بازه منفی مسکن در بهار 1400

«رنج‌کشیدن» یک اصطلاح بورسی است، به معنای حرکت‌دادن قیمت سهم به سمت پایین یا بالا و حالا این اصطلاح بورسی در بازار مسکن اصفهان شنیده می‌شود. دلال‌ها مدعی‌اند در طول اردیبهشت ماه تعدادی از مالکان اصفهانی در بازار مسکن رنج منفی کشیده‌اند، نوروزی یکی از فعالان بازار مسکن اصفهان در این‌باره می‌گوید: «فروشنده‌های عجول از ترس اینکه دلار 15 هزار و 11 هزار تومان نشود و قیمت خانه آن‌ها بریزد، چند صد میلیون تومانی زیر قیمت، ملک خود را نقد کرده‌اند.» امروز هم در محله‌های مختلف گاهی فروشنده‌هایی رنج منفی سنگین می‌کشند.

تاریخ انتشار: 08:45 - شنبه 1400/03/8
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

رنج منفی فروشندگان بین 5 تا 10درصد است، همین 5درصد برای درصد بالایی از آپارتمان‌های فروشی شهر بیش از 100 میلیون تومان می‌شود و در مناطق لوکس شهر از 500 میلیون تومان بیشتر است.

فروش به هر قیمتی

ترس از ریزش قیمت‌ها در میان فروشندگان دیده می‌شوند، آن‌ها می‌دانند اگر قیمت‌ها ثابت بماند هم شاید چند سالی پشت رکود بازار مسکن گیر کنند، همانطور که در سال‌های 92 تا 96 معاملات در بازار مسکن اصفهان راکد شد؛ ولی آن دسته از فروشندگانی که به پول خود نیاز دارند به هر قیمتی راضی به نقد کردن هستند. ابوالفضل حاجی یکی از این فروشندگان که روی ملک خود در محله ولیعصر 400 میلیون تومان تخفیف داده بود گفت: «اگر مسکن راکد شود باید پنج سال صبر کنم، درحالی‌که نصف پول این ملک را قرض کرده‌بودم.» افراد زیادی در بازار مسکن اصفهان عقیده دارند پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بازار مسکن، خودرو و بسیاری از بازارهای دیگر در رکود قفل خواهد شد، پس بهتر است امروز با قیمت کمتر نقد شوند.فعالان بازار عقیده دارند مذاکرات وین در کنار ترس از رکود بر رنج منفی در بازار مسکن اصفهان افزود. اخبار مذاکرات وین در بازارهای ارز و طلا نیز تأثیر منفی گذاشت. از طرفی امروز در بازار اصفهان بسیاری از فروشگاه‌داران بزرگ با فروش همراه با ضرر یا بدون سود در تلاش‌اند موجودی انبار کالای خود را کاهش دهند تا تکلیف مذاکرات وین و قیمت ارز روشن شوند، برخی مدعی‌اند دلار در ماه‌های آینده ابتدا مقاومت 20هزار و سپس 15هزار تومان را می‌شکند، افراد زیادی هم مخالف این ایده هستند؛ ولی ترس از دلار 15هزار تومانی و کمتر باعث شده تا فروشندگان به فروش ملک با دلار 23هزار تومان رضایت دهند.سمیرا قاسمی فروشنده‌ای در محله پروین که روی آپارتمانش 350 میلیون تومان تخفیف داده بود در این‌باره گفت: «ما آپارتمان را 300 میلیون خریدیم و بالای یک میلیارد فروختیم. با همین تخفیف هم بیش از یک میلیارد سود کردیم؛ باید با دلار 32هزارتومانی نقد می‌شدیم ولی حالا هم دیر نیست. روی دلار 32 هزارتومانی طمع کردیم، می‌ترسم اگر روی دلار 23هزارتومانی هم نفروشم، چند ماه دیگر با دلار 11هزارتومانی آپارتمان را 700 میلیون تومان هم نبرند.» ویژگی مشترک فروشندگان با رنج منفی سود بالای آنها در بازار مسکن است.فروشندگانی که رنج منفی می‌کشند در بیشتر مشاهدات یا عجله دارند و باید پول آن‌ها زودتر نقد شود یا روی ملک سود زیادی برده‌اند. البته بررسی آماری بازار مسکن اصفهان و گفت‌وگو با فعالان بازار نشان می‌دهد رنج‌کشی در سطح محله‌های اصفهان کمتر از یک درصد کل آگهی‌های فروش است، با این حال، اگر اندکی در بازار جست‌وجو کنید به فروشندگان برمی‌خورید که با قیمت پایین‌تر از عرف محله‌ای راضی به فروش می‌شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر