کوچ سرمایه از بورس به بازار رمزارز

دولت از سال گـذشـتـه مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد؛ ولی سرمایه‌گذاران نتایج دل‌خواهی از بورس نگرفتند و این امر به کوچ سرمایه از بورس منجر شد. بازار رمزارزها این روزها در ایران بسیار داغ است تا اعداد و ارقام نجومی در زمان کوتاهی از بازار بورس خارج شود. بررسی‌ها از محبوبیت پنج رمزارز بیت‌کوین، دوج، اتریوم، آدا و ترون در ایران حکایت می‌کند و مردم خرید این پنج رمزارز را به سایر رمزهای دیجیتال ترجیح می‌دهند. همچنین مسئولان وعده انتشار رمزارز ایرانی را در سال 1400 داده‌اند.

تاریخ انتشار: 23:32 - یکشنبه 1400/03/2
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

دیروز بورس و امروز بازار رمزارزها بستر سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌رود. درحال حاضر میلیاردها تومان سرمایه توسط ایرانی‌ها به بازار رمزارزها وارد شده و سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار بالا رفتن اعداد و رقم به‌منظور کسب سود هستند.

هرروز با معامله میلیاردها رمزارز

رشد جهانی بـهـای رمـزارزهــا طــی ماه‌های اخیر و ریزش شدید بـورس از سال گذشته تاکنون سبب کوچ سرمایه از بازار سرمایه به رمزارزها شده است. مـحـمـدرضــا پـورابـراهـیـمـی، رئـیـس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با شبکه یک، میزان سرمایه خارج‌شده از بازار بورس را 150 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت روزانه سه تا پنج میلیارد تومان رمزارز در کشور معامله می‌شود. همچنین نتایج تحقیق در نشست اتاق بازرگانی تهران از معاملات روزانه 5 تا ۱۰ هزار میلیارد تومان رمزارز در کشور حکایت دارد که ۱.۵ تا سه برابر حجم معاملات بورس در ماه‌های گذشته محسوب می‌شود. ازاین‌رو بازار رمزارزها جایگزین فعلی بازار بورس در کشور به شمار می‌رود.

12 میلیون ایرانی در بازار رمزارز

بررسی میدانی نشان می‌دهد مردم تمایل زیادی به خرید رمزارزها پیدا کرده‌اند و طبق نتایج منتشرشده از پژوهش نشست اتاق بازرگانی تهران، ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمزارزها شده‌اند. به‌بیان‌دیگر، اکـنـون ۵/۲ میلـیـون حساب کاربری رمزارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد. با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدود ۱۲ میلیون نفر در ایران رمزارز دارند.

 فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، در گزارشی در رابطه با رمزارزها گفت: «بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا به انجام رسانده است، 62درصد مردمی که رمزارز خریداری کرده‌اند، در شش ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین 5 تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.» با این حساب، بازار رمزارزها بیشتر از بورس برای مردم جذابیت دارد؛ زیرا بازار رمز ارزها میزبان سرمایه بیشتری درمقایسه با زمان رونق بورس است.

پنج رمزارز محبوب کشور

سایت پرو اکتیو در گزارشی در زمستان 99، از چهار رمزارز به جز بیت‌کوین به‌عنوان، ارزهای محبوب سال 2021 یاد کرد و احتمال داد ریپل، لایت‌کوین، کازماس و بیت‌کوین‌کش در سال میلادی جاری مورد توجه قرار گیردبررسی‌های میدانی از بازار رمزارزها در ایران نشان می‌دهد سبدگردانان علاوه بر بیت‌کوین، چهار رمزارز اتریوم، ادا، ترون و دوج را برای سهام‌داران خریداری می‌کنند. ازاین‌رو این چهار رمزارز نام‌برده به همراه بیت‌کوین محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در کشور به شمار می‌روند.

رمزارز ایرانی

رونق بازار رمزارز و انتقال سرمایه میلیاردی به این بازار موجب شده دولت به فکر انتشار رمزارز ایرانی بیفتد. ماجرای رمزارز ایرانی به تیر99 بازمی‌گردد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در جریان جلسه علنی مجلس، با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه تبادلات ارزی، از پیشنهاد تولید یک رمزارز ملی به بانک مرکزی در راستای تأمین منابع ارزی برای تبادلات مالی‌بین‌المللی خبر داد. در آن زمان دولت تصمیم جدی در رابطه با انتشار رمز ارز نگرفت؛ ولی در بهمن سال گذشته بار دیگر بحث انتشار رمزارز ایرانی مطرح شد. در آن زمان محرمیان، معاون فناوری بانک مرکزی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد بیان کرد: «بانک مرکزی در نظر دارد رمزارز ایرانی را از سال آینده وارد بازارها کند. ما معتقد نیستیم که در این رابطه دیر شده است؛ چراکه هیچ کشوری در دنیا، نمونه رمزارز ملی یا بانک مرکزی موفقی، تاکنون ارائه نداده است و ما می‌توانیم جزو کشورهای آوانگارد و پیشرو در این عرصه باشیم.» جزئیات دقیق رمزارز ایرانی تاکنون مشخص نشده و حتی دولت پشتوانه این ارز دیجیتال را معلوم نکرده است. درنتیجه باید منتظر ماند تا جزئیات دقیق رمز ارز ایرانی در سال جاری منتشر شود.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر