خرج ازدواج با جهیزیه ایرانی و خارجی

خریـد جهیزیه یــکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زوجین برای شروع زندگی محسوب می‌شود و بار مالی زیادی به دنبال دارد. طبق بررسی‌های میدانی از بازار لوازم‌خانگی، انواع لوازم برقی با برندهای ایرانی و خارجی در بازار اصفهان عرضه می‌شود و محصولات تولید داخل از تنوع بیشتری برخوردارند؛ همچنین انتخاب لوازم برقی با برندهای ایرانی در مقایسه با محصولات وارداتی هزینه کمتری به دنبال دارد. در حال حاضر وسایل چوبی از قبیل مبلمان، تخت و… نیز تنها با برندهای ایرانی در بازار موجود است و مدل خارجی آن‌ها به دلیل تحریم‌ها در بازار عرضه نمی‌شود.

تاریخ انتشار: 09:50 - یکشنبه 1400/04/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

اگر قصد دارید برندهای تحت لیسانس یا محصولات خارجی را به جای کالاهای تولید داخل برای جهیزیه انتخاب کنید، باید خود را به آب‌وآتش بزنید و دست‌کم 100 میلیون تومان بیشتر برای خرید یک جهیزیه هزینه کنید.

آشپزخانه

تعداد زیادی از اقلام جهیزیه مربوط به آشپزخانه است. در حال حاضر قیمت یک یخچال معمولی و بالا و پایین تولید داخل در بازار بین سه تا 10 میلیون تومان است و این بها برای یخچال‌های دوقلو و سایدبای‌ساید ایرانی به 13میلیون و 500 هزار تا 49 میلیون تومان می‌رسد. درمقابل خرید یک یخچال خارجی دست‌کم 20میلیون تومان هزینه دارد و بهای یخچال‌های سایدبای‌ساید وارداتــی بـــه مــرز 90 مــیلیــون تومان می‌رسد.
ماشین لباسشویی پس از یخچال یکی از وسایل مهم آشپزخانه محسوب می‌شود. کف قیمت ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک ایرانی از پنج‌میلیون و 700 هزار تومان است. مدل‌های جدیدتر تا 20میلیون تومان نیز قیمت خورده‌اند. عرضه ماشین لباسشویی خارجی در مقایسه با دو سال قبل کاهش یافته است و مدل‌های موجود در رنج قیمت 19 تا 35 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت اجاق‌گازهای طرح فر و صفحه‌ای از 900هزار تومان شروع می‌شود؛ ولی برای خرید یک اجاق‌گاز فردار ایرانی باید حداکثر 14میلیون تومان هزینه کرد. اجاق‌گازهای فردار خارجی نیز به‌صورت انگشت شمار با حداکثر قیمت 22 میلیون تومان در بازار موجود هستند. در آخر باید به ماشین ظرف‌شویی به عنوان یکی از وسایل گران جهیزیه اشاره کرد. قیمت مدل‌های رومیزی آن دومیلیون و 500 تا 17 میلیون تومان و مدل‌های دیگر هشت تا 18 میلیون تومان است. ماشین‌های ظرف‌شویی خارجی نیز بین 11 تا 20 میلیون تومان قیمت دارند. قیمت سایر لوازم برقی آشپزخانه جهیزیه به شرح جدول است. ظروف پخت‌وپز نیز در کنار وسایل برقی آشپزخانه اهمیت زیادی دارند و نمی‌توان یک جهیزیه را بدون ظروف پخت‌وپز تصور کرد. ظروف پخت‌وپز شامل سرویس قابلمه، سرویس غذاخوری، سرویس پذیرایی، سرویس قاشق و چنگال، سرویس پارچ و لیوان، قوری و کتری، لیوان و فنجان، ست چاقو و… می‌شود. قیمت نمونه تولید داخل و وارداتی آن‌ها در جدول مشخص شده است.

پذیرایی

وســایــل زیادی از جهیــزیــه به پذیرایی یا اتاق نشیمن خانه اختصاص دارد و خرید آن‌ها هزینه زیادی به دنبال دارد. اصلی‌ترین عضو پذیرایی، تلویزیون است. با چهارمیلیون تومان می‌توان یک تلویزیون 32اینچی ایرانی خرید. قیمت تلویزیون‌های تولید داخل با نمایشگر بزرگ‌تر حداکثر 22میلیون تومان است. درمقابل برای خرید تلویزیون خارجی باید حداقل چهار میلیون و 990 هزار تومان و حداکثر 42میلیون تومان هزینه کرد. واردات وسایل چوبی خارجی به کشور نیز در طول سال‌های گذشته ممنوع شده است و زوجین برای تهیه وسایل چوبی جهیزیه و فرش باید محصولات تولید داخل را انتخاب کنند. قیمت بعضی از وسایل موردنیاز برای اتاق نشیمن یا پذیرایی مطابق جدول است.

اتاق خواب

وسایل مورد نیاز جهیزیه برای اتاق خواب شامل چرخ خیاطی، اتو، سرویس خواب، کمد لباس، فرش، روتختی و تشک خواب و…  می‌شود. خرید یک سرویس‌خواب چوبی بین پنج تا 30میلیون تومان قیمت دارد و می‌توان با دو تا 12 میلیون تومان یک کمد لباس دونفره یا بزرگ‌تر خرید.
 فرش موردنیاز برای اتاق خواب نیز به‌طورمعمول چهار یا شش متری است و به ترتیب 900 هزار تا سه میلیون تومان و دو میلیون و 850 هزار تا هفت میلیون تومان قیمت دارد. یک میلیون و 200 هزار تا پنج میلیون تومان نیز قیمت یک تشک دونفره تولید داخل است و قیمت مدل‌های خارجی به سه تا 9 میلیون تومان می‌رسد.
انواع روتختی دونفره ایرانی نیز با قیمت 220هزار تا دو میلیون تومان به فروش می‌رسد. درمقابل جهت خرید روتختی‌های خارجی باید بهای بیشتری، یعنی 700 هزار تا 16 میلیون و 500 هزار تومان، هزینه کرد. چرخ خیاطی‌های تولید داخل نیز با بهای 900هزار تا سه میلیون‌و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ ولی نمونه‌های خارجی دو میلیون و 800 هزار تا 10 میلیون تومان قیمت  دارند.
 یک چرخ خیاطی به میز نیز احتیاج دارد و اکنون تنها نمونه ایرانی آن با قیمت 270 تا یک میلیون و 400 هزار تومان در بازار موجود است. درحال حاضر دو مدل اتوبخار و اتوپرس در بازار عرضه می‌شود و به طور معمول اتوبخار برای جهیزیه انتخاب می‌شود.
قیمت اتو بخار ایرانی بین 400 هزار تا دو میلیون تومان است و برای خرید مدل خارجی آن باید یک تا چهار میلیون تومان هزینه کرد. بهای میز اتوهای ساده نیز کمتر از 500 هزار تومان است؛ ولی قیمت مدل‌های جدید همراه با صندلی به بیش از یک میلیون تومان
می‌رسد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر