موج مرگ و میرها در راه است

بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، پیش‌بینی‌ها محقق شد و تعطیلات نوروزی همچون سال گذشته مهار و مدیریت ویروس کرونا را سخت‌تر و غیرممکن کرد. علی‌رغم اخطارهای وزرات بهداشت، مبنی بر سفر نکردن و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات، بسیاری از شهروندان این هشدارها را نادیده گرفتند و از دیگر سو نیز گردشگران هم راهی اصفهان شدند تا سوغات چینی را دست به دست بین خود بچرخانند و باعث بالا رفتن تعداد مبتلایان به بیماری کووید در استان اصفهان شوند تا این استان را در دو قدمی وضعیت قرمز قرار دهند؛ وضعیتی که آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در گفت و گو با «اصفهان زیبا آنلاین» معتقد است به زودی اصفهان در آن قرار خواهد گرفت و با موج جدیدی از مرگ و میر همراه خواهد شد.

تاریخ انتشار: 11:51 - چهارشنبه 1400/01/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

موج چهارم کرونا در اصفهان با چه تعداد بیمار بستری همراه شده و شهرستان‌ها را در چه وضعیتی قرار داده است؟

پیش از تعطیلات شرایط تقریباً مناسب بود، اما با افزایش تجمعات در مراکز خرید و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز تعداد بستری‌های ناشی از کووید 19 به بیش از 700 نفر، یعنی سه تا چهار برابر میزان قبل از تعطیلات و ابتدای اسفند رسیده است. این افزایش نشان دهنده یک موج انفجاری در استان اصفهان است. در حال حاضر شهرستان اصفهان به عنوان پنجمین شهرستان نارنجی استان اعلام شده است و خود استان نیز به همین رنگ درآمده. شهرستان‌های لنجان، تیران، نجف‌آباد و مبارکه نارنجی و گلپایگان و خوانسار نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. دور از ذهن نیست که با این شتاب و افزایش بیماران مبتلا به کووید 19، شهرستان‌هایی که در وضعیت زرد یا آبی قرار داند، تغییر شرایط بدهند و به رنگ‌های نارنجی و قرمز تبدیل شوند.

وضعیت شهر اصفهان چگونه است؟

اصلاً مساعد نیست و اگر تعداد مبتلایان با این شتاب افزایش پیدا کند، ممکن است در پایان فروردین ماه، رنگ اصفهان را قرمز اعلام کنیم.

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، آیا آمار مرگ و میرها نیز در ایام نوروز بیشتر شده است؟

هنوز تغییر محسوسی در این زمینه رخ نداده است؛ هرچند نسبت به روزهای ابتدای اسفند آمار مرگ و میرها خیلی بیشتر شده است، اما در هر موجی بیماران سرپایی و بستری و سپس فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده با موج مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان مواجه شویم.

با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید 19 و همچنین آمار مرگ و میر ناشی از آن، آیا تدابیر خاصی برای کنترل این ویروس در استان پس از ایام نوروز اندیشیده شده و ممکن است محدودیت‌های شدید دوباره اعمال شوند؟

با توجه به تغییر شرایط ستاد ملی و استانی کرونا این موضوع را بررسی خواهند کرد؛ قطعاً چنانچه وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، مجبور می‌شویم، محدودیت‌های مجدد و شدیدی را در استان اعمال کنیم، چون موجی که ایجاد می‌شود، ممکن است از موجی که در آبان و آذرماه ایجاد شد، وسیع‌تر و با فوتی‌های بیشتری همراه باشد.

با توجه به تجربه‌های قبلی، آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که موج چهارم کرونا تا چه زمانی در استان اصفهان، ادامه خواهد داشت؟

این موضوع به مسائل مختلفی بستگی دارد؛ برای مثال، هنوز خیلی از افراد جامعه در مقابل ویروس کرونا ایمنی لازم را ندارند و واکسینه نشده‌اند. پس بنابراین تعداد افراد مستعد بیماری بسیار زیاد است و اگر موجی شروع شود و نتوان آن را کنترل کرد، این موج می‌تواند با هزاران هزار مورد مرگ و میر و ابتلا همراه باشد.

به واکسناسیون اشاره کردید. وضعیت واکسیناسیون در استان اصفهان چگونه است؟ آیا کادر درمان به طور کامل واکسینه شدند؟

واکسناسیون در اصفهان تابع دستورات وزارت بهداشت است؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شد تا قبل از تعطیلات، واکسیناسیون انجام شود؛ درحالیکه به دلیل محدودیت‌های موجود، این اتفاق نیفتاد و برنامه واکسیناسیون براساس برنامه اعلامی پیش نرفته است.

با توجه به افزایش تعداد بیماران، آیا اصفهان با کمبود تخت بستری مواجه نیست؟

از یک سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا در استان اصفهان، تدابیری در این رابطه اندیشیده شده است و امکانات مناسبی برای پاسخگویی نیازهای بیماران وجود دارد؛ البته به شرط اینکه تعداد بیماران بیش از این افزایش پیدا نکند. در غیر این صورت، مجبور هستیم از خدمات معمول پزشکی کم کنیم و حجم تخت‌های بستری را به بیماران کووید 19 اختصاص دهیم.

درحال حاضر بیمارستان خورشید به عنوان بیمارستان ریفرال بیمار کرونایی پذیرش می‌کند؟

بله. احتمالاً از فروردین ماه بیمارستان امین نیز به عنوان بیمارستان مرجع اضافه خواهد شد.

با توجه به اینکه‌ها پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که در ایام نوروز به دلیل افزایش سفرها و تجمعات و دید و بازدیدها تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت و این موضوع کنترل کووید 19 را سخت می‌کند، چرا محدودیت‌های جدی اعمال نشد؟

خواسته وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این بود که سفرها انجام نشود و از مردم هم خواستیم که به مسافرت نروند و آنها را به بعد از فرآیند واکسیناسیون موکول کنند، اما به هرحال شرایطی پیش آمد که با موج سفرها روبه رو شدیم و همین موضوع هم باعث افزایش تعداد مبتلایان شد.

آیا مبتلایان به کرونای انگلیسی قابل تفکیک از میان آنهایی که به کرونای چینی مبتلا شده‌اند، هستند؟

خیلی مهم نیست، چون از نظر درمان و علائم یکسان است این موضوع اهمیتی ندارد. فرض هم بر این است که اکنون تمامی مبتلایان به کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا هستند.

اگر قرار باشد، بعد از تعطیلات محدودیت‌هایی در استان اصفهان، اعمال شود، این موضوع چه زمانی به مردم اعلام می‌شود؟

اطلاع‌رسانی این مسئله به عهده ستاد کرونا خواهد بود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر