خداحافظی با چین و چروک پوست با طب سوزنی

دوست دارید پوستی شاداب داشته باشید، پوستی شفاف و بدون چین و چروک بخصوص حالا که نوروز دارد از راه می‌رسد، اشتیاق بیشتری برای آن دارید و حتما با این آرزو، دنبال راهکارهای مختلف رفته‌اید اما آیا به خوبی نتیجه گرفته‌اید، نتیجه بدون عارضه و طولانی مدت؟ بدون شک خیلی از شما سعی کردید با عمل جراحی و یا با تزریقات خاص به خواسته‌تان برسید؟ اما تمام این راهکارها یا عوارض و هزینه زیادی به دنبال دارد و یا نتیجه‌اش کوتاه مدت بوده است. در این صورت می‌توان به شما پیشنهاد بهتری داد. البته پیشنهادی که جدید نیست و ضمن نتیجه طولانی مدت، بدون عارضه و کم‌هزینه‌تر از روش‌های دیگر است. در این باره دکتر الهه حاجی صادقی، محقق و متخصص طب سوزنی توضیحات جالبی را ارائه می‌دهد.

تاریخ انتشار: 16:06 - جمعه 1399/12/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

ابتدا لازم است به تشریح پوست اشاره‌ای کنم؛ پوست از بخش‌های اپیدرم، درم و هایپودرم درست شده است. اپیدرم، بخش بیرونی پوست است که شامل لایه‌های سلولی مرده‌(در خارج) و زنده‌(در داخل) است. این لایه در مقایسه با دو لایه دیگر‌(درم و هایپودرم) نازک‌تر بوده و بیانگر چین و چروک‌ها و اسکارها است. لایه درم، در زیر اپیدرم قرار دارد و نسبتا ضخیم است. این لایه از عروق و اعصاب، فولیکول مو، غدد عرق و ماهیچه‌های ریز درست شده است. در این لایه همچنین دو پروتئین مهم کلاژن و الاستین قرار دارند. کلاژن در لایه درم، شبکه‌ای را به صورت مورب تشکیل می‌دهد که مثل داربستی پوست را محکم نگه می‌دارد. این داربست کلاژنی با پروتئین دیگری به نام الاستین که در وسط آن قرار دارد، استحکام می‌یابد.

در زمان تولد ما، این دو پروتئین باعث می‌شوند که پوست بسیار شفاف و قابل انعطاف باشند اما به تدریج و در جریان فرایند پیری، داربست مستحکم کلاژنی در لایه درم شل شده و الاستین نیز تحلیل می‌رود. این دو تغییر عمده موجب خواهند شد، به مرور از میانسالی چین و چروک پوست شروع شود و انعطاف قبلی را نداشته باشد. اما در اینجا ممکن است این سوال مطرح شود که چه عواملی در بروز و یا تشدید چین  و چروک پوست دخیل هستند؛ باید گفت؛ علاوه بر افزایش سن، عوامل محیطی مانند آلودگی و خشکی هوا، عوامل وراثتی و غیره در ایجاد چین و چروک‌های پوستی تاثیرگذار است. همچنین استعمال دخانیات و الکل، خواب ناکافی و نامرتب، استرس و مصرف غذاهای ناسالم از جمله مواردی هستند که در تخریب پوست صورت نقش دارند. حال ببینیم چطور می‌توان چین و چروک پوست را با کمک طب سوزنی به تاخیر انداخت و یا آن را برطرف کرد.

طب سوزنی کانال‌های انرژی را آزاد می‌کند

طب سنتی چینی جهان و بدن را برحسب دو نیروی متضاد به نام‌های «یین و یانگ» توصیف می‌کند. هنگامی که این نیروها در تعادل باشند، بدن سالم است. جالب است بدانید که انرژی، به نام «چی» در مسیرهای خاص در سراسر بدن جریان می‌یابد. این جریان ثابت انرژی، نیروهای یین و یانگ را متعادل می‌سازد و منجر به اثرات درمانی می‌شود.

متخصصان طب سوزنی با کمک سوزن‌های یکبارمصرف و بسیار نازک، نقاط مربوط به ارگان‌های درونی بدن را تحریک می‌کنند تا باعث افزایش گردش خون در این نواحی شوند و به نوعی کانال‌های انرژی آزاد می‌شود. در واقع سوزن‌های اکوپانچر در عمق چین و چروک‌ها وارد لایه درم می‌شوند و پس از آن با واکنش بدن منجر به تقویت فیبروبلاست‌ها، بازسازی کلاژن و الاستین و پاکسازی رادیکال‌های آزاد انباشته شده در زیر پوست می‌شود. در نهایت پس از چند ساعت تا چند روز، پوست آسیب‌دیده بازسازی شده و از شفافیت و استحکام بیشتری برخوردار می‌شود و چین و چروک‌ها کاهش پیدا می‌کند. گفتنی است؛ میکرونیدلینگ هم تکنیک پیشرفته در عرصه طب سوزنی است و نحوه درمانی آن بدین صورت است که یک ابزار مخصوص که دارای 580 سوزن بسیار ریز است، بر روی صورت مراجعین حرکت داده می‌شود. انجام این کار باعث می‌شود بلافاصله تولید کولاژن در لایه‌های زیرین پوست شروع شود. این روش درمانی با افزایش و آزاد کردن کانال‌های انرژی که باعث تسهیل فرآیند گردش خون، ترشح غدد و انرژی در بدن می‌شود، تاثیر مثبت بر بافت‌های بدن ایجاد می‌کند.

طب سوزنی درد ندارد

باید توجه داشت که سوزن‌های بکار رفته در طب سوزنی بسیار نازک و ظریف و باریک‌تر از مو هستند، ضمن اینکه وارد کردن سوزن به پوست تکنیک خاصی دارد که بیمار دردی را حس نخواهد کرد.

فواید طب سوزنی صورت تنها برای ظاهر نیست

این شیوه درمانی، طبیعی و غیر جراحی بوده و ماندگاری مناسبی هم دارد. تاثیرات شگفت انگیز این روش درمانی کهن در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کانادا، ایالات متحده، کشورهای اروپایی، چین، ژاپن و… جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

طب سوزنی یک روش درمانی کل نگر است و علت مشکلات صورت را از اختلال در ارگان‌های داخلی بدن از جمله: کبد، طحال، کلیه‌ها و اعصاب می‌داند، مثلا سیاهی دور چشم و لک‌های صورت در اثر غلبه سودا و بد کارکردن کبد و طحال است یا پف زیر چشم که ناشی از تجمع بلغم و بد کار کردن طحال و کلیه‌هاست. بنابراین با کمک طب سوزنی می‌توان به درمان مشکلات ارگان‌های داخلی پرداخت و از پوستی سالم و شاداب برخوردار شد.

با این اوصاف، مشکلات صورت به شکل اساسی و ریشه‌ای رفع می‌شوند ولی در درمان با دیگر روش‌ها مانند کرم‌ها و بوتاکس درمان موقتی و ظاهری است. مثلا درمان چروک صورت با بوتاکس برای یک دوره 3 ماهه است ولی درمان چروک صورت با طب سوزنی برای یک دوره چند ساله است. در کل طب سوزنی می‌تواند به بسته شدن منافذ پوست کمک کند، پف زیر چشم را برطرف می‌کند و با عواملی که روند پیری را ایجاد می‌کنند مانند پیرشدن عادی پوست و یا خشکی پوست، کم خونی و مشکلات روحی‌ روانی که نقش عمده‌ای در پیری پوست دارند، مقابله کند.

اثرات طب سوزنی طولانی مدت است

 مدت زمان مورد نیاز با توجه به عوامل مختلفی می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. تحقیقات و تجربیات نشان داده است که به طور معمول افراد پس از جلسات سوم و چهارم شاهد شفافیت و شادابی پوست خود خواهند بود و پس از آن در جلسات بعدی کاهش واضح چین و چروک صورت را تجربه می‌کنند و از اثرات طولانی مدتی بهره‌مند خواهند شد. اما برای استفاده از روش طب سوزنی حتما مراجعه به یک متخصص ماهر را مد نظر قرار دهید، چرا که فرایند انجام طب سوزنی به ویژه در صورت بسیار حساس است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر