تحولات عظیم ارتباطی در بسترهای تازه

این روزها حجم فزاینده اطلاعات در فضای مجازی ارتباطات را دچار دگرگونی‌های بنیادی کرده است. در دنیای ارتباطات که به عصری فراتر از عصر اطلاعات و ارتباطات وارد شده‌ایم، چشم‌پوشی از تأثیر وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌های اجتماعی غیر ممکن به نظر می‌رسد و راه چاره‌ای جز هم‌سو و همگام‌شدن با این موج بلند ارتباطی نیست. انباشت اطلاعات در لحظه در همه نقاط جهان جابه‌جا می‌شود و کاربران را در دریایی از اطلاعات و ارتباطات شبکه‌ای نوین، غرق می‌کند.این تکنولوژی‌های نوین ارتباطی با بسط و گسترش به راه‌های ارتباطی عظیم اثرات قابل توجهی بر رفتار کنشگران اجتماعی و زیست جدید ارتباطی آن‌ها می‌گذارد.

تاریخ انتشار: 09:25 - یکشنبه 1400/02/26
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 فضای مجازی به‌عنوان یک بستر که در ابعاد گسترده در دسترس مردم قرار دارد، ارتباطات اجتماعی را متحول ساخته است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت ساختار ارتباطات دچار دگرگونی عظیمی شده است که برای نسل‌های گذشته ناخوشایند است. مدل ارتباطی جدید با بروز ویروس کرونا در جهان از گذشته متفاوت‌تر شده وبر روابط عاطفی بسیار تأثیر گذاشته است.
در عصر اطلاعات و ارتباطات رابطه میان این دو کلمه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. اطلاعات به عنوان کالای اساسی و مهم در عصر تکنولوژی در قالب‌های مختلف، پیوندهای ارتباطی میان انسان‌ها که در واقع مصرف‌کننده اطلاعات هستند، به وجود می‌آورد و از سوی دیگر جریان متعادل ارتباطات در سطح جهان، به خصوص در کشورهای رو به پیشرفت، غیرقابل انکار است.
برای رهایی از امپریالیسم خبری این کشورها در سیاست‌گذاری‌های خود به انتقال اطلاعات و همچنین توسعه رسانه‌های جمعی روی آوردند.
 هم اکنون بهره‌گیری به‌جا و به‌موقع از اطلاعات و ارتباطات، همراه با تکنولوژی‌های جدید و رسانه‌های تازه از اصول مهم کاربران، خصوصا فعالان حوزه ارتباطات و مدیران روابط‌عمومی است.

روابط عمومی و ارتباطات نوین جهانی

در عصر نوین ارتباطی وظایف روابط‌عمومی‌ها نیز دگرگون شده و عملکرد آن‌ها تحت تأثیر شدید فضای مجازی قرار گرفته است. بی‌پناهی کاربران در سپهر پیچیده رسانه‌ای نیاز به مدیریت مصرف رسانه، به‌خصوص در حوزه روابط‌عمومی، دارد.
 روابط‌عمومی‌ها در عصر نوین ارتباطی و تولد بسترهای تازه ارتباطی در عملکرد خود رویکردی متفاوت با روابط‌عمومی سنتی دار ند و به‌سمت روابط‌عمومی اینترنتی جهش یافته‌اند. در روابط‌عمومی نوین سازماندهی بر اساس مخاطبان و تولید ارزش برای مخاطب شکل می‌گیرد. در این نوع روابط‌عمومی درواقع مخاطب‌محوری رکن اصلی ارتباطات است. روابط‌عمومی نوین در تلاش است از طریق رفتارهای مناسب مشتری را حفظ کند و بهای بیشتری به مخاطب دهد.
تبلیغات در روابط عمومی یکی از کارکردهای مهم این حوزه محسوب می‌شود که روابط‌عمومی هوشمند می‌بایست با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و متخصص با استفاده از تکنولوژی و ابزار جدید ارتباطی تبلیغات هوشمند و شفافی را در زمان‌بندی مناسب برای مخاطبان ارائه دهد.
نکته قابل‌توجه در عصر تکنولوژی را می‌توان کم‌هزینه بودن و سرعت انتشار تبلیغات شرکت‌ها و هلدینگ‌های تجاری دانست؛ چرا که تکنولوژی در این زمینه کمک بسزایی به روابط‌عمومی‌ها کرده است؛ فقط کافی‌ست از کارشناسان و متخصصان خبره در این حوزه بهره جویند.

اینترنت؛ ابزار ارتباطی و تعامل پذیر

در حال حاضر اینترنت یک ابزار ارتباطی مهم و قابل دسترس است که در سطح جهان راه‌های ارتباطی گسترده‌ای را برای کاربران گشوده است و تبادل افکار و ارتباطات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسیده است؛ به گونه‌ای که هنگامی که حادثه‌ای در هر نقطه جهان روی می‌دهد کاربران شبکه‌های اجتماعی به سرعت دیدگاه خود را منتشر کرده و تبادل نظر با دیگر کاربران در سطح جهان را انجام می‌دهند. در واقع کاربران خود بخشی از رسانه هستند و در چرخه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی ایفا می‌کنند.

اینترنت و کارکردهای تعاملی

وجود ارتباطات نوین در بستر اینترنت تعاملات سازمان‌ها را به گونه‌ای تسریع می‌بخشد که اصلا قابل مقایسه با رسانه‌های سنتی نیست؛ بنابراین با این‌گونه ارتباطات سریع و کاربران هوشمند روابط‌عمومی‌ها باید همیشه هم‌سوی مخاطبان و حتی یک قدم جلوتر از آنان اقدام به تولید محتوای شفاف در زمان‌بندی مناسب و مطابق با ذائقه کاربران کنند، کاربرانی که همگام با ارتباطات نوین جهانی بخشی از رسانه را تشکیل می‌دهند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فاطمه شفیعی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط