بازار طلا و سکه در پساانتخابات

در سال برگزاری انتخابات در بیشتر دولت‌ها قیمت سکه و طلا روند افزایشی به خود گرفته است. انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و مذاکرات وین، دو عامل تعیین‌کننده وضعیت بازارهای مالی از جمله بازار طلا و سکه در سال جاری هستند. هنوز مذاکرات وین تعیین‌تکلیف نشده و مدت کوتاهی نیز تا انتخابات 1400 باقی مانده است. اظهارنظر مثبت یا منفی در خصوص مذاکرات برجام بلافاصله در نرخ ارز و طبیعتا بعد از آن بر قیمت طلا و سکه تأثیرگذار بود. با این حال، برخی فعالان بازار طلا و جواهر نیز در پیش‌بینی‌های خود می‌گویند که این تأثیرگذاری موقتی است. رئیس اتحادیه طلاو جواهر کشور چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود که «در خوش‌بینانه‌ترین سناریو یعنی احیای برجام نیز احتمال سقوط قیمت در بازار طلا وجود ندارد و قیمت‌ها در مـیـان‌مـــدت به ســطــوح فـعـلـی برمی‌گردند.»

تاریخ انتشار: 08:48 - یکشنبه 1400/03/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 اما تأثیرپذیری بازار طلا و سکه از انتخابات داخلی موضوعی است که بیشتر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا و سکه بر آن اتفاق نظر دارند.  به اذعان کارشناسان بازار طلا و سکه، پس از انتخابات شاهد تغییرات قیمتی در بازار سکه و طلا خواهیم بود؛ ولی افزایش یا کاهش قیمت بستگی به این دارد که کدام نامزد با کدام گرایش ســیـاســـی بــر سر کــار بـیـایـد و چــه تصمیم‌هایی برای بازار ارز داخـلـی بـگـیـرد و اجـرایـی کند.
باید منتظر ماند و دید دولتی که بر سر کار می‌آید چه نگاهی به اقتصاد دارد و برای به نتیجه رساندن مذاکرات چه برنامه‌ای پیش‌بینی کرده است. یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه، چگونگی سیاست‌های دولتمردان درخصوص بازار ارز است. معلوم نیست سیاست‌گذاری‌ها برای سامان‌دهی بازار ارز در دولت آینده چگونه باشد. اگر بازار به این نتیجه برسد که ارز جدیدی به اقتصاد تزریق می‌شود و به بهبود شرایط امیدوار باشد، می‌توان به کاهش قیمت سکه در کنار کاهش قیمت طلا و ارز هم امیدوار بود. اما اگر چنین نباشد باید منتظر افزایش قیمت سکه در سال جاری باشیم.

مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازار طلا

بازار طلای داخلی از دومؤلفه اصلی انس جهانی طلا و قیمت دلار داخلی تأثیر می‌پذیرد. پیش‌بینی‌های قبلی بر این اساس بود که  با توجه به بیماری کرونا در سال گذشته قیمت انس جهانی افزایش پیدا کرده؛ اما امسال قیمت انس جهانی، کاهش پیدا کند.
اما به تازگی محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت‌و‌گویی با اصفهان‌زیبا تصریح کرد: زمانی که ارزش جهانی دلار کاهش یابد، سرمایه‌گذاری و میل به خرید در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث می‌شود قیمت انس جهانی طلا افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت انس جهانی میل به کاهش نداشته باشد و افزایش قیمت انس جهانی محتمل‌تر است.
البته کشتی آرای به تأثیرگذاری مؤلفه تقاضا در بازار طلا در شرایط کنونی نیز اشاره کرد و گفت: در بازار داخلی نیز نوسان‌ها میل به سرمایه‌گذاری و میل به خرید را ایجاد کرده، شاخص بورس منفی است و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر به سمت بازار طلا حرکت کرده و این تقاضا منجر به افزایش قیمت طلا و سکه خواهد شد و این فاکتور نیز در افزایش قیمت دخیل است.

پیش‌بینی آرامش در بازار طلا و سکه بعد از انتخابات

علاوه بر تأثیرپذیری از دو مؤلفه اصلی انس جهانی طلا  و قیمت دلار داخلی، بازار طلا و سکه  تحت تأثیر تغییرات سیاسی نیز قرار می‌گیرد. درباره اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو چه تأثیری روی قیمت سکه و طلا دارد، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور به اصـفـهـان‌زیـبـا می‌گـویـــد: مؤلفه‌های سیاسی روی قیمت سکه و طلا تأثیرگذار است؛ درواقع نفت، طلا و سکه دو بازار اقتصادی هستند که تحت تأثیر مؤلفه‌های سیاسی قرار می‌گیرند و این تأثیرگذاری گاهی مثبت و گاهی منفی است.
آیت محمدولی تصریح می‌کند: انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نیز روی قیمت طلا و سکه تأثیرگذار خواهد بود؛ ولی افزایش یا کاهش آن وابسته به این است که چه فردی و با چه دیدگاهی رئیس‌جمهور آینده می‌شود؛ اگر مسئولان اقتصادی عرضه و تقاضا را در بازار ارز به تعادل برسانند و بازار ارز آرامش پیدا کند قیمت طلا و سکه نیز مناسب می شود.
محمدولی اذعان می‌کند: امیدواریم انتخابات داخلی به روند اصولی انجام شود؛ بسته به اینکه نامزدی که انتخاب می‌شود در ادامه طی چه چهارچوب‌هایی حرکت کند و تصمیم بگیرد، بازار طلا و سکه نیز تأثیر می‌پذیرد.
او عنوان می‌کند: بسته به نوع عملکرد فردی که انتخاب می‌شود، انتظار می‌رود بازار طلا و سکه نیز تأثیرپذیرد؛ البته  پیش‌بینی بنده این است که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت طلا و سکه مناسب‌تر ‌شود و شاهد برقراری آرامش در این بازار باشیم، دید اقتصاددان‌ها هم این است که بعد از انتخابات شاهد آرامش  بیشتری در بازار طلا و سکه باشیم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور بیان می‌کند: در سال 1400 حدود 35 تا 40 روز بازار سکه و طلا تعطیل بود؛ ولی اکنون تقاضا در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته بهتر است و امیدواریم به تدریج قیمت‌ها به مطلوبیتی که در گذشته بود برسد و تقاضا نیز در این بازار افزایشی شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر