احتمالاتی برای نرخ دلار در سال 1400

دلار پیشران اقتصاد ایران است و بالا و پایین شدن نرخ دلار در سال آینده تعیین‌کننده قیمت سایر اجناس و کالاها در بازارهای مختلف خواهد بود. هم‌زمان با روی کار آمدن دولت بایدن، قیمت دلار افت داشته است، ولی اینکه در سال 1400 وضعیت قیمت دلار به کدام سمت‌وسو خواهد رفت به عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی بستگی دارد. به‌تازگی نیز جو بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را بار دیگر تمدید کرده است. کاخ سفید در اطلاعیه‌ای خطاب به «کاملا هریس» رئیس مجلس سنا و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده اعلام کرد که جو بایدن مطابق با اصول فنی و قانونی وضعیت اضطراری ۱۹۹۵ را تمدید کرد؛ قانونی که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفتی یا ذخایر نفتی ایران را ممنوع می‌کند.

تاریخ انتشار: 15:19 - شنبه 1399/12/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
 مقامات کاخ سفید در این اطلاعیه همچنین مدعی شدند: «اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیرمتعارف علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات‌متحده محسوب می‌شود. [ازاین‌رو] فرمان وضعیت اضطراری ملی امکان توقیف دارایی‌های حکومت ایران و همچنین تحمیل تحریم‌های اقتصادی علیه اقتصاد ایران را فراهم می‌سازد».

وضعیت دلار در سه‌ماهه دوم 1400

برخی کارشناسان ارزی سناریوها و احتمالاتی را برای نرخ دلار در سال آینده بسته به عوامل سیاسی و تغییر شرایط اقتصادی متصور می‌شوند. در این خصوص علی حیدری، کارشناس ارزی به اصفهان زیبا می‌گوید: در سه‌ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ چون ابهاماتی در شرایط اقتصادی کشور وجود دارد قیمت دلار بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود ولی از سه‌ماهه دوم سال آینده به بعد این انتظار وجود دارد که قیمت دلار خودش را با پایه تورم ۳۵ درصدی سال ۱۴۰۰ تطبیق دهد.
حیدری تصریح می‌کند: طی سال 1400 در برخی شرایط این رشد قیمت دلار می‌تواند شدت داشته باشد و در برخی شرایط از این رشد قیمت کاسته می‌شود درمجموع چون در سال ۱۴۰۰ رویکرد خاصی درزمینه اقتصادی در مدیریت کشور وجود ندارد تغییر و سبک نگاه اقتصادی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود نگاه سرمایه‌گذاران نیز بیشتر به تحولات سیاسی است. او ادامه می‌دهد: در تحولات سیاسی شایعات بیشتر از اخبار اثرگذار هستند به‌طورکلی در سه‌ماهه دوم ۱۴۰۰ نرخ دلار با تورم موجود هماهنگ خواهد شد پس افزایش قیمت دلار دور از انتظار نیست.
حیدری می‌افزاید: اگر دولت بعدی، تیم آقای همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی را تغییر دهد قیمت دلار فراتر از آن چیزی که انتظار می‌رود بالا خواهد رفت و حداقل به ۵۰ هزار تومان می‌رسد چون عملکرد و نگاه تیم آقای همتی بر انضباط پولی استواراست و درصورتی‌که این انضباط پولی برقرار نباشد قیمت دلار صعودی خواهد شد ولی اگر همچنان تیم آقای همتی باشد نرخ دلار خودش را با تورم موجود تطبیق خواهد داد.

دلار 100 هزارتومانی هم محتمل است

این کارشناس ارزی عنوان می‌کند: اگر طرح‌ها و لوایح مجلس مبنی بر گرفتن مالیات مصوب و به قانون تبدیل شود و درنهایت درآمدهای مالیاتی در سال آینده جایگزین درآمدهای نفتی شود در یک بازه دوساله قیمت دلار حداقل  به ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. حیدری اذعان می‌کند: عملکرد مسئولین مبنای اقتصادی ندارد و تورم موجود نیز به خاطر ضعف عملکرد اقتصادی است بنابراین در سال آینده اگر پایه نرخ تورم را ۳۵ درصد در نظر بگیریم قیمت دلار به سمت افزایش قیمت حاصل از تورم حرکت می‌کند درواقع در سال آینده بیشتر کالاها با میانگین تورم ۳۵ درصد خودشان را هماهنگ می‌کنند ازجمله نرخ دلار.

پیش‌بینی روند پیشروی مذاکرات

این کارشناس ارزی در خصوص پیش‌بینی توافقات بین ایران و امریکا در سال آینده و تأثیرگذاری آن روی قیمت دلار توضیح می‌دهد: آقای ترامپ تحریم‌های ایران را به خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا ارتباط داد بنابراین ازاین‌پس هر رئیس‌جمهوری در آمریکا روی کار بیاید چون تحریم‌ها دولتی نیست و تحریم‌ها با خزانه‌داری آمریکا مرتبط شده است باید مقامات خزانه‌داری توافق کند درواقع خزانه‌داری حکم چک سفید امضا را برای دولت‌های آمریکا دارد.
حیدری می‌افزاید: مذاکره با خزانه‌داری بسیار سخت است چون خزانه‌داری فقط منافع یک‌طرفه اقتصادی را در نظر می‌گیرد و دولت بایدن هم اگر تمایل به مذاکره با ایران را داشته باشد درنهایت این گفت‌وگوها باید بین مقامات جمهوری اسلامی و خزانه‌داری آمریکا انجام شود پس ازنظر بنده چهار سال آقای بایدن احتمال لغو (تحریم‌های بانکی) در حد صفر است. او تأکید می‌کند: دولت آقای بایدن به دنبال این است که اقتصاد سبز یعنی آمریکای بدون نفت را تا سال ۲۰۳۰ در ایالات‌متحده پایه‌ریزی بکند براین اساس یکسری توافقات اولیه در همین بازه زمانی چهار سال با مقامات جمهوری اسلامی انجام می‌دهد به‌عنوان‌مثال در خصوص تهاتر کالا درازای فروش نفت چشم‌پوشی می‌کند.
حیدری می‌گوید: مذاکرات صلح در قطر بین امریکا و ایران انجام خواهد شد چون دولت ایالات‌متحده می‌خواهد با دادن امتیازات اولیه مدیریت قیمت نفت را در خاورمیانه به دست بگیرد تا دیگر کشور آمریکا مجبور نشود بر روی نفت و فرآورده‌های نفتی سرمایه‌گذاری کنند و عمده سرمایه‌گذاری‌های این کشور به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارزان حرکت کند درواقع آمریکا با این سبک مدیریتی به سمت اقتصاد سبز یا اقتصادغیرفسیلی حرکت می‌کند.
این کارشناس ارزی می‌افزاید: ایالات‌متحده ازاین‌رو با ایران توافقات اولیه انجام می‌دهد تا از تنش‌ها بکاهد چون کاهش تنش در خاورمیانه به‌منزله مدیریت صحیح قیمت نفت برای ایالات‌متحده است البته احتمال اجرای این توافقات اولیه زیاد است چون دولت قطر گام‌های مثبتی برای توافق بین ایران آمریکا برداشته است و این موضوعی است که بهمن‌ماه وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد. حیدری اذعان می‌کند: دولت آقای بایدن در مسائلی همچون تحریم‌های بانکی و مسائل موشکی دخالتی نمی‌کند چون این تحریم‌ها به خزانه‌داری آمریکا ارتباط پیدا می‌کند و نکته مهم این است که دولت آقای بایدن با اجرای طرح اقتصاد سبز ایالات‌متحده را از سال ۲۰۳۰ یک‌بار برای همیشه از خلیج‌فارس نجات خواهد داد. حیدری می‌گوید: سال ۱۴۰۰ سال ابهامات اقتصادی همراه با تنش‌های ناخواسته است بنابراین پیشنهاد می‌شود دولت بعدی خودش را با بانک مرکزی همسو کند تا به‌واسطه برقراری انضباط پولی از جهش آنی قیمت دلار جلوگیری شود بنابراین نمایندگان مجلس باید استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند چون استقلال بانک مرکزی، انجام گفتگوها و مذاکرات را با دولت آقای بایدن محتمل‌تر خواهد کرد.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر