اصفهان باید پیاده‌محور شود

نوروزی: افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی، راهکار بلندمدت شهرداری برای حل آلودگی هواست

این روزها که آلودگی، نفس اصفهان را حبس کرده است، مدیریت شهری به‌عنوان یکـــــی از دستگاه‌هــــــای خدمت‌رسان به مردم، وظیفه خود می‌داند تا جایی که در توان دارد برای رفع آلودگی اصفهان تلاش کند. این موضوع یکی از مسائل مهم شهری است؛ به‌گونه‌ای که قدرت‌اله نوروزی، شهردار اصفهان، در یکی دیگر از برنامه‌های زنده رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» به این مهم اشاره کرد: «افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی؛ راهکار بلندمدت شهرداری برای حل آلودگی هواست.»

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹

 به گفته قدرت‌اله نوروزی، افزایش سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند پایه حل مسئله آلودگی باشد. پیاده‌محورشدن اصفهان موضوع دیگری است که شهردار اصفهان در کاهش آلودگی مؤثر می‌داند. این مسئله علاوه بر تأثیر در سلامتی شهروندان اصفهانی اثر قابل‌توجهی در سلامت هوا دارد. نوروزی معتقد است باید از حمل‌ونقل عمومی و پاک مانند مترو، بی آر تی و دوچرخه در شهر بیشتر استفاده شود. او اشاره‌ای هم داشت به تعطیلی شهر اصفهان به دلیل آلودگی هوا: «باید مراقب بود در این شرایط اقشار آسیب‌پذیر و عموم مردم آسیب نبینند، چراکه این وضعیت فشار سنگینی بر شهر و مردم دارد؛ متأسفانه فقط شهر اصفهان این‌گونه نیست و برخی شهرهای هم‌جوار هم به تعطیلی کشیده شده است و این مشکل در مکان‌هایی که واحدهای صنعتی مستقر است، وجود دارد.» تأکید شهردار اصفهان روی این موضوع چرخید که باید همه دستگاه‌ها به میدان بیایند تا قانون هوای پاک اجرا شود. همه باید تکالیف خود را بدانند تا بر مشکل غلبه کنند، چراکه این اتفاقات ناشی از اقدامات یک یا دو دستگاه نیست. به بیان نوروزی، 777 کیلومتر ظرفیت ایجاد مسیر دوچرخه در شهر اصفهان وجود دارد و قول دادیم تا پایان سال 150 کیلومتر از این مسیر راه‌اندازی شود. این در حالی است که در سال‌های گذشته مسیرهای دوچرخه در شهر اصفهان حدود 40کیلومتر بوده است. او به این موضوع هم اشاره کرد که برخی از شهروندان از مسیرهای دوچرخه با موتور یا خودرو استفاده می‌کنند: «در برخی خیابان‌ها مانند خیابان نیکبخت برخی از موتورسواران و خودروها از لاین دوچرخه وارد مسیر می‌شوند که این کار در شأن شهر اصفهان نیست. همه باید متعهد شویم به خاطر دفاع از شهر و کاهش آلودگی از دوچرخه برای انجام کارهای روزانه استفاده کنیم.» شهردار اصفهان صحبت‌هایش را با موضوع مترو ادامه داد: «دو رام قطار برای متروی شهر اصفهان نیز خریداری‌شده که از ابهر در زنجان بارگیری و به اصفهان وارد می‌شود تا به ناوگان مترو افزوده شود.»
بازگشایی مراکز روباز شهرداری مثل صفه و ناژوان، موضوعات دیگری بود که نوروزی درباره آن سخن گفت: «امیدواریم مردم با رعایت دستـــــــورالعمل‌ها از این مکان‌هــــــا استفاده کنند.»

 اجرای طرح شهروند دیپلمات با تقویت ارتباطات اصفهان

او در ادامه، هدف از اجرای طرح شهروند دیپلمات در شهر اصفهان را تقویت ارتباطات اصفهان با 13 شهر خواهرخوانده دانست: «درصدد هستیم با اجرای طرح‌های کاربردی، روابط بین‌المللی شهر با دیگر شهرها ارتقا پیدا کند. طی چند سال گذشته از فرصت‌های خوبی در این زمینه استفاده کردیم، به طوری که برخی روابط خارجی اصفهان فروکش کرده بود، اما این روابط دوباره احیا شد؛ به‌گونه‌ای که به مناسبت روز اصفهان، همه شهرداران شهرهای خواهرخوانده پیام‌هایی را برای اصفهان ارسال کردند. همچنین در خلال برگزاری جشنواره کودک و مقابله با کرونا به‌صورت غیرحضوری با برخی شهرها ارتباطات برقرار کردیم.» شهردار اصفهان گفت: «به دنبال افزایش مشارکت مردم در امور شهر هستیم تا سطح شهر اصفهان را با تعمیق روابط افزایش داده و از تجربیات دنیا استفاده کنیم.» صحبت‌های دیگر نوروزی مربوط شد به پروژه‌های رینگ چهارم و مترو: «این پروژه‌ها راه‌حلی برای کاهش ترافیک در شهر اصفهان است و شهرداری تلاش می‌کند با چنین طرح‌هایی هوای سالم را در شهر روانه کند.» نوبت رسید به بخش پرسش و پاسخ تا شهردار اصفهان مطالبات مردم اصفهان را پاسخ‌گو باشد.

 اشکالات خیابان علامه امینی باید اصلاح شود

شهردار اصفهان درباره ایجاد مسیر عبور دوچرخه در علامه امینی که باعث بروز برخی مشکلات شده و سؤال یکی از ساکنان این خیابان بود، گفت: «چند مدرسه در خیابان علامه امینی غربی واقع‌شده است. این خیابان کوتاه است و سمت شمال خیابان محلی برای پارک خودرو وجود ندارد و شهروندان به‌ناچار خودروهایشان را در جنوب خیابان پارک می‌کنند. به همین دلیل با بازبینی این محدوده و با نظر کارشناسان مسیر دوچرخه در این خیابان راه‌اندازی شد. چند مورد حادثه زمانی که هنوز تابلوهای هشدار نصب نشده بود در این لاین رخ‌داده که ناشی از عملیات ساخت‌وساز مسیر بوده است، اما اکنون مسیر برای شهروندان شناخته‌شده است، البته اشکالات خیابان، باید اصلاح شود که در این راستا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک خیابان را بازبینی کرده و برای رفع نواقص تلاش می‌کند.»

سیاست شهرداری تعریض پیاده راه‌ها و کاهش خیابان‌هاست

نوروزی درباره درخواست یکی از شهروندان برای ایجاد فضای سبز و مسیر پیاده راه بیشتر در خیابان حمزه گفت: «سیاست ما این است پیاده‌راه‌ها را عریض و خیابان‌ها را کمتر کنیم و از پیشنهاد‌های شهروندان برای ایجاد پیاده‌راه و سنگ‌فرش خیابان‌ها استقبال می‌کنیم؛ همان‌گونه که میدان امام حسین (ع) و خیابان نظر میانی سنگ‌فرش می‌شود. اگر منظور این شهروند رفیوژ وسط خیابان باشد امکان‌پذیر است، اما فضای سبز این مکان شکل گرفته است و در دو طرف خیابان هم مسیر دوچرخه و فضای سبز وجود دارد.» او درباره علت عدم اجرای روکش آسفالت خیابان میر گفت: «شبکه فاضلاب خیابان میر دچار فرسودگی شدید است و بخشی از آن تعویض شده است، اما اگر در شرایط کنونی که هنوز عملیات تعویض شبکه فاضلاب ادامه دارد، آسفالت انجام شود، باید برای اجرای عملیات تعویض آسفالت‌ها تراشیده شود که این کار برای حفظ منافع شهر به‌صرفه نیست و خیابان میر به‌محض اتمام عملیات تعویض شبکه فاضلاب، آسفالت‌ریزی خواهد شد. تمام شبکه‌های پوسیده فاضلاب شهر تعویض می‌شود. در خیابان حکیم نظامی گاهی زمین فرونشست می‌کند که باید به‌مرور آسفالت آن عوض شود. مدیریت‌شهری در سال‌های اخیر در برخی خیابان‌هایی کمتر برخوردار اقدام به آسفالت‌ریزی کرده و تناژ آسفالتی که در شهر در این سال‌ها استفاده‌شده چند برابر گذشته بوده است، به‌طوری‌که در محله حصه حتی معابر فرعی و کوچه‌ها نیز سال گذشته به‌طور کامل آسفالت شد.» نوروزی درباره گلایه یکی از شهروندان در مورد آلودگی صوتی دستگاه‌های جمع‌آوری برگ در بوستان‌های شهری نیز گفت: «استفاده از این دستگاه‌ها از سوی پیمانکاران ممنوع است، اما در زمان‌های برگ‌ریزان که همه شهر پر از برگ می‌شود و حجم زیادی از آن‌ها باید جمع‌آوری شود تا با مشکل حیوانات موذی یا آتش‌سوزی مواجه نشویم، پیمانکاران اجازه دارند در ساعاتی که مزاحمت برای شهروندان ایجاد نشـــــــود از این دستگاه‌هـــــــا استفاده کنند.»

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.