بسکتبال خبرساز!

دیدار فینال لیگ برتر بسکتبال و اتفاق‌های مهیجی که در آن به وقوع پیوست، طی روزهای گذشته به سر لیست اخبار ورزشی ایران تبدیل شده بود. به بهانه اتمام لیگ که زیر سایه کرونا با شرایط ویژه‌ای برگزار شد، مسعود پناهی و امید دادفرنیا، دو مربی و کارشناس بسکتبال اصفهان، درباره این رقابت‌ها و شرایط ویژه برگزاری آن و همچنین وضعیت تیم ذوب‌آهن به عنوان تنها نماینده بسکتبال استان به گفت‌وگو نشسته‌اند که سؤالات از طرف پناهی طرح شده و دادفرنیا به آن پاسخ می‌دهد. حاصل این گپ‌وگفت بسکتبالی را می‌توانید در ادامه بخوانید.

تاریخ انتشار: 02:02 - شنبه 1400/02/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

آقای دادفرنیا سوپر لیگ امسال را چگونه دیدید؟

امسال سوپر لیگ ماورای تصور برگزار شد و فدراسیون بسکتبال یک نمره قبولی فوق‌العاده گرفت، فدراسیون از یک تهدید بزرگ به اسم کرونا یک فرصت ساخت، چه در لیگ دختران که برای اولین بار بود که پوشش تصویری داده شد و چه در لیگ پسران که تا آنجایی که یاد دارم چنین پوشش رسانه‌ای و تلویزیونی بی‌سابقه بوده است، شاید خود فدراسیون هم فکر نمی‌کرد که امسال بسکتبال این‌قدر دیده شود و آن اتفاق یا به تعبیری معجزه روز آخر که با دستان پری پتی رقم خورد که کلا بسکتبال ایران را در دنیا در صدر اخبار قرارداد تا جایی که میوه‌فروش سر کوچه ما هم از من درباره این اتفاق و قانون مربوط به آن سؤال کرد.

نقطه قوت و ضعف لیگ کجا بود؟

میزبانی تهران نقطه ضعف لیگ بود که شرایط کرونایی باعث به‌وجودآوردن این اتفاق بود و راه حل دیگری نداشت، برای تیم‌های شهرستانی عملا هم از نظر بار هزینه و هم امتیاز میزبانی مشکل‌ساز بود، بازی‌های نزدیک نیز اجازه ریکاوری به تیم‌ها را نمی‌داد؛ اما نقاط قوت این لیگ بسیار زیاد بود که به آن اشاره می‌کنم: تعداد تیم‌های حاضر که بی‌سابقه بود، ظهور جوان‌های بسیار آینده‌دار که نوید یک پشتوانه خوب برای تیم ملی را دادند به شرطی که درست از آن‌ها استفاده شود، ورود نسل جدید مربیان و اعتماد باشگاه‌ها به این نسل جدید و نتیجه‌گیری‌های خوب آن‌ها و ایجاد ارتباط بسیار خوب در فضاهای مجازی بین جوانان و مردم کشور با بسکتبال.

آیا این لیگ پدیده‌ای داشت؟

این لیگ به نظر من در این زمینه از بهترین لیگ‌های چند سال گذشته بود که بازیکن‌های جوان و خوبی را معرفی کرد، از جمله سینا واحدی از شهرداری گرگان و سالار منجی از پالایش نفت آبادان.

اگر بخواهید از نظر فنی به یک تیم امتیاز بهترین تیم را بدهید، کدام تیم را اسم می‌برید؟

وقتی بحث از بهترین تیم می‌شود، قاعدتا تیم قهرمان بهترین تیم هست و من شخصا به خاطر تماشاگران خوب گرگان که شخصیت واقعی بسکتبال گرگان هستند و همیشه از آن‌ها به عنوان بهترین یاد می‌کنم بسیار خوشحال شدم که برنده بازی فینال بودند؛ چون لیاقت حداقل یک قهرمانی را داشتند، اما اگر بخواهیم از نظر بضاعت و انسجام تیمی درمورد یک تیم حرف بزنیم، اعتقاد دارم پالایش نفت آبادان با اینکه بازیکن خارجی نداشت و هماد سامری مربی آن تیم بهترین بود، البته تیم قزوین را نیز از نظر شکل و نحوه بازی پسندیدم.

عملکرد تیم ذوب‌آهن را قابل قبول دیدید؟ انتظاراتی که از این تیم می‌رفت برآورده شد؟

از چند جهت می‌شود درباره این سؤال صحبت کرد: اول اینکه جای بسیار خوشحالی داشت که امسال ذوب‌آهن بعد از سال‌ها که به صورت کج‌دار ومریز در بسکتبال تیم‌داری می‌کرد، با یک بودجه خوب اولین تیم سوپرلیگی بود که تمریناتش را شروع کرد، چندین بازیکن ملی‌پوش را به خدمت گرفت و تقریبا به صورت کامل و حرفه‌ای نیازهای کادر فنی خودش را برآورده کرد تا جایی که بازیکن اسبق تیم ملی آمریکا را به خدمت گرفت و تیمی پرقدرت را بست که این بعد از سال‌ها انتظار در اصفهان اتفاق افتاد.
درباره بحث برآورده‌کردن انتظارات یا نتیجه‌گرفتن مطلوب نمی‌توانم پاسخ بدهم، این موضوع را باید نسبت به هزینه‌ای که شده و صحبت‌های قبل از فصل از باشگاه بپرسید؛ زیرا میزان هزینه و نحوه بستن قرارداد یا قول و قرارهایی را که بین کادر فنی و باشگاه گذاشته شده بوده، من در جریان نیستم اما جامعه بسکتبال اصفهان انتظار بیشتری از این تیم داشت. امیدوارم که اتفاقات یا نتیجه به‌دست‌آمده باعث دلسردی مدیریت باشگاه نشود و سال آینده تیم قوی‌تری را به این لیگ ارسال کنند.

آینده بسکتبال اصفهان را در لیگ برتر چگونه می‌بینید؟

بسکتبال اصفهان آن‌قدر پتانسیل دارد که به‌راحتی می‌تواند دو یا سه تیم در سوپرلیگ داشته باشد. همین الان اگر به تیم‌های شهرهای دیگر نگاه کنید بازیکن‌های اصفهانی در تمام آن‌ها شاخص هستند و ای کاش شرایطی پیش بیاید که در اصفهان بازی کنند. با توجه به اینکه تیم فولاد مبارکه با دوست خوبم علی خسروی نتایج خوبی در لیگ دسته یک گرفته است، به نظر می‌رسد تیم دوم اصفهان در سوپر لیگ باشد، هرچند که نیاز به تقویت دارد تا بتواند در سوپرلیگ جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. با آرزوی اینکه روزهای خوب گذشته برای بسکتبال اصفهان را در آینده ببینیم و کماکان ثابت کنیم که اصفهان پایتخت بسکتبال ایران است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط