ایرانی‌ها، نصف قیمت خارجی‌ها

تنوع بالا و قیمت مقرون به صرفه ویژگی‌های اصلی لوازم خانگی ایرانی است، چرا که رشد نرخ ارز و ممنوعیت واردات موجب شده کالاهای خارجی به صورت قطره چکانی و با قیمت بالایی در بازار عرضه شوند. از این‌رو، مشتریان کالاهای خارجی، اکنون به جمع خریداران کالای ایرانی پیوسته‌اند. لوازم خانگی تولید داخل در مقایسه با محصولات خارجی اختلاف قیمت محسوسی دارند، به طوری که یک کالای خارجی دو سه برابر گران‌تر از نمونه تولید داخل است. با این اوصاف، خرید لوازم خانگی تولید داخل به دلیل داشتن امکانات مشابه با کالاهای خارجی و قیمت کمتر نسبت به مدل‌های وارداتی منطقی‌تر است.

تاریخ انتشار: 09:22 - یکشنبه 1400/04/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

لوازم خانگی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، جارو برقی و اتوبخار هفت قلم اساسی لوازم خانگی‌اند که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. با شروع نوسانات ارزی مردم برای خرید این هفت قلم با چالش روبه‌رو شدند.ایرانی و خارجی هر دو در بازار اصفهان عرضه می‌شوند، ولی کدام یک گزینه‌های مناسب‌تری‌اند؟بررسی‌ها نشان می‌دهد لوازم خانگی ایرانی از نظر قیمت اختلاف چشم‌گیری با نمونه‌های خارجی دارد.

یخچال فریزر

یخچال فریزر گران‌ترین وسیله در میان انواع لوازم‌خانگی به شمار می‌رود و برای خرید آن باید بیشتر از سایر وسایل برقی هزینه کنید. درحال حاضر تولیدکنندگان داخلی از قبیل امرسان، اسنوا، ایستکول، ایکس ویژن، هیمالیا، پارس، برفاب و… انواع یخچال ساده، بالا و پایین، دوقلو و سایدبای ساید را روانه بازار می‌کنند. یخچال‌های ساده یعنی بالا فریزر و پایین یخچال، ارزان‌ترین محصولات ایرانی با قیمت پنج تا 9میلیون تومان محسوب می‌شوند. برای نمونه یخچال برفاب پنج میلیون و 900 هزار تومان، یخچال امرسان شش میلیون و 300 هزار تومان و یخچال پارس هشت میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. یخچال‌های بالا و پایین جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار قرار می‌گیرند و برای خرید نمونه ایرانی آن‌ها باید هفت تا 20 میلیون تومان هزینه کرد. یخچال‌های دوقلو نسبت به ساید بای ساید قیمت مناسب‌تری دارند و امکان خرید آن‌ها با 13 تا 35 میلیون تومان وجود دارد. درمقابل، خرید یک یخچال سایدبای ساید ایرانی دست‌کم 14 میلیون تومان و حداکثر 55 میلیون تومان خرج دارد. بررسی میدانی از بازار اصفهان نشان می‌دهد عرضه یخچال فریزرهای خارجی کاهش چشمگیری یافته و این موضوع در رشد قیمت آن تأثیر بسزایی داشته است. اکنون خرید یخچال فریزر بالا پایین خارجی 11 تا 20 میلیون تومان، دوقلو 20 تا 51 میلیون تومان و ساید بای ساید دست‌کم 42 میلیون تومان و حداکثر 100 میلیون تومان قیمت دارد. یخچال‌های خارجی باوجود اختلاف قیمت زیاد نسبت به کالاهای ایرانی، از نظر کیفیت، آپشن، طراحی و… با محصولات تولید داخل برابری می‌کنند.

تلویزیون

تصور یک خانه بدون تلویزیون سخت خواهد بود. با وجوداین، تلویزیون قیمت بالایی دارد و برای خرید یک ال‌ای‌دی تولید داخل معمولی با سایز 40 اینچ باید حداقل پنج میلیون تومان هزینه کرد. ال‌ای‌دی های ایرانی با سایز بزرگ‌تر یعنی 45 تا 55 اینچ و با کیفیت نمایشگر بالاتر بسته به برند بین هشت تا 17 میلیون تومان قیمت دارند. همچنین برند جی‌پلاس به‌تازگی تلویزیون‌های 75 اینچی با بازه قیمت 40 تا 45 میلیون تومان روانه بازار کرده است. ارزان‌ترین تلویزیون‌های خارجی نیز به برند فیلیپس با اندازه 32 تا 43 اینچ تعلق دارد که برای خرید آن‌ها باید چهار تا 9 میلیون تومان پرداخت. محصولات میان‌رده خارجی بازار نیز بسته به سایز بین 10 تا 50 میلیون تومان قیمت خورده‌اند. تولیدکنندگان خارجی ال‌ای‌دی های خمیده و بزرگ را با قیمت 80 تا 100 میلیون تومان در بازار عرضه کرده‌اند که تولیدکنندگان داخلی تاکنون موفق به طراحی محصولات مشابه آن‌ها نشده‌اند.

ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی در دنیای امروز یک وسیله ضروری در خانه است و قیمت آن بسته به ظرفیت، دور موتور و برند متفاوت است. مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی در بازار عرضه می‌شود که کارایی و ویژگی مشابه‌ای دارند، ولی به دلیل داشتن برندهای متنوع، با بازه قیمت متفاوتی به فروش می‌رسند و نمونه‌های خارجی چندین برابر گران‌تر از محصولات ایرانی است.
برای نمونه ماشین لباسشــــویی اتوماتیک هفت کیلوگرمی ایرانی بین هفت تا 13 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود ولی نمونه خارجی آن‌ها هشت تا 20 میلیون تومان قیمت دارد. در مجموع، امکان خرید ماشین لباسشویی ایرانی با بهای پنج تا 20 میلیون تومان وجود دارد. درمقابل بازه قیمت محصولات خارجی بین هشت تا 30 میلیون تومان است. همچنین محصولات تولید داخل از تنوع بالاتری درمقایسه با تولیدات خارجی بهره می‌برند.

ماشین ظرفشویی

قیمت ماشین ظرفشویی ایرانی و خارجی در ماه‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده است. اگر تا یک ماه قبل امکان خرید ماشین ظرفشویی ایرانی با قیمت پنج میلیون تومان وجود داشت، اکنون باید دو برابر این مبلغ را برای خرید آن هزینه کنید.
ماشین‌های ظرفشویی رومیزی تولید داخل بین هفت تا 12 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود؛ ولی نمونه رومیزی با برند خارجی به صورت انگشت شمار در بازار عرضه می‌شود. قیمت انواع ماشین ظرفشویی کابینتی ایرانی از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و به مرز 25 میلیون تومان می‌رسد. درمقابل ماشین‌های ظرفشویی وارداتی دامنه قیمتی بیشتری یعنی 15 تا 65 میلیون تومان دارند.

اجاق گاز

اجاق گاز در انواع طرح فر، فر و رومیزی در بازار اصفهان به فروش می‌رسد و مدل فر از دیرباز در میان پرطرفدارترین‌ها قرار می‌گیرد. اکنون اجاق گازهایی با برندهای ایرانی مانند مدل‌های خارجی کیفیت بسیار بالایی دارند و از لحاظ قیمت، مقرون به صرفه‌اند. اسنوا، اخوان، تکنوگاز، سینجر، کن و… از جمله تولیدکنندگان ایرانی اجاق گاز محسوب می‌شوند که محصولات آن را با یک میلیون و 200 هزار تومان تا 12 میلیون تومان می‌توان خرید. در کنار برندهای ایرانی، تولیدکنندگان خارجی همچون لوفرا، بوش، سامسونگ، ال جی و… نیز اجاق گازهای فر با قیمت بالاتری یعنی چهار تا 15 میلیون تومان روانه بازار کرده‌اند.

جاروبرقی

جاروبرقی نیز مانند یخچال، تلویزیون و… از وسایل اساسی هر خانه است، با این تفاوت که شاید جاروبرقی‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی باشد، ولی مهم‌ترین معیار آن‌ها نوع و برند است، زیرا سایر ویژگی‌ها فقط اسمی است. جاروبرقی‌های خارجی به دلیل عرضه طولانی مدت طرفداران زیادی دارد و به اصطلاح بازار را در دست گرفته است!
 ولی خرید آن‌ها در شرایط فعلی به دلیل عرضه پایین و قیمت بالا دشوار است چراکه ارزان‌ترین جاروبرقی وارداتی پنج میلیون تومان و گران‌ترین آن با برندهای ال‌جی، بوش و سامسونگ حداکثر 20 میلیون تومان هستند. درمقابل با کمتر از یک میلیون تومان می‌توان یک جاروبرقی سطلی ایرانی با برندهای شروین، کهکشان و… تهیه کرد. خرید جاروبرقی‌های تولید داخل لوکس‌تر نیز بیش از 10 میلیون تومان آب نمی‌خورد.

اتو

اتوی لباس در مدل‌های بخار و پرسی در بازار موجود است و مدل بخار به طور معمول در منازل کاربرد دارد. درحال حاضر اتوی بخار تولید داخل با برندهای سیماران و پارس خزر کمتر از یک میلیون تومان قیمت دارد و تولیدات جدیدتر این دو برند تا یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است. قیمت اتوبخارهای وارداتی با برندهایی مانند بوش، فیلیپس، سامسونگ و.. نیز یک تا پنج میلیون تومان است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر