رهن و اجاره‌های میلیاردی

ارقام چند صد میلیونی قیمت خانه و آپارتمان در شهر اصفهان تنها طی چند سال جای خود را به اعداد میلیاردی داد؛ ولی درحالی که بازار تلاش می‌کرد با قیمت‌های میلیاردی خانه و آپارتمان وفق پیدا کند، در نیمه دوم امسال از بازار رهن و اجاره شهر نیز اعداد و ارقام میلیاردی شنیده می‌شود! مالکان در مناطق لوکس و نیمه‌لوکس شهر اصفهان، رهن یک واحد آپارتمان را تا چند میلیارد تومان بالا برده‌اند. اگرچه هنوز تعداد معاملات میلیاردی انجام‌شده در بازار رهن‌واجاره زیاد نیست؛ ولی آگهی‌های میلیاردی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

تاریخ انتشار: 08:40 - شنبه 1399/11/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

رهن و اجاره با ارقام میلیاردی بیشتر شامل رهن کامل ملک می‌شود. مالک با دریافت رهنی میلیاردی دیگر اجاره دریافت نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد املاک اجاره‌ای و میلیاردی اصفهان به سه دسته تقسیم می‌شوند. رهن یک تا دو میلیارد، رهن دو تا سه میلیارد و رهن آپارتمان‌های سوپرلاکچری با مبالغی بالاتر از سه میلیارد تومان. جالب است بدانید در مناطق لوکس شهر مالکان حتی از رهن‌های میلیاردی رضایت ندارند. آن‌ها براین باورند باید یک پنجم قیمت خانه را رهن بگیرند؛ ولی به دلیل توان پایین مستأجران یک هشتم تا یک دهم قیمت ملک را برای رهن کامل دریافت می‌کنند.

رهن کامل با یک تا دو میلیارد تومان

رهن کامل آپارتمان در مناطق لوکس و نیمه‌لوکس اصفهان دست‌کم به یک میلیارد تومان پول نقد نیاز دارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تابستان گذشته مستأجران زیادی در مناطق لوکس شهر با بودجه یک تا دو میلیارد تومان یک آپارتمان رهن کردند و امروز هم آگهی‌های زیادی برای رهن با این بودجه وجود دارد. سه سال قبل با عددی بین یک تا دو میلیارد تومان امکان خرید آپارتمان‌هایی وجود داشت که امروز با این بودجه آن واحد را رهن می‌دهند. امروز با همین بودجه امکان خرید یک آپارتمان در مناطق متوسط شهر وجود دارد؛ ولی افرادی ترجیح می‌دهند با این پول در یک محله لوکس مستأجر باشند تا اینکه مالک در یک محله متوسط شهر! البته بودجه یک تا دو میلیارد تومانی اگرچه مناسب مستأجری در محله‌های لوکس شهر است؛ ولی آپارتمان‌های لاکچری را با این قیمت رهن نمی‌دهند.
آپارتمانی 200 مترمربعی سه‌خوابه و نوساز با رهن یک میلیارد و 300 میلیون تومان در محله آبشار، آپارتمانی 240 مترمربعی سه خوابه و 10 سال ساخت با رهن یک میلیارد و 200 میلیون تومان در محله سعادت‌آباد و آپارتمان 180 مترمربعی سه‌خوابه و نوساز با رهن کامل یک میلیارد و 700 میلیون تومان در بلوار آینه‌خانه از جمله آپارتمان‌های اجاره‌ای با بودجه یک تا دو میلیارد تومان در شهر اصفهان هستند.

رهن کامل با دو تا سه میلیارد تومان

آپارتمان‌های لوکس‌تر، بزرگ‌تر و خوش‌جاتر در بالاشهر اصفهان برای رهن کامل به بودجه‌ای بین دو تا سه میلیارد تومان نیاز دارند. مانند آپارتمانی 260 مترمربعی و نوساز با رهن کامل دو میلیارد و 300 میلیون تومان در محله شیخ‌صدوق، آپارتمانی 300 مترمربعی و نوساز با رهن دو میلیارد و 500 میلیون تومان در خیابان ملاصدرا و آپارتمانی 240 مترمربعی و نوساز در محله مهرآباد با رهن دو میلیارد و 300 میلیون تومان از جمله آپارتمان‌های اجاره‌ای با رهن دو تا سه میلیارد تومان در اصفهان هستند. این آپارتمان‌ها نسبت به دســتـه قـبلـی در بیـشـتـر مشاهده‌ها بزرگ‌تر هستند یا فاصله کمتری با زاینده‌رود دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد آپارتمان‌هایی با رهن دو تا سه میلیارد تومان بدون خودرو، کـمـتـر از 15دقـیـقــه راه تـــا زاینده‌رود دارند.

رهن بالاتر از سه میلیارد تومان

آپارتمان‌های خاص اصفهان، نه هر آپارتمان لاکچری در مناطق لوکس شهر بلکه فقط آپارتمان‌های خاص اصفهان با رهنی بالاتر از سه میلیارد تومان به دست مستأجر سپرده می‌شوند. قیمت این آپارتمان‌ها در بیشتر مشاهده‌ها دست‌کم 15 میلیارد تومان بود و مالک برای اجاره، مبلغی معادل سه میلیارد تومان می‌خواهد. تابستان گذشته چند نمونه از این آپارتمان‌ها در جوار زاینده‌رود با همین قیمت اجاره داده‌شد و امروز چنین آپارتمانی در بازار رهن و اجاره اصفهان عرضه می‌شود.
آپارتمانی با امکانات لاکچری، متراژ 465 مترمربع و نوساز، با منظره زاینده‌رود و رهن سه میلیارد و 850 میلیون تومان در محله مشتاق، آپارتمانی 270 مترمـربعی ده‌ســـال ســـاخــت خــوش‌ســاخـــت و بازسازی‌شده با رهن سه میلیارد تومان در محله مهرآباد و آپارتمانی 320 مترمربعی نوساز در محله آبشار با منظره زاینده‌رود و رهن کامل سه میلیارد و 50 میلیون تومان از جمله آپارتمان‌های شهر اصفهان با رهنی بیشتر از سه میلیارد تومان هستند.
اگر آپـارتـمـان‌هـــای دسـتـه قـبـلـی فاصله 15 دقیقه تا زاینده‌رود دارند، آپارتمان‌های اجاره‌ای در این دسته فاصله‌ای کمتر از پنج دقیقه‌ای تا زاینده‌رود دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر