ساخت مسیر گردشگری حدفاصل کوه آتشگاه تا منارجنبان

منطقه 9 شهرداری اصفهان به عنوان یکی از غربی‌ترین مناطق شهری اصفهان شناخته می‌شود که نقش پررنگ‌تری نسبت به دیگر مناطق شهری دارد. این منطقه کریدور ورودی غرب اصفهان است و افرادی که می‌خواهند از غرب وارد اصفهان شوند، قطعاً از منطقه 9 و خیابان آتشگاه عبور می‌کنند.

تاریخ انتشار: 14:23 - شنبه 1400/03/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان با بیان اینکه این منطقه برخی ویژگی‌های خاص دارد، اظهار کرد: این ویژگی‌ها باعث شده این منطقه نسبت به 14 منطقه دیگر شهر اصفهان متمایز باشد. علیرضا رفیعی با اشاره به اینکه از این منطقه به دلیل وجود عرصه‌های اکولوژیک و فضا سبزی به عنوان ریه تنفسی شهر اصفهان یاد می‌شود، افزود: وجود اشجار، باغات و سبزینگی که در این منطقه وجود دارد از یک سو و مجاورت با رودخانه زاینده رود و پارک طبیعی ناژوان از سویی دیگر، این منطقه را به خاص‌ترین مناطق شهری تبدیل کرده است. او تصریح کرد: تمام مادی‌های شهر اصفهان از این منطقه سرچشمه می‌گیرد و 25 درصد از طول انهار نیز در این منطقه واقع شده است.

منطقه 9 قطب توریستی و گردشگری در اصفهان

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان، گفت: وجود اماکن و جاذبه‌های تاریخی از جمله منارجنبان و کوه آتشگاه این منطقه را به یک قطب توریستی و گردشگری تبدیل کرده و باعث رشد، رونق و توسعه این منطقه شده است. رفیعی اضافه کرد: پتانسیل‌های موجود در منطقه 9 می‌تواند بر پیکره کل اصفهان تاثیرگذار باشد. او در ادامه با اشاره به اینکه در این منطقه با برخی از چالش‌ها و معضلات روبرو هستیم، تصریح کرد: بیشتر مطالبات مردمی در حوزه شهرسازی است و صدور پروانه برای اراضی کشاورزی است که این موضوع امکان پذیر نیست.

تبدیل اراضی کشاورزی به باغ شهر

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده است قرار نیست اراضی کشاورزی به کاربری دیگری تبدیل شود که این موضوع با نارضایتی برخی از شهروندان روبرو شده است. رفیعی با تاکید بر اینکه باید فضاهای سبز منطقه را حفظ کنیم نه اینکه فضاهای سبز را به فضای سخت تبدیل کنیم، اظهار کرد: در گذشته موضوع «باغ ویلا» مطرح بوده که امروز به «باغ شهر» تبدیل شده است. با جلساتی که با حوزه شهرسازی برگزار کردیم درصددیم تا بخش‌هایی اراضی کشاورزی منطقه را به باغ شهر اصفهان تبدیل کنیم و در این زمینه مجوزهایی صادر کنیم تا باغ‌ها احیا شوند. او اضافه کرد: در این راستا ایده تجارت سبز نیز مطرح و چند جلسه در این رابطه برگزار شد. همچنین در حال پیگیری این موضوع با حوزه معاونت شهرسازی هستیم تا اگر امکان آن باشد موضوع تجارت سبز را در منطقه راه اندازی کنیم تا فضا اکولوژیک منطقه حفظ شود. مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان در خصوص جمعیت این منطقه نیز گفت: جمعیت منطقه 9 بر اساس سرشماری‌هایی که هر پنج سال یکبار توسط اداره آمار و نفوس و مسکن انجام می‌شود در سال 95؛ 75 هزار و 168 نفر بوده و نرخ رشد جمعیت طی سال 90 تا 95 نیم درصد بوده است. طبق برآوردهای انجام شده جمعیت این منطقه در سال 99؛ 77 هزار و 541 نفر بوده است که نسبت به کل شهر اصفهان از لحاظ جمعیتی، منطقه میانه شناخته می‌شود.

احداث خط انتقال کلکتور شرقی – غربی خیابان آتشگاه

در ادامه مدیر ارتباطات منطقه 9 شهرداری اصفهان در خصوص خط انتقال کلکتور شرقی – غربی خیابان آتشگاه گفت: این پروژه در سال 85 در منطقه 9 تعریف شده بود که طول کل پروژه به اندازه خیابان آتشگاه، تقریباً 9700 متر و لوله گذاری این پروژه نیز با لوله‌هایی به قطر 30 سانتیمتر است. فاز اول این پروژه از کوه آتشگاه تا خیابان وحدت به طول 4500 متر است که عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شد و در تاریخ 9/9/99 به پایان رسید. فاز دوم پروژه نیز از خیابان وحدت تا چهارراه جهاد به طول 5200 متر در حال اجراست. حمید باربازان افزود: هدف از اجرای این پروژه، انتقال آب برای آبیاری فضا سبز است تا با توجه به مخازنی که در بخش‌های مختلف شهر تعبیه شده، مدیریت آبیاری فضای سبز انجام و پساب‌ها از طریق خط انتقال برای آبیاری فضای سبز استفاده شود. او با بیان اینکه در مجموع این پروژه 11 میلیارد تومان اعتبار داشته است، ادامه داد: فاز اول این پروژه با اعتباری حدود 4 میلیارد و 800 میلیون تومان و فاز دوم پروژه با اعتباری تقریباً 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در حال اجراست و به دلیل بار مالی که این پروژه داشته در دو فاز تعریف شده است.

احداث سالن سینما و آمفی تئاتر

مدیر ارتباطات منطقه 9 شهرداری اصفهان، مجموعه فرهنگی امام خمینی (ره) را یکی از مجموعه‌های بزرگ منطقه معرفی کرد و افزود: با توجه به درخواست کمیسیون فرهنگی شورا شهر و نبود سالن سینما و آمفی تئاتر در غرب اصفهان، برنامه ریزی و نیاز سنجی شد و سالن نمایش امام خمینی (ره) که بدون استفاده بود به سالن سینما و آمفی تئاتر تبدیل شد. در ابتدا قرار بود این مجموعه با مشارکت سرمایه گذار به یک سینما تبدیل شود؛ اما به دلیل اینکه هیچ سرمایه گذاری در این پروژه مشارکت نکرد شهرداری تصمیم گرفت که با هزینه خود این سالن را به سالن سینما و آمفی تئاتر تبدیل کند. عملیات طراحی و اجرای آن با اعتبار یک میلیارد و 700 میلیون تومان در سال 99 آغاز شد و عملیات اجرایی آن با اعتبار 1 میلیارد و 500 میلیون تومان در سال 1400 در حال اجراست. باربازان با اشاره به اینکه جشنواره‌ای برای انتخاب طرح برتر برای طراحی داخل سالن سینما برگزار و طرح برتر انتخاب شد، گفت: امیدوارم این مجموعه تا پایان تیر امسال به بهره برداری برسد تا شهروندان از خدمات آن بهره مند شوند. او افزود: در این مجموعه یک زمین اسکیت با هزینه حدود 150 میلیون تومان تعبیه شده است که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند. مدیر ارتباطات منطقه 9 شهرداری اصفهان، خاطر نشان کرد: شهرداری درصدد است در خصوص ساماندهی مجموعه امام خمینی (ره) اقدامات انجام را انجام دهد.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر