخواهید روغن دارند. دلال‌ها روزانه با مراجعه به فروشگاه‌های کوچک پیشنهاد فروش روغن می‌دهند؛ ولی نه به قیمت درج‌شده روی جلد آن‌ها، بلکه با دو تا سه برابر قیمت بیشتر! بررسی اطلاعات مندرج روی بسته‌بندی این روغن‌ها نشان می‌دهد همگی تولید چند ماه قبل هستند؛ اما امروز با قیمت بیشتری توزیع می‌شوند. البته پخش‌های معتبر روغن‌های قدیمی را با همان قیمت قبلی و به صورت قطره‌چکانی میان فروشگاه‌های مختلف توزیع می‌کنند؛ ولی تعداد روغن توزیعی زیاد نیست، در مقابل دلال‌ها هر تعدادی روغن بخواهید آماده عرضه دارند تا به قول خودشان نیاز مردم را برطرف کنند! در این شرایط است که دلالان به راحتی می‌توانند در بازار روغن جولان دهند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر