واسطه‌های مالیاتی در خیابان سپه

70 هزار، 40 هزار و 25 هزار میلیارد تومان، در روزهایی که رقم فرار مالیاتی به یکی از بحث‌های مهــــــم مناظره‌های ریاست‌جمهوری تبدیل شده ‌اســـــت، واسطه‌ها در خیابان سپه دست به کار شده‌اند تا با روش‌های مختلف مالیات را دور بزنند. سالانه در طول خرداد ماه مشاغل مختلف باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند ولی گاهی اطلاعات مندرج در اظهارنامه با واقعیت متفاوت است تا فرار مالیاتی هر سال به رکورد جدیدی برسد. مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان امور دارایی ارقام مختلفی از فرار مالیاتی اعلام می‌کنند ولی آن‌ها هرچه قوی‌تر عمل کنند، دلال‌ها هر سال با روش جدیدتری برای دور زدن اداره امور دارایی در خیابان سپه وارد گود مالیاتی می‌شوند.

تاریخ انتشار: 09:55 - دوشنبه 1400/03/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

قولنامـــــه‌های صوری، گزارش‌هـــــای حساب‌رسی و واسطه‌ها اصلی‌ترین روش دلال‌ها برای فرار از مالیات است. آن‌ها هم خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند و هم با دریافت درصدی از مبلغ مالیات به مودیان دیگر برای دورزدن اداره امور دارایی کمک می‌کنند.

قولنامه صوری

هزینه تنظیم یک قولنامه صوری بین 200 تا 500 هزار تومان است، در مواردی نادر واسطه‌ها برای تنظیم یک قولنامه صوری تا دو میلیون تومان کمیسیون می‌گیرند، ولی همین قولنامه فِیک مالیاتی چند ده میلیون تومان را دور می‌زند. کوراوند، یکی از واسطه‌های محله ولیعصر، درمورد قولنامه صوری می‌گوید: «ملک یا خودرو وقتی معامله می‌شود، دو طرف قرارداد دو قولنامه می‌نویسند. قولنامه اصلی شامل قیمت‌های واقعی است و قولنامه صوری اعداد و ارقام کمتری دارد تا فروشنده مالیات کمتری بپردازد.» به‌تازگی قولنامه‌های صوری در بازارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ولی در همان بازار مسکن نیز قولنامه‌های صوری فرار مالیاتی چند هزار میلیاردی دارند. گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد رقم قرارداد در قولنامه صوری گاهی یک‌چهارم قیمت واقعی است. به همین دلیل آمار و ارقام اعلامی از قیمت مسکن از معاملات انجام‌شده با واقعیت فاصله دارد. کوراوند در این‌باره گفت: «خانه‌ای را فروختیم چهار میلیارد، فروشنده دویست هزار تومان داد یک قولنامه صوری تنظیم کردیم تا مالیاتش از این معامله یک دهم شود.»

گزارش‌های حساب‌رسی

اگر عبارت «گزارش حساب‌رسی» را در موتور جست‌وجوگر گوگل وارد کنید به انبوهی از مؤسسه‌های حسابداری بر می‌خورید. این مؤسسات گاهی به صورت غیرمستقیم در فضای وب‌سایت خود برای فرار مالیاتی تبلیغ می‌کنند.  یکی از این مؤسسات در وبسایت خود این عبارت را درج کرده بود: «اگر با قوانین مالیاتی آشنایی ندارید، احتمال خطا در محاسبه مالیات شما وجود دارد، درحالی‌که با مشاوره ما و تنظیم گزارش‌های حسابداری به شیوه درست می‌توانیم مالیات کمتر پرداخت کنید.»
واسطه‌ها امروز در خیابان سپه نیز به مودیان از حساب‌رسی‌های مالیاتی می‌گویند، روشی که به قول آن‌ها دورزدن مالیات را ممکن می‌سازد.
 یکی از واسطه‌ها که کنار سازمان امور مالیاتی برای ارائه خدمات به مودیان مالیاتی تبلیغ می‌کرد در این‌باره گفـــــت: «یک گزارش حساب‌رسی دقیق درست می‌کنیم با فاکتور سازی‌های کامل، اگر 30میلیارد تومان پول وارد حساب شما شده باشد، آن‌قدر دقیق فاکتورسازی می‌کنیم که اداره دارایی به شما بدهکار شود.» هزینه فاکتورسازی بسته به میزان تراکنش مالی فرد یا شرکت دارد، ولی از حدود یک میلیون تومان آغاز می‌شود و به بالاتر از 50میلیون تومان می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کار متخصصان این حوزه در این فصل به صورت فشرده‌است و به راحتی نوبت نمی‌دهند.

واسطه‌ها

تعدادی از دلال‌ها مدعی‌اند با دریافت درصدی از مبلغ مالیات با واسطه‌ها در سازمان امور دارایی لابی‌گری می‌کنند تا رقم مالیات کاهش پیدا کند.  یکی از دلال‌ها در این‌باره به مودیان می‌گفت: «تهران آشنا داریم، هر چقدر مالیات بریدند را یک‌دهم می‌کنیم و یک‌دهم هم سهم ماست، اگر مطمئن نیستی وقتی مالیات کم شد سهم ما را بدهید.»  آیا این واسطه‌ها می‌توانند رقم مالیات را کاهش دهند؟ پلیس فتا طی سال‌ها بارها به مردم هشدار داد تا فریب وعده دلال‌های مالیاتــــــی به‌خصـــــوص در فضـــــای مجازی را نخورند؛ ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد انگشت‌شماری از این واسطه‌ها طی سال‌های گذشته به وعده خود در قبال مودیان عمل کرده‌اند و مالیات‌های چند صدمیلیونی را تا چند ده میلیون تومان کاهش داده‌اند. آن‌ها آن‌قدر به کار خود مطمئن هستند که به مشتری اجازه می‌دهند سهم آن‌ها را پس از انجام کار بپردازد، البته مودیان را تهدید می‌کنند تا اگر در پرداخت شیرینی تأخیر داشته‌باشند، مالیات آن‌ها چندبرابر بیشتر خواهد شد!  بخشی از واسطه‌ها نیز همان ابتدای کار بخشی از شیرینی مورد تفاوت را دریافت می‌کنند و سپس به واسطه‌ها در سازمان امور دارایی پل می‌زنند. درآمد تعدادی از این دلال‌ها در خرداد و تیر به چند میلیارد تومان می‌رسد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر