بومی‌سازی کلاب‌هاوس منطقی نیست

شبکه‌های اجتماعی جدید برای مخاطبان و کاربران از جذابیت‌های زیادی برخوردار هستند و همین موضوع باعث می‌شود به‌محض پدیدارشدن، سیل جمعیت روانه این شبکه‌ها شود و اتفاقات جدیدی در آن‌ها رقم بخورد. کلاب‌هاوس نیز یکی از همین پلتفرم‌هاست که از سال 2020 راه‌اندازی شد و حالا و در شرایطی که کمتر از یک سال از ظهور این شبکه اجتماعی گفت‌وگومحور می‌گذرد، توانسته با اقبال عمومی بسیار بالایی روبه‌رو شود و اتفاقات خوشایندی را رقم بزند.

شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

 احسان شهیر، مدرس دانشگاه و دکترای مدیریت استراتژیک فضای سایبر دراین‌باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: فضای مجازی مکمل فضای فیزیکی است؛ به این معنا که خیلی از کارهایی که در فضای فیزیکی انجام می‌شود در فضای مجازی کامل می‌شود؛ قطعا لازمه رسیدن به موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها و جهش‌ها و... استفاده از فضای تکاملی مجازی است. از طرف دیگر، اگر فضای مجازی با فضای فیزیکی ارتباط نداشته باشد، نمی‌تواند کاربر خود را جذب کند. این موضوع یک اصل کلی و همیشگی است.
این‌گونه که این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش می‌گوید: ویژگی تکنولوژی این است که اگر خودش را مرتب به‌روز نکند، ماندگار نخواهد شد. مردم ایران ازلحاظ اجتماعی این‌گونه هستند که عادت دارند با یکدیگر از یک شبکه اجتماعی به شبکه دیگر کوچ ‌کنند و باعث اوج آن شبکه می‌شوند. به گفته شهیر، اگر سوابق و روال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها در ایران را بررسی کنیم، خواهیم دید که این شبکه‌ها زمانی همه باهم اوج گرفته‌اند و کاربران زیادی در آن‌ها فعالیت کرده‌اند و زمانی هم افول کرده‌اند و کاربران از آن‌ها کوچ کرده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت شبکه‌ای همیشه در اوج باقی بماند. در رابطه با کلاب‌هاوس هم قطعا همین‌طور است و همیشه در اوج نخواهد ماند و بالاخره آن‌هم مانند سایر پلتفرم‌ها روزی افول خواهد داشت.

آیا کلاب‌هاوس بعد از انتخابات از رونق می‌افتد؟

یکی از فرضیه‌های متداولی که این روزها در رابطه با کلاب‌هاوس مطرح می‌شود، این است که اوج این پلتفرم در آستانه انتخابات خواهد بود و پس‌ازآن این پلتفرم به‌خودی‌خود با عدم استقبال روبه‌رو خواهد شد؛ موضوعی که این دانش‌آموخته دکترای مدیریت استراتژیک فضای سایبر در ادامه گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» درباره‌اش بیان می‌کند: من چنین پیش‌بینی را نسبت به کلاب‌هاوس ندارم و پدیده‌هایی همچون انتخابات باعث رشد سریع تکنولوژی و جذب بیشتر مخاطب می‌شوند، ولی هر فناوری اگر با شدت مخاطب را جذب کرد، با شدت هم مخاطبانش را از دست خواهد داد؛ درحالی‌که اگر آرام‌آرام به جذب مخاطب پرداخت، آهسته‌تر هم کاربرانش را از دست می‌دهد.  درباره کلاب‌هاوس باید گفت ازآنجاکه با شدت و خیلی سریع به جذب کاربر پرداخت، انتظار می‌رود، نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها که شدت جذب کاربر در آن‌ها آرام‌تر اتفاق افتاده، اعضایش را سریع‌تر از دست  بدهد.

بومی‌سازی؛ آری یا خیر؟

بحث بومی‌سازی کلاب‌هاوس نیز مسئله دیگری است که از چندی پیش از سوی معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی مطرح شد و او با توجه به اینکه زیرساخت‌های کنونی کشور به‌راحتی قادر به میزبانی سرویس بومی مشابه کلاب‌هاوس است، از بخش خصوصی خواست تا وارد عمل شود و نمونه بومی آن را طراحی کند؛ این درحالی است که این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش دراین‌باره می‌گوید: در حوزه فناوری اطلاعات، سه بعد وجود دارد؛ ابعاد زیرساخت و محتوا و کاربر. اینکه در همه این ابعاد باید به دنبال تولید زیرساخت یا بومی‌کردن آن باشیم باید بگویم، خیر، این کار منطقی نیست.

کلاب‌هاوس فیلتر شد؟!

کاربران فضای کلاب‌هاوس از روز پنج‌شنبه گزارش کردند که بدون فیلترشکن قادر به استفاده از این پلتفرم نیستند؛ موضوعی که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فیلترینگ کلاب‌هاوس را تقویت کرد؛ هرچند وزیر ارتباطات این موضوع را تأیید نکرد و دلیل آن را پاره‌ای از اختلالات دانست، اما این مشکل همچنان ادامه دارد و بسیاری از کاربران ایرانی بدون استفاده از فیلترشکن قادر به واردشدن در فضای کلاب‌هاوس نیستند. به گفته دکترای مدیریت استراتژیک، فضای سایبر فیلترینگ کلا یک فضای شفاف است؛ به این معنا که روزبه‌روز فیلترشکن‌های مختلفی برای رفع فیلتر به‌وجود می‌آیند و نتیجه‌اش این است که آیین‌نامه و فرایند فیلترکردن در کشور مشخص است و این‌طور نیست که به‌یک‌باره و با یک تصمیم شخصی کلاب‌هاوس فیلتر شود؛ بلکه باید فرایند مشخص به‌طور کامل طی شود.
توجه داشته باشید که فیلتر محدودکننده نیست و در تمام دنیا نیز فیلتر وجود دارد و این موضوع فقط مختص کشور ایران نیست.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.