ضدسرطان‌های غذایی

نگاهی به نتایج تحقیقات روی مواد غذایی

موادغذایی سالم کمک مهمی برای پیشگیری از بیماری‌هاست؛ از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سرطان اشاره کرد. به چند نمونه از این غذاها دکتر رضا محمدی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اشاره می‌کند.

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

سیب

ســیب حاوی پلی‌فنول‌هایی است که خواص ضدسرطانی دارند. پلی‌فنول‌ها ترکیباتی گیاهی هستند که می‌توانند از التهاب، بیماری‌های قلبی‌عروقی و عفونت‌ها جلوگیری کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که پلی‌فنول‌ها خاصیت ضدسرطان و ضد تومور دارند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که پلی‌فنولی به نام فلورتین که در سیب موجود است که رشد سلول‌های سرطان سینه را به طور قابل ملاحظه‌ای مهار می‌کند.

انواع توت

دانــشمـندان به دلیـل خـاصـیت آنتی‌اکسیدانی و فواید زیادی که توت برای سلامتی دارد، علاقه زیادی به این میوه مغذی نشان داده‌اند؛ چرا که توت‌ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتوسیانین که ترکیبی در توت سیاه است، شاخص زیستی سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

سبزی‌های چلیپایی

سبزی‌های چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم مواد مغذی مفیدی از جمله ویتامین C، ویتامین K و منیزیم دارند. این سبزی‌ها همچنین حاوی سولفورافان هستند؛ یک ترکیب گیاهی که خواص ضد سرطان دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سولفورافان رشد سلول‌های سرطانی را به طور قابل‌توجهی از بین می‌برد و باعث تحریک مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی روده بزرگ می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که سولفورافان همراه با ژنستئین، ترکیبی موجود در سویا، می‌تواند مانع رشد تومور سرطان سینه شود. سولفورافان همچنین هیستون داستیلاز را مهار می‌کند؛ آنزیمی که به پیشرفت سرطان مربوط است. نتایج نشان داده است که مصرف سه تا پنج وعده سبزی‌های چلیپایی در هفته باعث ایجاد اثرات ضدسرطان می‌شود.

زردک

زردک حاوی مقادیر فراوانی بتاکاروتن است که می‌تواند از ابتلا به انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند. به علاوه چندین ماده مغذی اساسی دیگر از جمله ویتامین K، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان نیز در این گیاه خوراکی یافت می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بتاکاروتن نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد و می‌تواند از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند. مروری بر هشت مطالعه نشان می‌دهد که بتاکاروتن با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات ارتباط دارد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مصرف بیشتر زردک منجر به کاهش ۲۶درصدی خطر سرطان معده می‌شود.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ هستند. در بررسی‌ها مشخص شد خطر ابتلا به سرطان روده در افرادی که ماهی زیادی در برنامه غذایی‌شان دارند، ۵۳درصد کمتر از کسانی است که زیاد ماهی مصرف نمی‌کنند. گفتنی است که مصرف روغن ماهی نیز با کاهش قابل‌توجه سرطان پروستات ارتباط دارد.

مغزیجات

همه مغزیجات خاصیت پیشگیری از سرطان را دارند؛ اما دانشمندان بیش از سایر مغزیجات روی چهارمغز تحقیق کرده‌اند.چهارمغز حاوی ماده‌ای به نام پدونکولاژین است که بدن آن را به اورولیتین تبدیل می‌کند. اورولیتین‌ها ترکیباتی هستند که به گیرنده‌های استروژن متصل می‌شوند و می‌توانند در جلوگیری از سرطان سینه نقش داشته باشند. در یک مطالعه معلوم شد سطح ژن‌های سرکوب‌کننده تومور در موش‌هایی که چهارمغز کامل و روغن آن را مصرف کرده بودند، نسبت به موش‌هایی که روغن گیاهی مصرف می‌کردند بالاتر است.

حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس سرشار از فیبر هستند که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک زیادی کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین مصرف بیشتر حبوبات و کاهش خطر سرطان روده بزرگ ارتباط وجود دارد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان در افرادی که فیبر کافی در برنامه غذایی‌شان دارند، ۲۰درصد کمتر از بقیه است.

مکمل‌ها و داروها

اگرچه غذاهایی که ذکر شد، محصولاتی عادی و به راحتی در دسترس هستند؛ اما شاید برخی از افراد تمایلی به تغییر دادن رژیم غذایی یا سبک زندگی‌شان نداشته باشند. در این حالت، مکمل‌ها و داروهای زیادی وجود دارند که حاوی ترکیبات ضد سرطان هستند. به عنوان مثال، ویتامین‌های A،C و E خاصیت ضد سرطانی دارند. البته توجه داشته باشید که همیشه قبل از شروع هر دارو یا مکملی با متخصصان مشورت کرده و ترجیحا از مواد غذایی استفاده کنید.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.